ایران و یمن محور گفتگو ها در امارات

نویسنده

» گزارش سیاتل تایمز از مناقشات تازه آمریکا

لولیتا سی بالدور

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا،  بعد از گذراندن دو روز در مناطق جنگی افغانستان،  توجه اش را معطوف به کشورهایی کرد که آمریکا از ایجاد مناقشه در آنها پرهیز می کند: ایران  و یمن. وی در جریان دیدارش با نایب السلطنه امارات، محمد بن زاید آل نهیان، قرار است در مورد نگرانی های امنیتی بوجود آمده توسط ایران در منطقه و تهدید ترور در یمن و علاقه آمریکا به ادامه توسعه سیستم دفاع موشکی امارات، گفتگو کند.

رابرت گیتس پیش تر از این در سفارت آمریکا در کابل به موضوع بلندپروازی های اتمی ایران و حملات تروریستی گروه های وابسته به القاعده در یمن به غرب صحبت کرده بود. او خطاب به کارکنان سفارت آمریکا در کابل گفت که آمریکا باید کمک های مالی، دیپلماتیک و اقتصادی اش را به کشور هایی که مشکل دارند، قبل از اینکه آنها شورش کنند و آمریکا را وارد عملیات نظامی کنند، افزایش بدهد.

گیتس گفت: “این یکی از مشخصه های کشور های دموکراتیک است که مانع از عملیات نظامی می شود. به نظر می رسد که باید قبل از هر چیز بحران را مهار کنیم.”

مقامات آمریکایی از نظر آموزش نظامی و تجهیزات به کشور هایی مثل یمن و سومالی کمک می کنند تا دولت هایشان بتوانند با ترور در مرزهایشان مبارزه کنند.

گیتس گفت که قانع کردن کاخ سفید و افکار عمومی در مورد اینکه تلاش های بازدارنده ازرش دارد، کار دشواری است و اینکه این تلاش ها در راستای جلوگیری از مخارج بیشتر است که شامل فرستادن ده ها هزار نظامی به این کشور ها می شود.

گیتس در چهارمین سفرش به ابوظبی رفت و این سفر در آستانه اجلاس شش کشور حاشیه خلیج فارس که متحد آمریکا هستند، صورت می گیرد تا از سران این کشور بخواهد که به مناقشه اتمی ایران به شکل صلح آمیز پایان بدهند  و صدایی قوی تری در گفتگو با ایران باشند.

ایران با شش قدرت جهان از جمله آمریکا  مذاکرات مفصلی را در ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران آغاز کردند و  توافق کردند تا دور دیگری از مذاکرات در ماه آینده میلادی در استانبول انجام شود. مقامات آمریکایی اشاره کردند که تهران نسبت به خواسته های شورای امنیت مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم که می توان از آن استفاده صلح آمیز نیز کرد، پایبند نیست.

سیاتل تایمز، 9 دسامبر