امام زمان هم به استقبال خامنه ای آمد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مقدس نمایی رهبر ادامه دارد

در ادامه تلاش رسانه های رسمی برای برقراری ارتباط میان امام زمان و رهبر جمهوری اسلامی، یکی از سایت های طرفدار آیت الله خامنه ای نوشت که در جریان حضور وی در مسجد جمکران، امام زمان به استقبال او آمده بود.

سایت “آینده روشن” با انتشار گزارشی از حضور رهبر جمهوری اسلامی درمسجد جمکران در سفر اخیر وی به قم، نوشت: “صبح قبل از آنکه کسی متوجه شود، «آقا» به مسجد جمکران رفتند و بدون برنامه قبلی وارد مسجد جمکران شدند. وقتی آقا وارد شدند نمی‌دانید چه حال و هوایی بر مسجد حاکم بود، اما می‌شود فهمید که مولا و سرور همه اهل عالم به استقبال ایشان آمده ‌بودند، وای چه هوایی و چه روحانیتی بر این فضا حاکم است.”

این سایت به نقل از گزارشگر خود افزوده است: “ساعتی آقا خلوت گزیدند، خلوتی که گذشت نمی‌دانم چه بود و چه گذشت اما هر چه بود عرش را به فرش کشید تا بشنود و بنویسند از حضور کسی که آماده بود نزد مولای خود، اما او چه می‌خواهد از مولای خود؟ او در این خلوت عرشی و ملکوتی به آقای خود چه گفت؟ هر چه گفت دعا بود وثنا به حال من و شما، آقا جان دلم می‌خواست جلوتر می‌آمدم و از شما می‌‌خواستم، شما که آقا و سرور ما هستید از آقای خود بخواهید تا بیاید، زود زود…”

گزارشگر این سایت در توصیف لحظه ورود آیت الله خامنه ای به مسجد جمکران، خطاب به او نوشته: “وقتی وارد مسجد شدید تا نماز صبح را در پیشگاه مولای خود بخوانید، نور وجود امام زمان (عج) را از شکرانه حضور شما حس کردم، آقاجان اینجا که شما به نماز ایستاده‌اید جایگاه مردی است از مردان خداوند که روزی زمین را از کفر و ظلم و ستم آزاد خواهد کرد. وقتی نماز را به جماعت و اقتدا به عزیز امام مهدی (عج) آغاز کردم، تمام وجود پر شده بود از عشق، از نور، از بیداری، هر چه بود عنایت و لطف خدا، امامش و نایبش بود.”

در ادامه مطلب این سایت آمده است: “ نماز که تمام شد، خدام مسجد جمکران به صف به نشانه احترام ایستادند، اما ابهت و بزرگی شما چنان در آنان اثر کرده بود که نمی‌توانستند زبان را در دهان بچرخانند، همه بهت‌زده و خوشحال از حضور شما تنها نظاره‌گر بودند که شما پیش‌ دستی‌کردید و سلام دادید…”

مسجد جمکران، مسجدی است در بیرون شهر قم که گفته می شود بر اساس یک خواب، به امام غایب شیعیان (امام زمان) منتسب شده است. آیت الله خامنه ای بر خلاف آیت الله خمینی، رهبر فقید جمهوری اسلامی توجه زیادی به این مسجد نشان می دهد و شایعه است که وصیت کرده پس از درگذشتش، پیکرش را در این مسجد به خاک بسپارند.

سایت “رجانیوز” چندی پیش به نقل از حجت السلام کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری از قول سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، نوشته بود: “یک دفعه به همراه شورای حزب الله لبنان محضر مقام معظم رهبری بودیم. اوج سختی و تنگنایی ما بود و خیلی به حزب الله سخت می گذشت. کنفرانس شرم الشیخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه ها شده بود که حزب الله را نابود کنند. موقعی که ما با رهبر معظم جهان اسلام دیدار داشتیم، ایشان به ما امید داد و فرمود :شما پیروز می شوید، این چیزها زیاد مهم نیست. سپس اضافه کردند : من در اداره امور کشور بعضی وقتها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی شود. به دوستان و اعوان و انصار می گویم که آماده شوید به جمکران برویم. راه قم را پیش می گیریم و راهی مسجد جمکران می شویم. بعد از راز و نیاز با آقا، من احساس می کنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمایی می کند و من در آنجا به تصمیمی می رسم ومشکل بدین صورت حل می شود و همان تصمیم را عملی می کنم.”

 

شکرانه سفر

ادعای استقبال امام زمان از آیت الله خامنه ای در شرایطی عنوان می شود که میزان تعریف و تمجیدهای رسانه های حکومتی از او در روزهای گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در این راستا، روزنامه “وطن امروز” استقبال از آیت الله خامنه ای در قم را “غدیر قم” توصیف کرد و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه ای، “خداوند متعال” را بابت این سفر شکر کرد.

استاندار قم هم در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، استقبال از او را “تداعی کننده عظمت ظهوری” دانست که در “آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد و جهان با دست یداللهی او به سرمنزل امن و آرامش خواهد رسید.”

همزمان دیگر رسانه های حکومتی از برگزاری مراسم شکرگذاری بابت این سفر در قم خبر دادند: “این مراسم پنجشنبه شب در حرم حضرت معصومه برگزار شد و حاضران در آن به شکرانه حضور ده روزه رهبر معظم انقلاب در قم سجده شکر به جای آوردند.”

در همین حال نماز جمعه قم که یک روز پس از سفر آقای خامنه ای برگزار شد، شاهد سرداده شدن یک شعار جدید بود. در این مراسم طرفداران رهبر جمهوری اسلامی به دنبال شعار “خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما”، عبارت “خامنه ای امام، مرجع عالی مقام، نصرت عطا بفرما” را نیز سر داده اند.

 

انتقادات متقابل اصولگرایان

تقدس بخشی به رهبر جمهوری اسلامی رسانه ها و دستگاه های تبلیغاتی حکومت حتی با واکنش بخش هایی از اصولگرایان مواجه شده است.

سایت “الف” (وابسته به احمد توکلی، نماینده و رئیس مرکز پژوهش های مجلس) نخستین رسانه اصولگرایی بود که با انتشار مطلبی، از “تمهیدات صوتی و تصویری صدا و سیما” برای بخشیدن “حالتی ملکوتی و ماورایی” به آیت الله خامنه ای انتقاد کرد.

این مطلب سایت الف، با واکنش روزنامه کیهان روبرو شد. این روزنامه که مدیرمسئول آن (حسین شریعتمداری) نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان نیز هست، در مطلبی با انتقاد از سایت الف، نوشت صدا و سیما در به نمایش گذاردن ابعاد استقبال از آقای خامنه ای در قم، کم کاری هم کرده است.

به نوشته این روزنامه “رسانه ملی هنوز هم ذره ای از حماسه نسل 9 دی در خیابان 19 دی را درست و آنطور که عمق ماجرا را نشان دهد، نتوانسته منعکس کند و اصلاً مگر در قاب می گنجد سمفونی ماه و ستاره و اصولا چقدر باید از لنز کوچک دوربین برای ثبت درست حماسه های بزرگ انتظار داشت؟”

کیهان در ادامه افزوده است: “چرا ما نباید از این رخداد مبارک، خوش نباشیم و چرا تقیه؟ و غلو نام نهادن انعکاس بخش کوچکی از حقیقت؟ و چرا دعوت صدا و سیما به سکوت؟ و چرا نکته گیری بی جا؟ و چرا چون و چرا؟ آنهم وسط معرکه!”

الف اما در واکنش به این انتقاد کیهان، در مطلب جداگانه دیگری با تاکید بر موضع قبلی خود نوشت: “برخی دوستان گمان می‌برند اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری را با حرکت آهسته و لحن تملق آمیز نشان دهد و یا اگر در طول سفر 9 روزه ایشان به قم، برخلاف اصول حرفه‌ای، نیم ساعت اول همه بخشهای خبری اصلی سیما را به پخش دیدارهای ایشان و حواشی آن اختصاص دهد؛ به تعمیق جایگاه والای رهبری در جامعه کمک ‌کرده و تکلیف خود درباره رهبری نظام عمل کرده است.”

به نوشته این سایت: “اگر کمیت ساعات اختصاص یافته به رهبری با انتشار نظرات و ارتقای جایگاهشان ارتباط مستقیم داشت که خوب چرا صداوسیما هر 24 ساعت درباره ایشان یا سخنرانی های ایشان برنامه پخش نمی کند؟”