اخراج خلبانان روسی، سردی روابط با مسکو

نویسنده
حمید احدی

» پایه سیاست خارجی دولت احمدی نژاد شکست

سرانجام دولت احمدی نژاد در یک سیاست خارجی پر تناقض به بهانه حوادث داخلی چنگ و دندانی به مسکو نشان داد تا پاسخ تعلل در تکمیل نیروگاه بوشهر و تحویل موشک های وعده داده شده را داده باشد. اخراج خلبان های روسی به منزله پایان رجزهائی است که دولت دهم درباره گرمی روابط با مسکو می خواند و در عین حال نشان تسلط نظامی ها و خواست هایشان بر سیاست های حساس و تعیین کننده .

حرکت تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در صدور دستور برکنار خلبانان روسی در همان روزی صورت گرفت که به نوشته روزنامه جام جم سازمان هواپیمائی کشور در هشت ماه چهار رییس داشته و اینک نیز در برزخ است.

برکناری رضا نخجوانی از ریاست هواپیمائی کشوری در حالی اتفاق افتاد که در ماه های اخیر ناموفق ترین وزارت خانه دولت احمدی نژاد، همانند بسیاری از وزارت خانه ها دچار چنان آشفتگی در مدیریت و تصمیم گیری ها بود که وزیر راه حکم برکناری وی را داده اما نخجوانی که به حمایت رییس دفتر رییس جمهور مطمئن بود علیه وزیر سخن می گفت.

اما فردای آن روز که دولت با ابلاغ توصیه رهبر توانست وزیر راه را از استیضاح نجات دهد، وزیر راه و ترابری که جانی گرفته بود اعلام داشت حکم برکناری نخجوانی، رییس سازمان هواپیمایی را امضا می‌کنم. قبلا هم این گفته شده بود اما هیچ گاه امکان اجرا نداشت.

حمید بهبهانی،در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه آزاد راه خلیج فارس در حد فاصل پل زال ـ اندیمشک،در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا فشارهایی از خارج مجموعه برای عدم برکناری نخجوانی وجود دارد،گفت: همه موافق برکناری وی هستند و هیچ فشاری از بیرون وارد نیست. بهبهانی در مورد گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی نخجوانی، تصریح کرد: شما گزینه مناسبی سراغ دارید،معرفی کنید.

برخی خبرنگاران حاضر با اشاره به این که نخجوانی در مجلس در گوش مدیرعامل خط هوائی کیش زده بود کاپیتان خانلری را پیشنهاد کردند که وزیر در پاسخ گفت: باید روی این گزینه بیشتر بررسی کنم.

از مهر ماه سال‌جاری تاکنون که کمتر از شش ماه می‌گذرد، سکان مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری به رضا نخجوانی سپرده شد. وی به عنوان بیستمین رییس سازمان هواپیمایی کشوری پس از انقلاب در پنجمین ماه از مدیریت خود که از همان ابتدا گفته شد با حمایت رحیم مشائی صورت گرفته  باحاشیه‌هایی از جمله سانحه هواپیمای توپولف تابان و تحریف نام خلیج ‌فارس در مانیتورهای مقابل مسافران پرواز شرکت هواپیمایی کیش‌ایر مواجه شد، تا آنجا که حضور وی در این سازمان را با چالش جدی مواجه کرد و زمینه برکناری وی فراهم شد اما وی محکم ایستاده و به وزیر سخن های درشت می گفت و پاسخ های تند می داد. از جمله در مقابل دستور بهبهانی به اخراج سرمیهماندار یونانی اعلام داشت که چنین کاری نمی کند و باید موضوع بررسی شود.

اما موضوع اخراج خلبانان روسی به آن سادگی نبود.

روزنامه پول شنبه نوشت وزیر راه و ترابری با اشاره به دستور رییس‌جمهور مبنی بر خروج خلبانان روسی از کشور طی یک برنامه زمانبندی شده، گفت: وزارت راه و ترابری مهلتی در حدود دو ماه تعیین کرده است که پس از اتمام این مدت زمان، تمامی خلبانان روسی باید از کشور خارج شوند.

حمید بهبهانی در مورد زمان خروج خلبانان خارجی از کشور ایران، اظهار کرد: وقتی کشورمان خود خلبانان حرفه‌ای و متخصص فراوانی دارد، ضرورتی ندارد که برای پروازهای خود از کشور‌های خارجی خلبان وارد کنیم. وی با اشاره به اینکه کشور ایران خلبانان متخصص زیادی دارد و به کشورهای دیگر نیز خلبان می‌فرستد، اظهار کرد: این مورد تأمل‌انگیز است که در برخی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، ‌از خلبانان روسی استفاده می‌شود. بهبهانی در عین حال ادعا کرد چندی قبل ریس‌جمهور از اینجانب خواست تا پس از تاریخ مشخصی خلبانان روسی از کشور خارج شوند.

این ادعا نمی تواند درست باشد چرا که ماه گذشته هم بهبهانی در مقابل سئوال های متعدد خبرنگاران که می گفتند چرا باید مردم ایران کشته شوند در حالی که هواپیماهای توپولف در خطوط هوائی روسیه به حالت تعلیق در آمده است اما ایرانیان جانشان قدر و اندازه ندارد که همچنان باید این هواپیما ها در ایران مشغول به سقوط باشند گفته بود این هواپیماها از محفوظ ترین و کامل ترین هواپیماهای دنیا هستند بگذارید موضوع فنی از راهش حل شود و از جمله این که متخصصان روسی با بررسی همه جانبه علت سقوط توپولف را مشخص کنند.

کارشناسان معتقدند به سردی کشاندن روابط تهران و مسکو بدان سادگی نیست که وزیر راه قصد دارد وانمود کند، بلکه بعد از ملاقات مقامات آمریکائی و روسی و تاکید رییس جمهور روسیه در کاخ الیزه به این که ایران باید به توصیه های شورای امنتیت تن بدهد و دست از غنی سازی بردارد. و اعلام همصدائی مسکو با آمریکا و فرانسه علیه ایران، و در حالی که مشخص گردید سال جاری هم نیروگاه بوشهر آماده نمی شود. و همزمان با بحرانی شدن روابط بر سر موشک هائی که با تناقض روس ها به سرنوشت نیروگاه بوشهر مبتلا شد، می توان گفت ماه عسل احمدی نژاد با روس ها پایان گرفت.

در همین حال رجزخوانی هائی مانند آن چه  صفری سفیر سابق جمهوری اسلامی در مسکو گفت نیز در عمل آشکار گردید که از جنس تملق های معمول است. صفری در مصاحبه با مجله پنجره ادعا کرده بود در ملاقات پوتین با آیت الله خامنه ای نظر وی عوض شد و با طرح های ایران موافقت کرد و به من گفت رهبر شما به اموری آگاه است که ما از آن بی خبریم