بازداشت هفت روزنامه نگار در هفت روز

نویسنده
رژین یونسی

» ماموران بین تحریریه ها و خانه ها

هنوز چند روز از بازداشت سرمایه گذار و چهار تن از نویسندگان روزنامه شرق نگذشته است که پنحمین عضو این روزنامه اصلاح طلب به همراه یک خبرنگار دیگر حوزه اجتماعی در ایران بازداشت شدند تا بدین ترتیب تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده در کمتر از یک هفته گذشته به هفت نفر برسد.

 

ادامه کابوس آذر روزنامه نگاران

به گزارش وب سایت کلمه،  ریحانه طباطبایی،  خبرنگار روزنامه شرق،  صبح دیروز در منزل پدری اش در شرایطی دستگیر شد که هنوز از سرنوشت پنج همکار بازداشت شده این روزنامه در طول هفته گذشته اطلاعی در دست نیست.

سه شنبه هفته گذشته همزمان با روز دانشجو احمد غلامی (سردبیر)،  فرزانه روستایی (دبیر سرویس بین الملل)،  کیوان مهرگان (دبیر سرویس سیاسی) و علی خدا بخش،  سرمایه گذار روزنامه شرق،  در پی حضور ماموران امنیتی در تحریریه این روزنامه بازداشت شدند. روز پنج‌شنبه نیز امیرهادی انواری،  خبرنگار بخش اقتصادی این روزنامه بازداشت شد.

تنها چند ساعت پس از انتشار خبر بازداشت ششمین عضو روزنامه شرق،  سایت جرس،  خبر از بازداشت مهران فرجی،  روزنامه نگار حوزه اجتماعی در روز پنج شنبه به دنبال پی یورش ماموران امنیتی داد. این خبر را منابع رسمی داخل ایران تائید نکرده اند.

مقامات قضایی در ایران هنوز علت بازداشت خانم طباطبایی را اعلام نکرده اند،  اما  عباس جعفری دولت‌آبادی،  دادستان تهران دلیل بازداشت چهار عضو دیگر روزنامه شرق را “ارتکاب جرایم امنیتی” اعلام کرده است.

در میان روزنامه نگاران بازداشت شده هفته گذشته،  تنها کیوان مهرگان که دبیری سرویس سیاسی روزنامه شرق در دوره جدید انتشارش را بر عهده داشت،  سابقه بازداشت دارد. او دی ماه سال گذشته بازداشت و دو ماه بعد یعنی در اسفند ماه با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده بود. این روزنامه نگارروز سه شنبه در حالی بازداشت شد که پیش از این به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

روزنامه شرق که از اسفند سال گذشته چهارمین دوره انتشار خود را آغاز کرده است،  پیش از این سه بار و در سالهای 82،  85 و 86 توقیف و سپس رفع توقیف شده بود.

دو روز قبل از حمله ماموران امنیتی به روزنامه شرق،  یعنی روز یکشنبه 14 آذر،  عمادالدین باقی،  روزنامه‌نگار منتقد،  در آستانه اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری به زندان بازگردانده شد. این فعال حقوق بشر در حال سپری کردن حکم یک سال زندان بخاطر فعالیت‌هایش به عنوان رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. به موجب این حکم،  او به مدت پنج سال نیز از حقوق اجتماعی‌اش برای فعالیت مدنی،  رسانه‌ای و سیاسی محروم شده است.

 

ادامه بازداشت ها  در سکوت جامعه جهانی

سازمان گزارشگران بدون مرز هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای،  بازداشت علی خدابخش،  احمد غلامی،  فرزانه روستایی و کیوان مهرگان،  چهار تن از دست‌اندرکاران روزنامه شرق را محکوم کرد.

در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است: “جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز دور تازه‌ی مذاکرات در باره برنامه‌ی هسته‌ای با جامعه جهانی،  سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را تشدید کرده است. از روز شنبه و اغاز این مذاکرات دست کم ۵ روزنامه نگار بازداشت و زندانی شده اند. روشن است که رهبران جمهوری اسلامی از این مذاکرات و سکوت جامعه جهانی سود می جویند،  تا سانسور و سرکوب علیه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهند.”

این نهاد مدافع حقوق روزنامه نگاران،  همچنین در اطلاعیه خود با یادآوری بازگشت عمادالدین باقی به زندان از وی به عنوان چهره نامی روزنامه نگاری و مدافع حقوق بشر در ایران نام برده است.

تشدید فشار بر فعالان مطبوعاتی و روزنامه نگاران ایرانی طی ماه گذشته در شرایطی ادامه پیدا می کند،  که دوشنبه اول آذرماه نشریه اجتماعی فرهنگی “چلچراغ” نیز که از نشریات اصلاح طلب به شمار میرفت،  به دلیل انتشار “مطالب خلاف عفت عمومی و اصرار بر تخلفات”،  و تذکر هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

به گفته سازمان های مدافع آزادی بیان و مدافع حقوق روزنامه نگاران،  در یک سال گذشته و پس از حوادث مربوط به انتخابات مناقشه برانگیز دور دهم ریاست جمهوری،  محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای بر مطبوعات و روزنامه‌نگاران ایرانی اعمال شده است.

براساس اعلام گزارشگران بدون مرز،  در آخرین جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات که با توجه به وضعیت آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در محدوده زمانی ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۷ تا ۱۰ شهریور سال جاری تنظیم شده،  ایران به پشت دروازه سه کشور “جهمنی” برای آزادی مطبوعات یعنی ترکمنستان،  کره شمالی و اریتره رسیده است.

توقیف مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران در ایران در طول یک سال گذشته به امری رایج تبدیل شده؛ سنگین ترین احکام در بین فعالان زندانی نصیب روزنامه نگاران شده،  روزنامه نگاران بسیاری همچنان در زندان ها به سر می برند و بسیاری دیگرجلای وطن کرده اند.

از سوی دیگر بنا بر گزارش انجمن دفاع از آزادی مطبوعات،  در یک سال نخست دولت محمود احمدی‌نژاد،  هزار و دویست روزنامه‌نگار بیکار شده‌اند. این انجمن در بیانیه‌ای که 23 آذر 1388 منتشر کرد،  دوران اخیر را “یکی از سخت‌ترین و سیاه‌ترین روزهای عمر مطبوعات” ایران خواند.

گزارشگران بدون مرز همچنین در اسفند ماه 88 طی بیانیه ای اعلام کرد: “در هشت ماه گذشته بیش از ۱۱۰ روزنامه‌نگار  بازداشت و زندانی شده‌اند و نزدیک به ۲۰ نشریه توقیف شده است”.