این کلید است یا سوئیچ‌بولدوزر؟!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نارضایتی اصول‌گرایان از دولت یازدهم:

در حالی که کمتر از یک ماه از آغاز به کار دولت جدید می‌گذرد و هنوز انتصاب‌ها در این دولت کامل نشده٬ برخی اصول‌گرایان با ادبیاتی خشم آلود، حملات خود را به دولت روحانی آغاز کرده‌اند و هر بار به بهانه‌ای وی را تهدید می‌کنند.

در همین راستا حسین شریعتمداری٬ مدیرمسئول روزنامه کیهان٬ با انتقاد از برکناری صدرالدین شریعتی٬ رییس دانشگاه علامه٬ در سرمقاله این روزنامه نوشت: “این روز‌ها برخی از جماعت پست و مقام یافته، چنان به قلع و قمع این و آن مشغولند که باید از جناب روحانی پرسید، آن کلید کذایی که در تبلیغات ریاست جمهوری به مردم نشان دادید و بعد‌ها نیز بار‌ها به آن اشاره فرمودید، کلید حل مشکلات بود یا سوئیچ‌بولدوزر؟ چرا که کار از داس و امثال آن گذشته است… مگر اصلاحات شعار بدی بود؟ ولی در عمل به وطن‌فروشی و خروج از حاکمیت شماری از مدعیان اصلاحات انجامید… آیا قرار است شعار اعتدال به سرنوشت شعار اصلاحات دچار شود؟”

اشاره حسین شریعتمداری به برکناری صدرالدین شریعتی٬ رییس دانشگاه علامه است. ریاست وی بر این دانشگاه در سال‌های گذشته با اعتراض برخی از فعالان دانشجویی مواجه شده بود و آن‌ها ریاست وی را موجب حاکم شدن جو امنیتی بر این دانشگاه توصیف کرده بودند.

علی‌رضا سلیمی٬ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اعتراض به برکناری شریعتی از ریاست دانشگاه علامه٬ چنین گفت: “این برکناری و انتصاب در حالیست که سرپرست ممکن است از سوی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر انتخاب نشود و حداکثر ۳ ماه در این سمت باقی بماند. ما انتظار داشتیم سرپرست وزارت علوم به جای داس، کلید در دست داشته باشد و شعار تدبیر و امید را محقق کند… هرچه سریع‌تر باید جلوی این اقدامات گرفته شود؛ چراکه ممکن است وزیر بعدی این این عزل و نصب‌ها را نپسندد”.

اما این تنها انتصاب خبرساز این روزها نبوده است. پس از معرفی مجید انصاری٬ عضو مجمع روحانیون مبارز٬ به عنوان معاون پارلمانی دولت٬ رسانه‌های اصول‌گرا این انتخاب را نیز نادرست دانسته‌اند.

رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ دراین زمینه نوشت: “معرفی مجید انصاری به عنوان معاون پارلمانی دولت یازدهم را باید یک اقدام نادرست دانست که به هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخ مناسبی از سوی دولت به همراهی بی‌نظیر مجلس با کابینه پیشنهادی حسن روحانی در جلسات رای اعتماد باشد… روحانی پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پروش به دلیل همراهی او با سران فتنه در جریان فتنه، او را به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب کرد که به عقیده اکثر کارشناسان، یک دهن کجی بزرگ به بهارستان بود. لجبازی با نمایندگان مجلس که صراحتا اعلام کردند دولت اعتدال باید از افراطیون و فعالان فتنه دور باشد، قطعا زمینه را برای ایجاد مشکلات بعدی و درگیری‌های بیشتر فراهم می‌کند که در شرایط حساس کنونی کشور، یقینا برخلاف خواست مردم و منافع ملی ایران است”.

فشارها بر دولت روحانی در هفته‌های گذشته از جانب اصول‌گرایان٬ هر روز بیشتر شده است. در نخستین ماه آغاز به کار دولت٬ برخی نمایندگان تهدید کرده بودند که سه تن از وزرا را استیضاح خواهند کرد.

نمایندگان همچنین در روزهای گذشته با معرفی احتمالی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مخالفت کرده‌اند. توفیقی در دولت دوم محمد خاتمی و پس از استعفای مصطفی معین٬ وزیر علوم بود. به گفته‌ی اصول‌گرایان وی از جمله افرادی است که در “فتنه” نقش داشته و مواضعش در آن زمان٬ باعث تخریب جمهوری‌اسلامی شده است.

عبدالوحید فیاضی٬ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه گفته بود: “فضای عمومی مجلس به گونه‌ای است که معرفی جعفر توفیقی منتج به نتیجه مطلوب برای دولت نمی‌شود، در صورتی که معرفی انجام شود ممکن است آغاز دل‌چرکینی بین دولت و مجلس شود”.

جواد جهانگیرزاده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس نیز درباره احتمال معرفی توفیقی چنین اظهارنظر کرد: “معرفی آقای توفیقی بین‌ مجلس و دولت اختلاف ایجاد می‌کند که این موضوع بی‌دلیل هم نیست. اظهارات آقای توفیقی در حوادث فتنه ۸۸ کاملا سوال‌برانگیز و مسئله‌دار است. کسی که در مسند مهمی حضور داشته اینگونه نظام را متهم به تقلب کند و با عنوان مضحک مهندسی انتخابات، نظام را مورد ظلم قرار دهد من به عنوان یک نماینده نمی‌توانم به ایشان اعتماد کنم و رای بدهم”.

روزنامه کیهان نیز در هفته‌های گذشته به انتقاد از جعفر توفیقی پرداخته و در شماره روز گذشته خود٬ نیز نوشته است: “توفیقی سرپرست وزارت علوم هم‌اکنون مشغول اقدامات غیرقانونی به نیابت از افراطیون است و همین امر سند مضاعفی بر عدم صلاحیت نامبرده است”.