خانواده گذشت کرد، تقاضای آزادی کبری را دادیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» عبدالصمد خرمشاهی در مصاحبه با روز:

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل کبری رحمان پور در مصاحبه با “روز” گفت که روز گذشته در جلسه صلح و سازش در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران، مینا نیاکی به نمایندگی از سوی سه برادر و یک خواهرش از قصاص کبری رحمان پور گذشت کرد.

او توضیح داد که مینا نیاکی وکالت ۴ خواهر و برادرش را برعهده دارد و روز گذشته در جلسه صلح و سازش،در حضور قاضی اعلام کرد که از سوی خود و خواهر و برادرانش از قصاص گذشت میکند. اما دیگر برادر آنها یعنی علیرضا که روز گذشته نیز در جلسه صلح و سازش حضور نیافته بود گفته خواهان قصاص کبری است.

کبری رحمان پورمعروف به “عروس سیاه بخت” یا “نوعروس ۲۰ ساله”، امروز زن ۳۲ ساله‌ای است که از سال ۷۹ به اتهام قتل مادر سالخورده همسرش محکوم به قصاص شده و در زندان اوین به سر می‌برد.

او تاکنون بار‌ها پای چوبه دار رفته و با دستور هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه، پرونده او در جلسات صلح و سازش (شعبه حل اختلاف) دردستور کار قرار گرفته است؛ جلساتی که تا روز گذشته به دلیل عدم گذشت مینا نیاکی، یکی از فرزندان مقتول که از سوی ۴ فرزند دیگر مقتول هم وکالت دارد بی‌نتیجه بود.

دیروز اما مینا نیاکی در جلسه حل اختلاف حاضر شد و اعلام کرد که با گذشت ۱۲ سال از قتل مادرش، او و ۴ خواهر و برادرش از قصاص کبری گذشت می کنند. عبدالصمد خرمشاهی، وکیل کبری رحمان پور در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: خانم مینا نیاکی در جلسه حل اختلاف به من گفت که من تاکنون حس خوبی نسبت به شما نداشتم و می دیدم که به سختی از زنی که قاتل مادرم هست دفاع میکنید اما حالا احساس میکنم که شما به عنوان یک وکیل وظیفه اخلاقی و وجدانی خود را انجام میدهید و تاکنون هم هیچ بی احترامی از شما ندیده ام. از سوی خودم و خواهرم و سه برادرم هم از قصاص گذشت می کنم.

آقای خرمشاهی در عین حال گفت که علیرضا نیاکی، دیگر فرزند مقتول به مینا خانم وکالت نداده و دیروز هم در جلسه حل اختلاف حضور نیافت اما تلفنی گفت که خواهان قصاص کبری است.

علیرضا نیاکی، همسر سابق کبری رحمان پور است. او پیشتر اعلام کرده بود که در صورت گذشت خواهر و برادرانش او نیز گذشت خواهد کرد اما اکنون عبدالصمد خرمشاهی می گوید: علیرضا خود را مقصر می دید و میگفت اگر گذشت کنم جواب خواهر و برادرانم را چطور بدهم چون من کبری را به خانه آوردم و چنین اتفاقی افتاد. او گفته بود که اگر خواهر و برادرانش گذشت کنند او نیز گذشت خواهد کرد. خانم تهمینه میلانی، کارگردان سینما که پی گیر پرونده است هم دیروز با او صحبت کرد اما قبول نکرد. از همان جلسه حل اختلاف با او تماس گرفتیم و خبر گذشت خواهر و برادرانش را دادیم شوکه شد و اول باور نکرد گفت باید با قاضی صحبت کنم. قاضی خبر را به او داد ولی او گفت که گذشت نمیکند و خواهان قصاص کبری است.

از آقای خرمشاهی می پرسم اکنون پرونده کبری در چه وضعیتی است؟ می گوید: در حال حاضر علیرضا باید تصمیم خود را در دادگاه اعلام کند، دادسرا در دو مرحله به او اخطار میدهد تا حضور یابد یا درخواست قصاص کند و ۱۵۰ میلیون هم به خواهر و برادرانش بپردازد یا اینکه اعلام گذشت کند. اگر بعد از دو مرحله اخطار در دادسرا حاضر نشود با درخواست ما کبری با سند از زندان آزاد می‌شود و من امیدوارم که او بعد از ۱۲ سال بتواند شب عید کنار خانواده‌اش و پای سفره هفت سین باشد.

درباره جنبه عمومی جرم می‌پرسم و اینکه اگر علیرضا رضایت دهد کبری با گذشت ۱۲ سال آزاد می‌شود؟ وکیل کبری رحمان‌پور می‌گوید: حداکثر مجازات جنبه عمومی ۱۰ سال زندان است و اکنون کبری نزدیک ۱۳ سال است که در زندان به سر می‌برد. اگر علیرضا رضایت دهدکبری بی‌قید و شرط آزاد می‌شود. اگر رضایت ندهد باید آن مبلغ را بپردازد تا قصاص صورت گیرد. به هر حال نمی‌تواند بلاتکلیف کبری را در زندان نگاه دارد. ما هم که فعلا درخواست آزادی کبری با سند را کرده‌ایم تا تکلیف علیرضا و تصمیم‌اش هم مشخص شود.

