چهره ها♦ سینمای ایران

نویسنده

سیرو سرنوشت هنری کوتاه و پربار گلشیفته فراهانی موضوع این شماره بخش چهره هاست.

benamepedar22.jpg

کارنامه گلشیفته فراهانی:

ستاره ای در راه است

متولد 1362 در تهران.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از بخش بین الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.

بهترین بازیگر جشنواره بیست و دوم فیلم فجر برای بازیهای خیره کننده اش در دو فیلم «بوتیک» و «اشک سرما»

فیلم شناسی:

“به نام پدر” ابراهیم حاتمی کیا، 1385

“درخت گلابی” داریوش مهرجویی - 1376

“هفت پرده” فرزاد مؤتمن - 1379

“زمانه” حمیدرضا صلاحمند - 1379

“بوتیک” حمید نعمت الله - 1381

“جایی دیگر” مهدی کرم پور - 1381

“دو فرشته” محمد حقیقت - 1381

“اشک سرما” عزیز الله حمید نژاد - 1381

“بابا عزیز” محمد ناصر خمیر - 1382

“میم مثل مادر” رسول ملاقلی پور -1385

“ماهی ها هم عاشق می شوند”ردکتر علی رفیعی، 1383

“گیس بریده” جمشید حیدری، 1384

“علی سنتوری” داریوش مهرجویی، 1385


mg alt=“benamepedara12.jpg” src=“/archives/images/benamepedara12.jpg” width=“450” height=“641” />

جسور و پرتوان

کارکردن درکنارکارگردانهای بزرگ برای یک بازیگراتفاقی ست که به رشد وپیشرفت بازیگرکمک چشمگیری می کند. واگرخود بازیگرهم ازتوانایی واستعداد خوبی برخوردار

باشد بدون شک حاصل این همکاری خوب وبا کیفیت ازآب درمی آید. بازیگران بزرگی در جهان وجود دارند که موفقیت وپیشرفت خود را مدیون کارکردن با کارگردانهای بزرگ بوده اند، البته این به معنی بی اعتبارکردن زحمات یک بازیگرنیست اما نمی توان ازتاثیرغیرقابل انکارکارگردان گذشت. بعنوان مثال : آل پاچینو بخشی ازموفقیت خود را مدیون همکاری با برایان دی پالما- فرانسیس فورد کاپولا است. گلشیفته فراهانی ازآن دسته بازیگران جوانی ست که درشروع کارش درسینما ازچنین شانسی برخوردارشد واولین تجربه سینمایی او بازی درفیلم درخت گلابی داریوش مهرجویی درسال 76 بود. دیگربرهمگان روشن است که کارکردن با مهرجویی علاوه برکسب تجربه زیاد اعتباری ویژه برای یک بازیگربه همراه میاورد. گلشیفته دردرخت گلابی بازی روان وقابل باوری ازخود به نمایش گذاشت و در واقع درخت گلابی یکی ازبهترین ساخته های مهرجویی است. بعد ازاین کارفراهانی بمدت سه سال با هیچ پروژه ایی همکاری نکرد وکم کاربودن راترجیح داد تا اینکه درسال 79 با دو فیلم به سینما بازگشت. هفت پرده و زمانه فیلمهایی بودند که اودرآنها به ایفای نقش پرداخت. فراهانی درهر دو فیلم بازی نسبتا قابل قبولی ازخودبه نمایش گذاشت اما بدلیل ساختارضعیف هردو فیلم موفقیت آنچنانی نصیب اونکرد. بعد ازاین دوکاربازهم وقفه ایی دوساله درکارنامه او بوجود آمد.

mimmeslmadar2.jpg

اما در سال 81 اوبا 4 فیلم به سینما بازگشت. بوتیک- دوفرشته- اشک سرما – جایی دیگر. فیلمهای هستند که اودرآن سال درآنها نقش آفرینی کرد. دربوتیک فراهانی به خوبی درقالب دختری فراری وآواره درآمد و در کنار گلزار بازی درخشانی ازخود به نمایش گذاشت. دراشک سرما هم اودرنقش دختری کرد که به چوپانی درمناطق جنگی مشغول است بازی درخشان وزیبایی ازخود به نمایش گذاشت. تسلط او برزبان کردی ازنکات بیاد ماندنی اشک سرماست.

mimmeslmadar.jpg

او در همین سال بخاطرنقش آفرینی اش دربوتیک واشک سرما سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را ازجشنواره فجردریافت کرد. درسال بعد اودرفیلم “ بابا عزیز” بازی کرد. درسال 83 و 84 اودرفیلمهای ماهی ها عاشق می شوند و گیس بریده به ایفای نقش پرداخت. که درهردو فیلم بازهم بازی خوب ومنسجمی ازخود به نمایش گذاشت. خصوصا درگیس بریده که درنقش دختری ظاهرمی شود که ازدست پدرخود شکایت می کند ودغدغه های جوان امروزی را با بازی اش به خوبی به تصویرمی کشد. سال 85 نقطه عطفی درکارنامه فراهانی به حساب می آید زیرا او دراین سال با دوکارگردان کهنه کاروکاربلد سینمای ایران به همکاری پرداخت.

panjboti.jpg

به نام پدر حاصل همکاری او با ابراهیم حاتمی کیا بود که اودراین فیلم همبازی پرویز پرستویی ومهتاب نصیرپوربود. فراهانی دراین فیلم درنقش دختریک فرمانده جنگ که در رشته باستان شناسی تحصیل می کند ودرحین حفاری پایش برروی مین می رود بازی خوب و باورپذیری ازخود به نمایش گذاشت. اما اوج کاراوبعنوان یک بازیگربازی درفیلم “ میم مثل مادر” رسول ملاقلی پوربود. اودراین فیلم درنقش مادری ظاهرمی شود که بعلت مسموم بودن به گازهای شیمیایی بچه ایی ناقص به دنیا می آورد وهمسراو به همین دلیل ازاو جدا می شود. داستان فیلم و بازی فراهانی به قدری تکان دهنده است که مخاطب بعد ازپایان فیلم هم همچنان درگیرفضای فیلم است. به یاد بیاورید سکانس غرق شدن بچه در، وان حمام ونجات او توسط مادرش. و یا سکانس خرید دارو برای بچه اش و شکستن شیشه های آمپول. فراهانی بیش ازآنکه بازیگری تکنیکی باشد بازیگری غریزی و حسی است. او آنقدربا نقش خود همراه می شود که حتی دربعضی موارد نقش براوسوارمی شود تا او بر نقش. نمونه آن سکانس غرق شدن بچه درمیم مثل مادراست که به آن اشاره شد. در این سکانس او قراربوده پس از وارد شدن به خانه و پیدا نکردن فرزندش درپشت درب شیشه ایی اتاق فرزندش که قفل است بایستد و پس ازبی جواب ماندن قفل در را با کلید بازکند . اما دربرداشت اصلی فراهانی آنقدردرنقش فرورفته که شیشه را با دست خود می شکند و دستش آسیب می بیند. فراهانی بازیگری جوان پرانرژی و خلاق است که این روزها با نقش آفرینی اش همه نگاه ها را بسوی خود جلب کرده و نوید بازیگری پرتوان و جسور را در سینمای ایران می دهد.