صدا و سیما حرف مفت زده است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حملات تند حامیان احمدی‌نژاد به تلویزیون:

پخش مستندی از صدا و سیما درباره چگونگی برکناری ابوالحسن بنی‌صدر و شباهت‌های آن به محمود احمدی‌نژاد، همچنان حاشیه‌ساز است. در میان سکوت نسبی اصول‌گرایان، حامیان محموداحمدی‌نژاد به شدت نسبت به پخش چنین مستندی واکنش نشان داده‌ و محتوای آن را “حرف مفت” توصیف کرده‌اند.

سایت شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، با انتشار تحلیلی، نوشته است که پروژه بنی‌صدر سازی احمدی‌نژاد، توسط هاشمی‌رفسنجانی و از سال‌ها پیش آغاز شده است. شبکه ایران اقدام به انتشار جدولی از سخنان هاشمی‌رفسنجانی در حد فاصل سال‌های ۸۹ تا ۹۱ کرده که بنا به ادعای این سایت وی ۹۲ بار رییس دولت دهم را به بنی‌صدر ـ– نخستین رییس جمهوری اسلامی ـ– تشبیه کرده و نوشته است: “در ادبیات سیاسی کشور، ابوالحسن بنی صدر استعاره ای از محمود احمدی نژاد است و بنی صدریزاسیون –عزل پیش از موعد رئیس جمهور - مهمترین پروژه مخالفان محمود احمدی نژاد به حساب می آید… بنی صدریزاسیون یکی از شناخته شده ترین الگوها در برخورد با دولت است. تشبیه محمود احمدی نژاد به ابوالحسن بنی صدر اولین بار توسط هاشمی رفسنجانی و در نامه بدون سلام و السلام وی به رهبر عزیز انقلاب اتفاق افتاده است”.

شبکه ایران با اشاره به اینکه هاشمی “در عملیات روانی و تاثیرگذاری بر ذهن نخبگان سیاسی از ظرافت و قدرت کم نظیری برخوردار است”، وی را فردی دانسته که “در اجرای پروژه های سیاسی اش بسیار با حوصله و آهسته و پیوسته عمل می کند” و ادامه داده: “پروژه بنی صدریزاسیون احمدی نژاد را جور دیگر نیز می توان دید. شکست خورده بزرگ انتخابات ۸۴ و ۸۸ چاره‌ای ندارد جز آنکه محمود احمدی نژاد را ابوالحسن بنی صدر و رئیس جمهوری در حال خلع ببیند و تجدید حیات باشکوه خود به عنوان ناجی انقلاب را متصور باشد. این واکنش غریزی اکبر هاشمی رفسنجانی قابل درک است. دوستداران خبیر انقلاب و عقلایی که از نقطه ای دور از میدان جنگ، به نظاره نشسته اند، این روزها به وضوح شاهد اجرای پروژه “احمدی نژادیزاسیون بنی صدر” هستند. قرار بود ریشه احمدی نژاد از جا کنده شود نه اینکه ابوالحسن بنی صدر تطهیر شود!“.

هم‌مان با تحلیل شبکه ایران، آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، در سخنرانی افتتاحیه این مجلس به سرنوشت بنی‌صدر و مسایلی که باعث صدور رای عدم کفایت سیاسی وی توسط مجلس شد، پرداخته و با اشاره به اینکه “مردم همه چیز را تحمل می کنند اما این با هم نبودن و درگیری را قطعا قبول نخواهند کرد”، چنین گفته است: “بنی صدر فکر می کرد اگر مردم ۱۱ میلیون رای به او داده اند آزاد است که هر کاری انجام دهد اما کشوری که نظامش ولایی است و مردمش شهدای فراوانی در راه حفظ انقلابشان داده اند چنین رفتاری را بر نمی تابند… مام درباره آقای بنی صدر چقدر صبر کردند چون اعتقاد داشتند که او با رای مردم روی کار آمد است اما این آخر کاری ها که بنی صدر خیلی شلوغ می کرد امام نسبت به تشکیل هیات نظارت با حضور همین آقای یزدی و مرحوم اشراقی اقدام کرد و آن زمان هم آقای هاشمی حضور داشتند و می دیدند که چه اتفاقاتی می افتد”.

سخنان مهدوی کنی در حالی بیان شده که ماه گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس نهم نیز در یک سخنرانی به بازخوانی تجربه برکناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری پرداخته و گفته بود: “یکی از مشکلات ما قبل و بعد از انقلاب این بود که یک عده پابرهنه وارد تفکر اسلامی می شدند و بدون تحمل هرگونه سختی اظهارات سطحی می کنند… بنی صدر چون زحمت نکشیده و سختی های این مسیر را درک نکرده بود با اظهاراتش انحراف ایجاد می کرد”.

صدا و سیما روز یکشنبه اقدام به پخش مستندی با عنوان “سرانجام نامبارک” کرد که به شرح اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس‌جمهوری اسلامی، می‌پردازد. پخش این مستند از آن جهت جلب توجه کرده که در ماه‌های گذشته برخی گروه‌های اصول‌گرا به احمدی‌نژاد هشدار داده‌ بودند که در صورت ادامه روند فعلی، ممکن است سرنوشتی مشابه بنی‌صدر پیدا کند.

