روحانی دولت را به احمدی‌نژاد می‌دهد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احمدی‌نژاد و مشایی، لیلی و مجنون هستند

چند روز پس از اعلام در جریان بودن پرونده قضایی محمود احمدی‌نژاد، برادر وی گفت که رییس دولت دهم و اسفندیار رحیم‌مشایی با هم چون لیلی و مجنون هستند؛هم‌زمان یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد، وی را “محصول تخصص” توصیف کرد.

عبدالرضا داوری، مدیرمسئول روزنامه شهروند و از مدیران ایرنا و وزارت کشور در دولت دهم، در گفتوگویی با روزنامه اعتماد، انتقادها به دولت احمدی‌نژاد را “بی‌انصافی” خوانده و آن را نتیجه سکوت رییس دولت دهم دانسته است: “اگر نماینده دولت دهم می‌توانست در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ حضور پیدا کند و فرصت داشت که با مردم حرف بزند این حباب عظیمی که یک امپراتوری رسانه‌یی علیه آقای احمدی‌نژاد درست کرده بود شکسته می‌شد، الان برخی از وزرای آقای احمدی‌نژاد در مورد او دروغ می‌گویند. بسیاری از سخنان خانم دستجردی در مصاحبه با صدا و سیما غیرواقعی بود. تصمیمات در دولت نهم و دهم کاملا کارشناسی شده بود و دولت یازدهم هم به این واقعیت رسیده است”.

وی همچنین توضیحاتی درباره مشایی داده: “آقای مشایی برخلاف فضاسازی‌های موجود بیش از آنکه چهره‌یی سیاسی باشد چهره‌یی فرهنگی و پژوهشی است. و پس از اینکه شورای نگهبان ایشان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی نکرد از همان زمان ایشان از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفته و تمام اوقات خود را به پژوهش و مطالعه در حوزه فرهنگ اختصاص داده‌اند و حتی مانند گذشته نیز دیگر وقت ملاقات چندانی به دوستان نمی‌دهند. آقای مشایی حدود یک سال است که پس از خرداد ۹۲ با تصمیم شخصی خودشان از فعالیت‌های سیاسی فاصله گرفته‌اند و به علاقه‌مندی‌های اصلی خود در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی و مطالعاتی بازگشته‌اند. این کناره‌گیری از فضای سیاسی، تصمیم شخصی آقای مشایی است و به برنامه‌ها یا تصمیمات آقای احمدی‌نژاد مرتبط نیست که از آن به عنوان تاکتیک نام برده می‌شود”.

 از سوی دیگر اما داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، در جدیدترین اظهارنظر خود، درباره رابطه میان مشایی و احمدی‌نژاد ، با اشاره به اینکه‌ پیش از این خبر از جدایی این دو داده بود، گفت: “من عرض کردم این خبر را شنیده‌ام و خودم هم این را باور نکردم و مطمئن هستم که این اتفاق نمی‌افتد. این دو چون لیلی و مجنون می مانند که جدایی شان از یکدیگر به معجزه خداوند نیازمند است”.

داوود احمدی‌نژاد ماه گذشته گفته بود: “همین دیروز شنیدم که اینها را ریخته دور و مشایی و بقایی را دک کرده است”. او البته با اشاره به اینکه این خبر را از “یکی از نزدیکان محمود” شنیده، اضافه کرده بود: “من باورم نمی‌شود”.

برادر رییس دولت دهم اکنون اضافه کرده است که “او فعالیت‌های سیاسی خود را همچنان ادامه می‌دهد و احتمال حضور وی در انتخابات مجلس دور از ذهن نیست”.

این مساله‌ای است که به نوعی از سوی داوری هم تایید شده است. داوری در صفحه توییتر خود خطاب به حسن روحانی ـ به انگلیسی ـ نوشته: “اقای روحانی عزیز، به امید خدا شما دولت دوازدهم را به دکتر ما تحویل خواهید داد. ما تنها باید ۱۱۱۰ روز منتظر بمانیم”.

 اظهارنظرها درباره محمود احمدی‌نژاد و فعالیت‌های وی در حالی مطرح می‌شود که وب سایت آفتاب -ـ حامی هاشمی‌رفسنجانی ـ- درباره این سخنان نوشت که “اتاق فکر ولنجک”، - مکانی که جلسات احمدی‌نژاد با وزرا و مدیران دولت دهم برگزار می‌شود، تصمیم گرفته که “پروژه تطهیر” رییس دولت دهم را در پیش بگیرد و به این ترتیب مسیر بازگشت وی به عرصه سیاسی را فراهم کند: “پاک کردن صورت مسئله و وانمود کردن اینکه احمدی نژاد با مشایی دچار اختلاف شده است هرگز مانع از این نمی‌شود که برگزار کنندگان جلسات ولنجک از بار مسئولیت هزاران میلیارد اختلاس در بانک‌ها، تامین اجتماعی، مناطق آزاد، حق ماموریت بابت ماموریت های نرفته، بورسیه غیر قانونی ۳۰۰۰ دانشجو و البته یازده روز خانه‌نشینی… شانه خالی کنند و همه این نارسایی‌ها را نمی توان در نام اسفندیار رحیم مشایی خلاصه کرد. شاید برگزار کنندگان جلسات ولنجک و کسانی که حرف از اختلاف بین مشایی و احمدی نژاد می‌زنند بیشتر از اینکه تمایل داشته باشند در مورد کارنامه عملکرد خود پاسخ بدهند به فکر تاییدیه گرفتن از برخی چهرهای سیاسی و همینطور در صدد عبور از فیلتر شورای نگهبان برای بازگشت به قدرت هستند”.

در چنین فضایی غلام‌حسین الهام، سخن‌گوی دولت دهم،هفته گذشته خبرداد که دانشگاه ایرانیان ـ- متعلق به محمود احمدی‌نژاد ـ- کار خود را آغاز کرده است؛ دانشگاهی که برخی اصول‌گرایان آن را مکانی برای جمع شدن حامیان و نزدیکان احمدی‌نژاد توصیف کرده اند.

تلاش برای بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که وی درگیر یک پرونده قضایی نیز هست؛ پرونده‌ای که محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، درباره آن گفته: “این پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است و به حکم نرسیده و مختومه نشده است”.

طی ماه‌های گذشته چندین بار احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات مطرح شده است. احمدی‌نژاد خود ماه گذشته با حضور در جلسه “حامیان گفتمان سوم تیر” در مشهد، گفته بود که قصد ندارد سکوت فعلی خود را بشکند و “این سکوت به معنای انفعال نیست و قصد ندارم وارد سیاست شوم”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت.