ادامه محاکمه مخالفان دولت

نویسنده

» گزارش گاردین از دادگاه های سیاسی تهران

شش فعال  مخالف ایرانی امروز به اتهام اغتشاش و طرح‌ریزی برای براندازی دولت، در  تهران محاکمه شدند.

این جلسه تازه‌ترین جلسه دادگاه‌های فله‌ای بود که از اول اوت (10 مرداد) شروع شده است و  بیش از 100 معترض در آن به اتهام اعتراض به انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری 22 خرداد محاکمه می شوند.

تلویزیون دولتی گزارش داد که کیفرخواست علیه شش متهم امروز، متمرکز بر “نشر گزارش‌های دروغ از طریق اینترنت برای تحریک ناآرامی” است.

خبرگزاری رسمی ایرنا گفت، عبدالله مومنی، رهبر دانشجویی سابق به جرم خود اعتراف کرد. وی گفت: “فعالیت سیاسی من قابل دفاع نیست. من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و از دادگاه خواستار رافت اسلامی هستم.”

مومنی در دادگاه اقرار کرده است که تظاهرات بهانه‌ای برای آسیب زدن به ستون‌های سیستم حاکم بوده است، ترویج ایده تقلب در انتخابات و تشویق مردم به ریختن در خیابان‌ها علیه دولت.

احزاب اصلاح‌طلب و میانه‌رو ایران این دادگاه را محکوم کرده و آنها را “نفرت‌انگیز” و “نمایشی خنده‌آور” توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که اعترافات تحت فشار گرفته شده است. صدها هزار ایرانی در روزهای تظاهرات پس از انتخابات به خیابان آمدند و نتیجه رسمی را که محمود احمدی‌نژاد را برنده اعلام کرده بود محکوم کردند. در سرکوب شدید توسط نیروی‌های امنیتی از جمله سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان بسیج، هزارن نفر دستگیر شدند.

مخالفان می‌گویند حداقل 72 نفر کشته شده‌اند، در حالیکه مقامات ایرانی ادعا دارند 36 نفر در آشوب پس از انتخابات که بدترین ناآرامی ایران پس از انقلاب اسلامی سال 57 بوده است کشته شده‌اند.

مقامات ایران روز گذشته علیرضا بهشتی، دستیار ارشد نامزد شکست خورده ریاست جمهوری، میرحسین موسوی را پس از چند روز بازداشت به همراه چند تن از فعالان اصلاح‌طلب آزاد کردند. دستگیری بهشتی بخشی از سرکوب علیه دفاتر مخالفانی است که گزارش‌هایی را از آزار زندانیان آزاد شده جمع‌آوری می‌کردند.

بهشتی فرزند آیت‌الله محمد حسین بهشتی فقید، یکی از شخصیت‌های مهم انقلاب 57 و یکی از معماران جمهوری اسلامی است. حسن خمینی نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی پس از آزادی بهشتی با وی در منزل او دیدار کرد.

منبع: گاردین، 14 سپتامبر