ایران و حزب‌الله در مورد سوریه مذاکره می کنند

نویسنده

» گزارش یالبنان از ملاقات حسن نصرالله و بروجردی

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان با یک هیات ایرانی، به سرپرستی علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس ایران، در مکان نامعلومی به بحث و گفتگو در باره احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه و تنش در منطقه پرداختند.

یک مقام رسمی گروه مسلح حزب الله گفت مذاکرات بین رهبر حزب الله و مقامات ایران بر حول “تحولات منطقه، بخصوص در سوریه و لبنان” دور می زند.

گروه ستیزه جوی حزب الله در سوریه در دفاع از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و بر علیه شورشیانی که سعی دارند دیکتاتور40 ساله سوریه را سرنگون کنند، می جنگند.

سفیر ایران در لبنان، غضنفررکن آبادی، نیز در این گفتگوها شرکت داشته است.

هیات ایرانی همچنین با مقامات لبنان نیز در مورد مسائل منطقه گفتگو کرده است.

بروجردی، پس از گفتگو با عدنان منصور، جانشین وزیر خارجه لبنان گفت: “یک توطئه آمریکایی در منطقه خاورمیانه علیه ثبات و امنیت این منطقه وجود دارد. آقای اوباما باید عاقلانه عمل کند و با عجله در مورد حمله نظامی به سوریه تصمیم نگیرد.”

وی گفت: “ما امیدواریم کنگره آمریکا هم به همین اندازه عاقلانه فکر کند و از اقدامی که امنیت منطقه را به خطر بیاندازد بپرهیزد.”

اوباما هفته گذشته گفت که در انتظار تائید کنگره آمریکا برای حمله نظامی به سوریه به دلیل استفاده از سلاح های شیمیایی خواهد ماند.

هیات ایرانی یاد شده ابتدا از دمشق دیدن و با مقامات سوریه گفتگو کردند.

ایران و نماینده آن، حزب الله، هر دو شیعه هستند. هر دو با شدت از اسد، که به یک اقلیت علوی تعلق دارد، حمایت می کنند. گروه اخیر شاخه ای از اسلام شیعه است که بر علیه شورشیان که اغلب سنی هستند می جنگد.

بروجردی پس از گفتگو با حزب الله به بیت الدین رفت تا با میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان گفتگو کند.

در این مذاکرات سلیمان نسبت به خطرات حمله نظامی آمریکا به سوریه هشدار داد.

در بیانیه ای که پس از این دیدار منتشر شد سلیمان بار دیگر تعهد لبنان را به عدم مداخله نظامی تکرار ولی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرد.

منبع: یالبنان - 3 سپتامبر2013