ستوده و پناهی نماد مبارزه طولانی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از اهدای جایزه ساخاروف به دو ایرانی

توماس اردبرینک 

روز جمعه، اتحادیه اروپا، معتبرترین جایزه حقوق بشری خود را به دو ایرانی اهدا کرد، نسرین ستوده وکیل زندانی و جعفر پناهی که پیشتر در زندان محبوس بوده است.

جایزه “ساخاروف برای آزادی اندیشه” که پیشتر به چهره های سرشناسی چون نلسون ماندلا – رهبر آفریقای جنوبی – و آنگ سان سوچی – رهبر جنبش دموکراسی خواهی برمه- اهدا شده در حالی نصیب ایرانیان شده است که تنش ها میان غرب و حکومت ایران بالا گرفته است.

هفته گذشته اتحادیه اروپا که در ماه جولای خرید نفت از ایران را تحریم کرده بود، دسترسی چندین کانال تلویزیونی و رادیویی ایران به شبکه ماهواره ای را قطع کرد.      

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، در بیانیه خود این جایزه را “ادای دین به زن و مردی عنوان کرد که مقابله ترس و ارعاب سر خم نکردند و سرنوشت کشور خود را بر سرنوشت خویش ترجیح دادند. او گفت امیدوار است خانم ستوده و آقای پناهی بتوانند به اروپا سفر کنند و سپتامبر آینده جایزه خود را دریافت کنند.

خانم ستوده ۴۹ ساله و یکی از سرشناس ترین فعالین حقوق بشر در ایران است که در حال تحمل حکم شش سال زندان است. اتهام او اقدام علیه امنیت ملی و تبلیع علیه نظام است. هفته گذشته او پس از آن که مقامات زندان از ملاقات او با دو فرزند خردسالش ممانعت به عمل آوردند، به اعتصاب غذا روی آورد.

همسر او، رضا خندان می گوید او و خانواده اش از شنیدن خبر اهدای جایزه به نسرین ستوده بسیار هیجان زده اند. آقای خندان می گوید: “به محض اینکه شانس ملاقات با وی دست دهد این خبر را به او خواهم رساند.”

او و دو دختر نوجوانش ممنوع الخروج شده اند. آقای خندان هنوز مطمئن نیست چه کسی برای دریافت جایزه ۶۵ هزار دلاری که با جعفری پناهی تقسیم خواهد شد به اروپا سفر خواهد کرد.

آقای پناهی، فیلم ساز است و در سال ۲۰۱۰ به جرم حضور در جنبش سبز پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث برانگیز سال ۲۰۰۹، به شش سال زندان محکوم شد. او همچنین به مدت ۲۰ سال از فیلم سازی محروم شد. آقای پناهی از زندان آزاد شده است اما حق خروج از کشور را ندارد.

در سال ۲۰۰۳ شیرین عبادی، حقوق دان و فعال حقوق زنان که اینک در تبعید زندگی می کند جایزه صلح نوبل را به دست آورد.

خانم ستوده توسط ماریچه اسخاکه یکی از نمایندگان پارلمان اروپا برای دریافت این جایزه نامزد شده بود. او در بیانیه ای گفته است: “برندگان این جایزه، نمادهای راستین مبارزه طولانی و هر روزه مردم ایران هستند. کل جامعه ایران، سرکوب سیستماتیک، استفاده از خشونت و سانسور را احساس می کنند.”

مقامات جمهوری اسلامی هیچ واکنشی به اهدای جایزه اتحادیه اروپا به نسرین ستوده و جعفر پناهی نشان نداده اند، آن ها جایزه های حقوق بشری را ابزاری بر فشار بر حکومتی می دانند که وسیله اعمال قدرت قدرت های غربی است.

منبع : نیویورک تایمز- 26 اکتبر