او می‌افزاید: قصد علیرضا این است که کبری همچنان در زندان باشد و آزاد نشود اما این مساله امکان پذیر نیست. او باید تصمیم خود را اعلام کند هرچند من تصور می‌کنم او رضایت خواهد داد و با رضایت خانم مینا نیاکی و دیگر خواهر و برادرانش بارقه امید در دل ما روشن شده.

از وکیل کبری رحمان‌پور می‌پرسم خود کبری خبر دارد؟ واکنش او چیست؟ می‌گوید: کبری دیروز زنگ زد از شدت خوشحالی گریه می‌کرد می‌گفت در زندان سفره ابوالفضل انداخته بودم و تا صبح بیدار بودم. او خیلی امیدوار است که آزاد شود و برگردد پیش خانواده‌اش. ۱۲ سال زندان کم نیست او ۱۹ سال داشت که زندانی شد و الان حدودا ۳۲ سال دارد. ما چندین و چند سال با این خانواده به طرق مختلف تماس می‌گرفتیم که جلب رضایت کنیم اما موفق نمی‌شدیم تا اینکه یکی از قضاتی که از قبل می‌شناختیم داماد این خانواده شد. با او به عنوان واسطه از طرف خانواده صحبت کردیم و گفت که درباره علیرضا تعهدی نمی‌دهیم اما ۵ تن از فرزندان رضایت میدهند. همین اتفاق هم دیروز افتاد و ازاین بابت بسیار خوشحال ام. علیرضا هم به هر حال میداند که کبری در چه شرایطی دست به آن اقدام زده بود شرایطی که وقتی قاضی همتیار که کبری را محاکمه می کرد از زبان کبری شنید به گریه افتاد. امیدواریم با رضایت علیرضا پرونده کاملا بسته و کبری آزاد شود. در هر حال الان خیلی به این قضیه امیدوار شده ایم.

کبری رحمان پور، یکی از معروف ترین زندانیان محکوم به قصاص در دهه گذشته است. او براساس گزارش وب سایت “خانه وکلا” وقتی که ۱۸ ساله بود، از سوی خانواده فقیرش که در شهر ری زندگی می‌کردند، با پیشنهاد یک زن خدمتکار به مرد پولدار ۶۴ ساله‌ای سپرده شد و برای ادامه زندگی به خانه شوهرش در شمال شهر رفت تا همراه او و مادر ۹۰ ساله اش زندگی اش کند. او در جریان تحقیقات گفته است: “وقتی وارد خانه شوهرم شدم، مادرش به من گفت تو عروس خانواده ما نیستی بلکه باید بدانی در این خانه کلفت هستی و اختیاری هم نداری.” درگیری های او با خانواده تازه از همان روز شروع شد تا اینکه آبان ماه همان سال شوهرش از او خواست لباس هایش را به تن کند و آماده رفتن به بیرون از خانه شوند. کبری بعد ها در بازجویی ها روز حادثه را این گونه شرح داد: با علیرضا سوار ماشین شدیم. نزدیک پل سیدخندان مرا از ماشین پیاده کرد. ۲۰ هزار تومان به من داد و گفت به خانه تان برگرد. من پیاده شدم و مدتی با خود کلنجار رفتم. از طرفی هیچ مدرکی نداشتم تا ثابت کنم همسر علیرضا هستم. جرئت بازگشت به خانه را هم نداشتم. به خاطر همین به خانه علیرضا برگشتم تا التماس شان کنم مرا بیرون نکنند. وقتی وارد خانه اش شدم، مادرش روی مبل خوابیده بود. مرا که دید، شروع به فحاشی به پدر و مادر و خانواده ام کرد. از کشوی آشپزخانه چاقویی برداشت و به طرف من آمد. من کنترل خود را از دست دادم و چاقو را از دستش گرفتم و….
کبری وقتی در جلسه دادگاه حاضر شد، خانواده مقتول درخواست قصاص کردند. او در دفاع از خودش بار دیگر روز حادثه را شرح داد اما دفاعیات او از سوی دادگاه پذیرفته نشد و سرانجام رأی به قصاص وی صادر شد. رأی دادگاه نیز در سال ۸۲ در دیوان عالی کشور تأیید شد و بعد از استیذان رأی در دی ماه همان سال، کبری در آستانه اعدام قرار گرفت. اما وقتی کبری در زندان اوین پای چوبه دار ایستاد، به ناگاه اعلام شد اجرای حکم به تأخیر افتاده است. بنابراین وی از پای طناب دار به سلول خود در زندان منتقل شد. بعد از مدت ها تلاش برای نجات جان او، سرانجام پرونده به دفتر رئیس قوه قضائیه وقت فرستاده شد و آیت الله شاهرودی بعد از مطالعه، اعلام کرد که پرونده به شورای اختلاف فرستاده شود تا پس از برگزاری جلسه صلح و سازش، خانواده مقتول رضایت دهند و بدین ترتیب کبری از مرگ نجات پیدا کند. جلسات صلح و سازش هم برگزار شد اما خانواده مقتول حاضر به گذشت نشدند و اعلام کردند که کبری باید قصاص شود. بنابراین پرونده بار دیگر به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی فرستاده شد اما جلسات صلح و سازش دنبال شد تا اینکه دیروز ۵ عضو خانواده مقتول اعلام گذشت کردند.