از جمله مواردی که در ارتباط با این مستند، جنجالی شده استفاده از عبارت “جریان انحرافی” است. اصول‌گرایان در چند سال اخیر برخی از حامیان احمدی‌نژاد را “جریان انحرافی” می‌نامند و از رحیم‌مشایی به عنوان شخص اصلی این جریان نام می‌برند. آن‌ها این جریان را متهم کرده‌اند که در فسادهای اقتصادی نقش داشته و به دنبال حذف نقش ولی‌فقیه از جمهوری اسلامی است. حتی برادر محمود احمدی‌نژاد ـ– که پیش از این بازرس نهاد ریاست جمهوری بود –ـ پیش از این گفته بود که این جریان آماده جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی است.

پخش این مستند اما به شدت با اعتراض حامیان احمدی‌نژاد در فضای مجازی مواجه شده است. یکی از حامیان احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که “بالاخره تکلیف ما چیست؟”، نوشته است: “از آن طرف اقدام رئیس جمهور را به خاطر انتشار فایل تصویری واضح و غیرقابل تردید فاضل لاریجانی، غیر شرعی، غیر قانونی و تضییع کننده حقوق مردم می دانند؛ از این طرف صدا و سیما خنده بازار راه می اندازد و احمدی نژاد را با بنی صدر مقایسه می کند! لابد قانونی، شرعی و در راستای اعاده حقوق مردم است این کار!”.

محمد کجباف، یکی دیگر از حامیان احمدی‌نژاد اقدام صدا و سیما را “احمقانه” توصیف کرده و نوشته است که “احمق‌ند ان دون کیشوت‌هایی که با دشمن فرضی می‌جنگند؛ حماقت‌شان زمانی آشکار خواهد شد که از همین دشمن فرضی شکست هم بخورند؛ مثل هاشمی ۲۰۰۵! به قول دوستی، این پروژه بیشتر احمدی‌نژادی‌زاسیون بنی‌صدر بود. چه بسا که مردم گمان کنند نکند بنی‌صدر را هم همین‌ها با دروغ و تهمت تخریب کردند؟ خصوصا که نامی از منافقین هم در مستند نبود”.

میثم رمضان‌علی نیز چنین درباره پخش این مستند اظهارنظر کرده: “اختلاف و وحدت هم یک چیز تصنعی و شعاری نیست؛ کلا اختلاف بد است و کارهای بد، بد است. ایضا رعایت اخلاق خوب است و وحدت بهتر؛ اما کسانی که در کارنامه‌شان به دفعات اختلاف‌افکنی و کارهای بد داشته‌اند بهتر است خفه شوند که این به حال خودشان و به حال اخلاق بی‌چاره بهتر است. این‌که رسانه‌هایی باشند که احمدی‌نژاد را هر روز سیخ کنند و مثلا تلویزیون ضرغامی مستندی درست کند که بخواهد داد بزند که احمدی‌نژاد همان بنی‌صدر است و یا خیلی این‌ها با هم شبیه هستند و دم از وحدت بزند نه تنها حرف مفت زده است که زر اضافی هم”.

یکی دیگر از حامیان دولت هم این مستند را سبب آشفته تر شدن اوضاع دانسته: “شبکه یک هم اکنون با پخش مستند «سرانجام نامبارک» عملا به طور ظریفی شعارها، اعمال و رفتار بنی صدر را با احمدی نژاد تطبیق داد. پخش بسیاری از تصاویر این مستند برای بار اول است که از آرشیو صداوسیما خارج شده است.فقط می دانم که چنین رویکردی چند ماه مانده به پایان دولت، سبب آشفته تر شدن اوضاع فعلی می شود. قطعا چنین رویکردی سبب جری تر شدن احمدی نژاد می شود”.

و در نهایت محمد رحمانی نوشته است: “دیگر نیاز به اتفاق خاصی نیست تا صدا وسیمای ما رئیس جمهور را به لجن بکشد دیگر مجری و دو نفر کارشناس هم لازم نیست یک سوژه تاریخی و تحریف آن و برچسب زدن کفایت می کند. امروز در طلایی ترین زمان صدا و سیما در رابطه با عزل بنی صدر(نه در ۳۰ خرداد) به روی آنتن رفت که اسما بنام بنی صدر بود و گرنه مادر من هم فهمید و تذکر داد که گویا دارد احمدی نژاد را می گوید. کد های بسیاری در این رابطه هست”.

اما این نظر همه کاربران دنیای مجازی نیست. توحید عزیزی حامیان احمدی‌نژاد را که به نقد این مستند مشغولند دچار تناقض دانسته و نوشته است: “احمدی‌نژاد قابلیت تبدیل به یک بنی‌صدر کامل را دارد، صدا و سیما ـ و یا هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگر ـ نباید به مثابه‌ی کاتالیزور این دگردیسی عمل کند”. او اضافه کرده که “دوستانی که ناراحت هستند چرا صدا و سیما مستندی در مورد بنی صدر پخش کرده است و به طور غیر مستقیم گویا به احمدی نژاد تذکر داده است، در سخنشان دچار یک نوع تضاد هستند؛ اگر احمدی نژاد رفتار و کردار مشابه بنی‎صدر نداشته است، که شباهت ادعایی از اساس غلط است و شما نیز نباید چنین شباهتی را کشف می‌کردید. اگر احمدی نژاد رفتار و کردار مشابه بنی صدر داشته است، که باید عاقبت بنی صدر را به او گوشزد کرد و او را از افتادن در چاهی که بنی صدر در ته آن قرار دارد، بر حذر داشت”.

پیش از این حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره این مستند گفته بود که اتفاقات آن زمان “ترجمه‌ای از امروز” است: “این مستند مثل اینکه ترجمه‌ای از امروز بود و بخصوص برای مسئولان بسیار عبرت‌انگیز بود… آنچه امروز رهبری تحمل می‌فرمایند کپی رنج‌هایی است که امام می‌کشیدند”.