تدابیر امنیتی در شهرهای کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دو دهه بعد از ترور رهبر حزب دمکرات

مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال ساکن  کردستان، در مصاحبه با روز از وجود تدابیر شدید امنیتی در کردستان خبر داد  و گفت: “امسال به علت استقرار نیروهای نظامی و امنیتی در بازارها و میادین اصلی بیشتر شهرهای کردستان، شرکت بازاریان  در اعتصاب عمومی 22 تیر در مقایسه با سالهای گذشته پررنگ نبود. اما در بسیاری از شهرها مردم به صورت پراکنده اقدام به تعطیلی مغازه های خود کردند.”

مردم مناطق کردنشین در چند سال گذشته در سالروز ترور عبدالرحمان قاسملو، به درخواست برخی از احزاب کرد با بستن مغازه ها و خودداری از حضور در ادارات و محل کار، مراتب اعتراض خود را نسبت به کشته شدن رهبر پیشین حزب دمکرات کردستان ایران اعلام کرده اند.

 

تطعیلی مغازه ها

در آستانه بیست و دوم تیر ماه، بیست و دومین سالگرد ترور عبدالرحمان قاسملو، شخصیت سیاسی کرد و رهبر حزب دمکرات کردستان ایران، محمد صدیق کبودوند، رئیس در بند سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان در پیامی از داخل زندان خواست که به این مناسبت، روز 22 تیرماه روز “سرکوب تروریزم دولتی توسط جامعه مدنی” نامیده شود.

حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران در بیانیه های جداگانه ای با “شجاعانه” توصیف کردن پیشنهاد محمد صدیق کبودند، از مردم کردستان خواسته بودند در روز 22 تیر امسال  با تعطیلی مغازه‌ها و بازار از رفتن به‌ محل کار خودداری کنند.

مردم کردستان اما امسال مانند سال های قبل به صورت عمومی در این اعتصاب شرکت نکردند؛ روزنامه نگاران و شاهدان عینی از داخل کردستان می گویند عدم استقبال “چشمگیر” مردم از این اعتصاب به علت حضور شدید نیروهای امنیتی در شهرهای مناطق کردنشین بوده است.

مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در این زمینه به روز می گوید: “از چند روز گذشته به ویژه روز 22 تیر نیروهای امنیتی با حضور در خیابانها، میادین و معابر اصلی شهرها، از بستن مغازه ها و تعطیلی بازار جلوگیری کرده اند.”

به گفته آقای کُردپور، به همین دلیل میزان مشارکت مردم در اعتصاب عمومی امسال پایین بوده است.

وبسایت اطلاع رسانی سقز هم روز گذشته در گزارشی از حضور چشمگیر نیروهای مسلح و لباس شخصی در خیابان های اصلی این شهر خبر داده است.

شاهدان عینی در این شهر اما به روز می گویند: “با وجود این شرایط به صورت پراکنده برخی از مغازهای این شهر تعطیل بوده است.”

یک شاهد عینی در سقز هم به روز گفت: “مغازه و بازارهای اصلی شهر باز بود، اما حضور مردم در خیابان نسبت به روزهای عادی کمتر بود. در روزهای گذشته نیز تعدادی از کافی نت های  شهر به صورت موقت مراکز خود را تعطیل کرده بودند.”

برخی شنیده ها نیز حاکی از آن است که استاندار کردستان هفته گذشته به منزل رئیس اصناف شهر سقز رفته و به او اطلاع داده بود که در صورت تعطیلی بازار با کسبه برخورد خواهد شد.

برخی دیگر از منابع خبری اما از تعطیلی نسبی بازارهای تعدادی از شهرهای مناطق کردنشین خبر داده اند.

بر اساس این گزارش ها تعداد محدودی از کسبه در شهرهای بوکان، مهاباد، اشنویه، ارومیه و برخی دیگر از شهرها با وجود تدابیر امنیتی شدید از باز کردن مغازه ها خودداری کرده اند.

همزمان ویدیوها و عکس هایی از تعطیلی نسبی بازار برخی از شهر های کردستان بر شبکه های اجتماعی منتشر شده است. این تصاویر مغازه های بسته و معابر خلوت شهر  ها را به نمایش گذاشته اند.

 

پرونده ترور قاسلمو بعد از دو دهه

22 تیرماه امسال بیست و دومین ساگرد ترور عبدالرحمان قاسملو، شخصیت شناخته شده کرد و رهبر حزب دمکرات کردستان ایران بود؛ شخصی که روایت های بسیاری در مورد نحوه کشته شدن وی وجود دارد.

بر اساس روایت حزب دمکرات کردستان که در بیشتر پژوهش های تارخ معاصر ایران مورد استناد قرار گرفته، عبدالرحمن قاسملو روز 22 تیرماه 1368 در حالی که برای دستیابی به راه‌حل مسالمت آمیز مساله کرد در ایران با تنی چند از نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی در وین بر سر میز گفتگو برای مذاکرات صلح نشسته بود، به دست نمایندگان دولت کشته شد.

اما منابع جمهوری اسلامی می گویند، آقای قاسملو در همین تاریخ توسط گروه ناشناسی در پایتخت کشور اتریش کشته شده است.

اطرافیان رهبر پیشین حزب دمکرات کردستان می گویند عبدالرحمان قاسملو درماه‌های آخرمعتقد بود که مساله کردستان راه حل نظامی ندارد و برای حل این مساله باید به راه حل های سیاسی و مسالمت آمیز توسل جُست.

پرونده ترور عبدالرحمان قاسملو در حال حاضر در مراکز حقوقی دولت اتریش در جریان است و هنوز مختومه اعلام نشده .

هلن قاسملو، همسر چک تبار رهبر ترور شده حزب دمکرات از شاکیان اصلی این پرونده، سال گذشته در مصاحبه ای با اشاره به مشکلات حقوقی پرونده ترور همسرش گفته بود: “بعد از سال 1995 مسئله وین خوابید و برای پیگیری مجدد و بازگشایی نقاط تاریک قضایی پرونده نیاز به مدارک جدی، تازه و محکمه پسند هست.”

او ابراز امیدواری کرده بود تا زمانی که در قید حیات است پرونده ترور همسرش را به نتیجه برساند.

پرونده ترور عبدالرحمان قاسملو آنطور که همسر وی نیز اشاره کرده برای مدتی خاموش ماند، اما بعد از دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، برخی رسانه‌های اتریش با مطرح کردن اینکه رئیس دولت  در ترور قاسلمو دست داشته است، یکبار دیگر موضوع ترور رهبر حزب دمکرات را مطرح کردند.

آنزمان پتر پیلس، نماینده حزب سبزها در مجلس اتریش شهادت یک تاجر اسلحه آلمانی را ارائه کرد که طبق آن، او مدت کوتاهی قبل از ترورعبدالرحمان قاسملو سلاح سبک به سفارت ایران در اتریش فروخته است.

 تاجر آلمانی این شهادت را در مقابل کمیسیون ضد مافیا در آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی ادا کرده بود. او گفته بود هنگام تحویل اسلحه سه نفر ایرانی حضور داشتند که یک نفر از آنها محمود احمدی نژاد بوده است.با این حال موضوع دست داشتن محمود احمدی نژاد در ماجرای قتل قاسملو تا این لحظه از سوی منابع رسمی دولت اتریش تایید نشده است.

چند سال پیش نیز همزمان با دستگیری برخی دیپلمات‌های ایرانی در اربیل کردستان عراق توسط نظامیان آمریکا که متهم به دست داشتن در انتقال تسلیحات و کمک به درگیریهای داخلی عراق بودند، رسانه‌های اتریش احتمال دادند یکی از دستگیر شدگان، از عوامل ترور قاسملو در اتریش است.

 این احتمال نیز از سوی دولت‌های اتریش و آمریکا تایید نشد؛ با این حال پرونده ترور عبدالرحمان قاسملو بعد از دو دهه جنجال در محافل عمومی جهانی و داخلی، هنوز مختوم اعلام نشده است.