الیزه: آمریکایی ها از هر فرصتی استفاده می کنند

نویسنده


کارترین بن هولد

پاریس - ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه برای کاهش عکس العمل های دیپلماتیک نسبت به اظهارات قبلیش در مورد برنامه هسته ای ایران، گفت فرانسه همچنان معتقد به جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای است.

این اظهارات ساعاتی پس از مصاحبه وی که در آن گفته بود اگر ایران یک یا دو سلاح هسته ای هم داشته باشد خطری محسوب نمی شود، بیان شد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه ضمن اعلام این نظر رسانه های آمریکایی را متهم کرد که از “هر بهانه ای برای ضربه زدن به فرانسه استفاده می کنند.”

اظهارات شیراک که روز دوشنبه در مصاحبه با نشریات نیویورک تایمز، اینترناشنال هرالد تریبون و نوول ابزرواتور بیان شد با مواضع فرانسه و اظهارات معمول آقای شیراک تفاوت اساسی داشت.

روز سه شنبه آقای شیراک خبر نگاران را به کاخ الیزه فراخواند تا حرف های خود را پس بگیرد. در بیانیه ای که روز پنج شنبه دفتر ریاست جمهوری منتشر کرد گفته شده: “فرانسه، همگام با جامعه بین المللی نمی تواند یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را تحمل کند. برنامه هسته ای ایران شفاف نیست و به همین دلیل برای منطقه خطرناک بوده و باعث گسترش سلاح های هسته ای خواهد شد.”

فرانسه، همراه با انگستان و آلمان، کوشش هایی را برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران انجام داده است. در ماه دسامبر نیز این کشور همراه با ایالات متحده در تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری تحریم هایی علیه ایران به دلیل سرباز زدن ایران از توقف غنی سازی اورانیوم همکاری کرد.

علی رغم بیانیه روز پنج شنبه کاخ الیزه، روزنامه لوموند اظهارات شیراک را “تغییری بنیادی در زمانی نامناسب” نامید و نتیجه می گیرد که این سخنان ممکن است به اعتبار بین المللی فرانسه لطمه بزند. لوموند می نویسد: “زمانی که جامعه بین المللی بار دیگر در نیویورک گرد هم می آیند که دوباره ایران را تهدید کنند، همه خواهند پرسید موضع فرانسه تا چه اندازه معتبر است.”

تعدادی از متحدان فرانسه در مذاکرات با ایران روز پنج شنبه، حداقل رسما، اظهار کردند که با توضیحات اصلاحی رئیس جمهور قانع شده اند.

درعکس العمل به این سخن که یک ایران هسته ای چندان هم خطرناک نیست، مارگارت بکت، وزیر خارجه انگلیس گفت: “من چنین تصوری ندارم و تا آنجا که می دانم رئیس جمهور فرانسه هم چنین فکری نمی کند.”

یک دیپلمات آلمانی گفت مطمئن است سیاست فرانسه در قبال ایران تغییری نکرده است. وزارت خارجه این کشور از سویی دیگر گفت از اظهارات گفته شده رضایت دارد.

سه ماه پیش از دومین دور انتخاب شدن شیراک، برخی از دیپلمات های فرانسوی بطور خصوصی می گفتند از این موضوع واهمه دارند که شیراک به صورت یک جانبه و برای کسب اعتبار سازشی را با تهران انجام دهد.

آقای شیراک اخیرا بسیاری از رهبران غرب را ، با این برنامه خود برای فرستادن وزیر خارجه به ایران برای حل بحران لبنان، عصبانی کرده بود. این ماجرا با مخالفت عربستان سعودی و مصر منتفی شد و اعضای دولت وی نیز پیش بینی کردند چنین سفری شکست خواهد خورد.

اظهارات شیراک در مبارزات انتخاباتی فرانسه نیز بازتاب یافت. گروه نیکولاس سارکوزی، وزیر کشور و کاندیدای حزب راست میانه شیراک، یعنی یو ام پی ، با احتیاط کامل با سخنان شیراک برخورد کردند. وی رقیب شیراک هم به حساب می آید.

پیر لولوش، مشاور سارکوزی در سیاست خارجی و دفاع گفت: “موضع آقای سارکوزی آن است که ایران نباید به سلاح هسته ای دسترسی داشته باشد. من در مورد سخنان آقای شیراک اظهار نظر نمی کنم؛ ایشان هنوز رئیس دولت هستند.”

جک لانگ، مشاور سیاست خارجی خانم سگولن رویال، کاندیدای حزب سوسیالیست فرانسه نیز گفت:” تعجب می کنم چطور یک سیاستمدار فرانسوی چنان سخن می گوید که گویی ایران از هم اکنون دارای بمب هسته ای است.”

خانم سگولن رویال با داشتن انرژی هسته ای برای مقاصد غیر نظامی نیز توسط ایران مخالف است. فرانسوا هلند، رهبر حزب سوسیالیست و دوست خانم رویال با لحنی متفاوت گفته بود: “فکر می کنم آقای شیراک حرف خود را پس بگیرد.”

منبع: نیویورک تایمز، 3 فوریه 2007