ممنوع الخروج شدن رهبران مخالف دولت

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب

علی اکبر دارینی

یکی  از نمایندگان محافظه کار مجلس روز شنبه گفت که باید به جنبش اصلاحات فشار آورد. این اظهارات موسی قربانی عضو کمسیون قضایی و حقوقی مجلس اولین اظهارات در مورد ممنوع الخروج  کردن چهره های مخالف، موسوی و کروبی، است که هر دو کاندیدای انتخابات مخدوش 2009 بودند و رئیس جمهور اصلاح طلب سابق، سید محمد خاتمی هم در کنارشان است.

قربانی همچنین پیشنهاد داده است که تندرو ها رهبران مخالف را به دادگاه بکشند و این تصمیمی است که دولت از مدت ها پیش باید می گرفت و این درحالی است که افراد و چهره های دیگر جنبش مخالفان ایران بعد از سرکوب های بعد از انتخابات به زندان های طولانی مدت محکوم شده اند.

قربانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که موسوی و کروبی و خاتمی به عنوان محارب شناخته شده اند. لذا  حق خروج از کشور را ندارند.

تعداد زیادی از مخالفان به عنوان محارب محکوم شده اند. سران سپاه پاسداران  که قدرتمند ترین نیروی نظامی است برای برگذار کردن دادگاه این سه رهبر مخالف پافشاری می کنند. زندانی کردن موسوی ارشد ترین رهبر مخالفان یا یکی از دو رهبر دیگر جنبش می تواند آتش تشنج را در میان مخالفان زیاد کند.

موسوی و کروبی روز چهارشنبه اعلام کردند که آنها هم اکنون در یک زندان بزرگ زندگی می کنند و برایشان مهم نیست اگر به دلیل دفاع از حقوق ملت ایران به زندان کوچک بروند.

اگرچه هیچ مسافرت رسمی تا کنون اعلام نشده است، اما خاتمی در ماه آوریل برای شرکت در کنفرانس گفتگوی تمدن ها از سفر به ژاپن منع شد.

مخالفان می گویند که موسوی برنده واقعی انتخابات سال 2009 است و تندور ها با تقلب در انتخابات احمدی نژاد را بعنوان رئیس جمهور معرفی کرده اند.

صدها هزار نفر بعد از اعلام نتایج انتخابات در حمایت از موسوی به خیابان ها آمدند و تظاهرات آرام آنها توسط نیروهای امینتی بشدت سرکوب شد.

مخالفان می گویند بیش از 80 نفر در جریان اعتراضات کشته شده اند. دولت که تعداد کشته شدگان را 30 نفر اعلام کرده است، رهبران مخالف را آلت دست غرب می نامد و می گوید که آنها از طریق اعتراضات خیابانی بدنبال سرنگون کردن نظام هستند.

بوستون گلوب، 25 دسامبر