روحانی: خیلی غصه نخورید

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پاسخ به دلواپسان

در پی افزایش حملات به دولت حسن روحانی از سوی اصولگرایان و برخی اعضای نهادهای مختلف حکومتی، رییس دولت یازدهم در اظهاراتی بدون اشاره به گروه یا فرد خاصی به این حملات واکنش نشان داد و با گفتن اینکه “برخی غصه نخورند” خطاب به آنها تاکید کرد که سالهای ۸۴ تا ۹۲ گذشت و دیگر تکرار نخواهد شد.

 روحانی در جریان مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: “به تمام دوستان، ارزش‌مداران و عزیزان با زبان آرام و روان عرض می‌کنم که ما انقلاب خود را می‌شناسیم، از ارزش‌های انقلاب اسلامی آگاهی داریم، این ارزش‌ها را می‌دانیم، عزت ملی‌ خود را پاس می‌داریم. آنها خیلی غصه نخورند. ما می‌دانیم چه‌کار می‌کنیم.”

او اضافه کرد: “وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ما کاملاً تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر شش قدرتی که در روبروی ما قرار دارند، داراست، سبک و سیاق مذاکرات را می‌داند، تجربه کافی دارد و می‌دانیم که سخت است ولی راه را تا موفقیت نهایی به حول قوه الهی ادامه خواهیم داد.”

رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش نیز گفت: “والله و بالله و تالله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و تکرار نمی‌شود. دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و هیچ تصمیمی را بدون مشورت و شورهای چندین باره اعلام نمی‌کند و اگر تصمیمی را اعلام کرد و اشتباه بود برای آنهایی که دولت را نقد می‌کنند و این اشتباه را متذکر می‌شوند احترام و تواضع قائل است و هم دست‌های آنها را می‌بوسیم. “

به گفته او “امروز هیچ اختلاف نظری بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز بیست ساله برای تحقق هدف ما که شکستن رکود، ایجاد رونق و صنعتی کردن کشور است وجود ندارد. “

حسن روحانی در اظهاراتش که بیشتر درارتباط با اقتصاد و تولید در کشور بود همچنین درباره تلاش دولتش برای رفع تحریم ها سخن گفت و تصریح کرد: “متأسفانه تحریم توانست بر روی برخی از بخش‌های صنعت ما حتی در صنعت خودرو که سابقه طولانی داشت اثر بگذارد. امروز قدم‌هایی برای حل این مشکلات برداشته شده، برخی از تحریم‌ها رفع شده و در واقع برداشته شده است و برخی دیگر نیز برداشته خواهد شد. کاسه تحریم شکسته شده است و هیچ بندزنی نمی‌تواند این کاسه شکسته را به حالت اول بازگرداند.”

این اظهارات در حالی است که در اردیبهشت ماه سال جاری برخی مخالفان دولت کنونی و بخش های تندروی جناح محافظه کار که در انتخابات گذشته از سعید جلیلی کاندیدای شکست خورده انتخابات حمایت می کردند، همایشی تحت عنوان “دلواپسیم” برگزار و حسن روحانی و تیم مذاکره کننده دولت در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را به وادادگی و تسلیم در برابر کشورهای غربی متهم کردند.

به نظر می رسد بخشی از گفته های اخیر حسن روحانی پاسخ وی به این گروه که برخی اعضای مجلس، فرماندهان سابق سپاه و نهادهای مختلف حکومتی در آن حضور دارند، باشد.

البته این نخستین بار نیست که وی به منتقدان مذاکرات هسته ای در دولتش واکنش نشان می دهد، او پیشتر هم در ۱۴ اردیبهشت ماه گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. گر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.”

رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی پیش از آن هم چند بار بدون اشاره به نام گروه یا فرد خاصی مخالفان مذاکرات هسته ای را که اغلب از فرماندهان نهادهای نظامی همچون سپاه و بسیج بودند مخاطب قرار داده بود.

او در واپسین روزهای اسفندماه سال گذشته در جریان دیدار با مجمع نمایندگان استان یزد گفته بود: “مردم ایران برای حفظ آرمان‌هایشان در برابر فشارها ایستادگی کرده‌اند و می‌کنند ما وظیفه داریم با برنامه‌ریزی و تدبیر، زمینه‌های لازم برای کاهش مشکلات داخلی و خارجی و توسعه کشور را فراهم آوریم. امروز وظیفه همه ماست که فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم‌های ناروا علیه ملت را مرتفع کنیم تا شاهد آینده‌ای بهتر برای کشور باشیم.”

وی همچنین تاکید کرده بود که”عده‌ای مدعی بودند که می‌توانند تحریم‌ها را دور زده و آثار تحریم را از بین ببرند، اما آنها در عمل ملت و منافع ملی را دور زدند بطوریکه امروز پس گرفتن حقوق مردم از این افراد به یک معضل تبدیل شده است.”

از دیگر سو بخش دیگری از کنایه اخیر حسن روحانی و تاکید وی بر “ارزشمداران” متوجه برخی فرماندهان سپاه و بسیج و چهره هایی در نهادهای مختلف حکومتی است که به موازات مخالفت های خود از عملکرد دولت در سیاست خارجی، موضوعاتی همچون حجاب، موسیقی، سینما و موضوعات دیگر فرهنگی را دستمایه مخالفت با دولت کرده اند.

 روحانی پس از انبوه انتقادات برخی ائمه جمعه و فرماندهان سپاه و بسیج ۳ خرداد در این ارتباط گفته بود: “نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.”

موضوعی که با واکنش های دوباره مخالفان مواجه شد. حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این اظهارات گفته بود: “می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم، امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است.”

او روز 22 خردادماه هم در همایش حامیان خود به مناسبت پیروزی در انتخابات به اینگونه انتقادات واکنش نشان داده و خطاب به حامیانش و کسانی که به وی رای داده اند گفته بود: “اقلیت محترم است همانطور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارد آنچه اکثریت تصمیم گرفته است به آن بی احترامی کند، آنچه به شما وعده داده شده است این دولت به عنوان وظیفه آن را دنبال خواهد کرد، البته از دیر باز به ما یاد داده اند که الامور مرهونه باوقاتها.”

روحانی تاکید کرده بود که “دولت بر مبنای وعده هایی که به مردم داده است، در زمینه سیاست خارجی، داخلی، مسایل فرهنگی و در زمینه مسایل اقتصادی گام های بلندی برداشته است، گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد…ما مگر چه گفته ایم که برخی برآشفته اند؟ ما گفته ایم که فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آنچه که ما با آن زندگی می کنیم و زندگی خواهیم کرد، مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسولی کند و در نسخه ای بنویسد و از داروخانه ای آن را خریداری کنیم، گویی عده ای هنوز در دوران حجر می اندیشند و فکر می کنند.”