کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مسائلی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

kochemovazi.jpg

کوچه های موازی- مجموعه داستان – جوادجواهری - نشرچمشه – 92 صفحه – 900 تومان

کوچه های موازی مجموعه 10 داستان است از 11 داستانی که برا ی گرفتن مجوز به وزارت ارشاد اسلامی فرستاده شده است. داستان یازدهم به نام عکس اجازه انتشار نگرفت و بقیه داستان ها از این نویسنده ایرانی مقیم فرانسه منتشر شد. جواد جواهری که خوانند گان می توانند قصه عکس او را در بخش “ چاپ ویژه” هنر روز بخوانند، در باره داستان های کتایش نوشته است: “این قصه هابیشتر در سفر نوشته شده اند. درانها رخوت و شتاب مسافری است که بیرون از زمان ایستاده است. وقتی جهان تصویر بیضی ابر آلودی بیش نیست، یا منظری ناپیدا پشت پنجره ای شتابان. سفرهای ناگزیر، داستانهای لجوج. شاید د رمسافر مضاعف رازی باشد که باید ویا نباید برآن دست نهاد.”


azansalha.jpg

از آن سال… و سال های دیگر- حمزه فراهتی -525 صفحه- پائیز 1384- انتشارات فروغ آلمان

آن سال ها، سال های آرمان بود، سال های انقلاب. چریک های جوان- مارکسیست و مسلمان- سلاح در دست به کوه زدند، در خانه های تیمی پنهان شدند تا با صدای تفنگ مردم را ازخوب بیدار کنند وسرنوشت کشور خود را رقم بزنند. می خواستند د رکوهها آفتاب بکارند، به انبار کتا ن فقر کبریت بکشند وجهانی دیگر به ارمغان بیاورند. جنبشی جهانی بود که ریشه در انقلاب کوباداشت و براه چه گوارا می رفت. جنبشی که دو سازمان مسلح را در ایران پدیدآورد. فدائیان و مجاهد ین خلق که تاثیری بزرگ بر انقلاب ایر ان گذاشتند و خود دچار سرنوشتی شگفت شدند.

حمزه فراهتی که اکنون دهه شصتم زندگی را پشت تاکسی اش در برلین پشتسر می گذارد، ۀیکی از بازماندگان فدائیان خلق ایران است. او که از زندان و مرگ جان بدر برده، سال های تلخ مهاجرت در شوروی را گذرانده و اکنون روزهای سیاه برلین را به nazmhendesivajeha.jpg

تا نظم هندسی واژه ها (تفسیر شعرهای ساختمند معاصر: جلد اول)

نویسنده: محمد حقوقی

247 صفحه، تهران: نشر قطره، 1385، چاپ اول

این کتاب، جلد اول از یک مجموعه سه جلدی است که در آن شعرهای ساختمند معاصر، تفسیر می شوند. نویسنده در این مجموعه تنها به شعرهایی پرداخته است که قابل شکل شکافی و تفسیر و چه بسا ترسیم اند؛ شعرهای ساختمندی که در کامل ترین شکل خود، چه بسا حذف یک کلمه به ساختمان آنها لطمه می زند و آن ها را از اندازه و اندام خواهد انداخت. جلد اول این مجموعه با مباحثی درباره «اصل ساخت» و «اصل تفسیر و ترسیم» آغاز می شود، سپس نمونه ای از تفسیر و ترسیم می آید. در ادامه شش شعر از «نیما یوشیج» و شش شعر از «احمد شاملو» بر اساس آنچه که در بخش های پیشین بازگو شده است، تفسیر و ترسیم می شود.