احمدی نژاد در های نطنز را نگشود

نویسنده

natanzb.jpg

گتین چمبرلین

رژیم احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران زیر فشار های فزاینده ای قرار گرفته است تا دست از تلاشش برای دست یابی به سلاح اتمی بردارد و تلاش می کند تا در مجامع بین المللی برای خود دوستی پیدا کند. هدف روز گذشته ایران برای تبلیغات سیاسی، کشورهای عدم تعهد بود که ایران امیدوار است در مقابل آمریکا و متحدانش بایستند. آمریکا و متحدانش، ایران را متهم کرده اند که برنامه های اتمی ایران، سرپوشی برای ساخت سلاح اتمی است.

اخیرا، هیاتی متشکل از هفت دیپلمات از تاسیسات اتمی اصفهان بازدید کردند. مقامات ایرانی گفتند که آنها به چشم خودشان صلح آمیز بودن اهداف این برنامه را دیدند.

علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: “این بالاترین درجه شفافیت است که یک کشور می تواند داشته باشد و نشان دهنده این است که دولت جمهوری اسلامی ایران به نظرات مجامع بین المللی توجه دارد”. هفت دیپلمات که از کشورهای سودان، مالزی، کوبا، مصر و الجزایر، به عنوان نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، حضور پیدا کردند. این گروه، سال گذشته از حق ایران برای دستیابی به انرژی اتمی، دفاع کرده بود.

در تاسیسات اصفهان، اورانیوم خام یا “کیک زرد” تولید می کند که به هگزافلورید تبدیل می شود که سوخت لازم برای روند غنی سازی است. آقای سلطانیه گفت که 250 تن هگزافلورید اورانیوم در این سایت تولید شده است. روز گذشته در حدود 90 خبرنگار ایرانی و خارجی به همراه این هیات از سایت بازدید کردند.

اما ایرانی ها که از نشان دادن سایت اصفهان به چشمان کنجکاو خوشنود بودند، چنین موقعیتی برای بازدید از سایت نطنز که به طور رسمی اعلام شده است 3000 سانتریفوژ در زیر زمین دارد که روند تولید سوخت هسته ای را سرعت می بخشد، در اختیار بازدیدکنندگان قرار نداد.

ایران می گوید که برنامه های اتمی اش محدود به تولید سوخت برای رآکتور های تولید کننده الکتریسیته است، اما اجازه نمی دهد که مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، وارد کشور بشوند. شورای امنیت سازمان ملل، اواخر این ماه، قدم های بیشتری علیه ایران برخواهد داشت.

منبع: ساندی تلگراف، 4 فوریه 2007