اعتراف به تاثیر تحریم ها به بالارفتن قیمت ها

نویسنده

» مقاله ای از سانفرانسیسکو گیت

علی اکبر دارینی

 

وزیر بازرگانی ایران این را که تحریم  های بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران به روابط تجاری این کشور لطمه زده انکار می کرد و رییس دولت می گفت  این جریمه ها بی فایده است اما اینک غول گرانی راه چاره ای نگذاشته.

ایران چهار بار توسط شورای امینت سازمان تحریم شده است و آمریکا و اتحادیه اروپا هم به دلیل ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران که ممکن است منجر به تولید برق یا تولید بمب اتم بشود، بطور جداگانه تحریم هایی برای ایران درنظر گرفته اند.

آمریکا و قدرت های غربی ایران را متهم کرده اند که از برنامه های صلح آمیز اتمی برای پنهان کردن برنامه تولید سلاح اتمی استفاده کرده  است. ایران این اتهام را رد می کند و گفته است که برنامه های اتمی اش صرفا صلح آمیز است.

مهدی غضنفری، این تحریم ها را “غیر موثر” خواند و گفت که تاثیری بر روابط تجاری ما با کشور های دیگر نداشته است.  او گفت که اگر تحریم ها واقعا تاثیر داشت، سازمان ملل چهار بار آن را تصویب نمی کرد.

این اظهارات غضنفری درست بعد از گفته های رئیس اتاق بازرگانی ایران، آقای محمد نهاوندیان، ابراز شد که گفته بود تحریم ها دارد خود را نشان می دهد و قیمت مایحتاج زندگی بالا رفته است.

نهاوندیان به خبرگزاری ایسنا گفت: “تحریم ها نمی توانند جلوی واردات را به ایران بگیرند اما احتساب نرخ واردات نشان داده است که این نرخ بین 15 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.”

تحلیلگران می گویند که ایران برای واردات تکنولوژی که ممکن است استفاده نظامی یا صلح آمیز داشته باشد استفاده از شرکت های واسط که در خارج از ایران قرار دارند را افزایش داده است. اما ایران دریافته است که این بازی موش و گربه دیگر خیلی سخت شده است زیرا تحریم های شدید بانکی و قوانین سختگیرانه در مورد صادرات ابزار تکنولوژیک که ممکن است منجر به ساختن بمب بشود، دست ایران را خالی گذاشته است.

همچنین، محمود احمدی نژاد روز یکشنبه گفت که ذخیره ارزی ایران با وجود تحریم ها در حدود 100 میلیارد دلار است.  احمدی نژاد در اظهاراتی که در وبسایتش هم منتشر شد گفت: “ذخیره ارزی ایران در حدود 100 میلیارد دلار تخمین زده می شود، اما قطعا بیش از این مقدار است.”

تحریم ها برنامه موشک های اتمی ایران را نشانه رفته است و هیچ گزارش رسمی وجود ندارد که نشان بدهد این تحریم ها چه تاثیری بر برنامه های اتمی ایران داشته است. کارشناسان معتقدند که تحریم های بین المللی مانع از توسعه اتمی ایران شده است و دلیلشان هم تعداد کم سانتریفیوی های فعال در مرکز اصلی غنی سازی اورانیوم در نطنز، نسبت به سال گذشته است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعداد سانتریفیوژ های فعال در تاسیسات زیر زمینی در ماه مه 3936 بود که این تعداد در سال گذشته 5 هزار بوده است.

 

سانفرانسیسکو گیت، 30 اکتبر