مقامات ایرانی در فکر سازش

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از نظر تحولاتی در پرونده هسته ای

دیوید بلر

سخنان پراکنده از داخل رژیم ایران حاکی از آن است که سیاست دو گانه غرب، مبنی بر استفاده از تحکیم تحریم ها و پیشنهاد مذاکرات، هنوز هم ممکن است در خروج از بن بست برنامه هسته ای ایران موثر واقع شود.

یکی از اعضای ارشد هرم قدرت در ایران و دو تن از طرفداران رژیم گفته اند که مقامات بالای حکومتی خواهان کاهش تنش ها هستند. هر سه تن بر لزوم مقاومت تاکید کرده اند ولی آنچه در رسانه های ایران منعکس شده است، نشان از وجود بحث داخلی در درون رژیم برای حل مناقشه هسته ای ایران است.

محمد علی جعفری، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از مقام های مهم جمهوری اسلامی، واضح ترین اظهار نظر را انجام داده است. بنا بر گزارشات رسیده وی گفته است: “برخی از افراد در برابر جنگ تمام عیار اقتصادی که توسط دشمنان به جمهوری اسلامی تحمیل شده است، تسلیم شده و خواهان تغییر رویه و رفتن به راهی دیگر هستند.”

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان، برای روزنامه ای کار می کند که معمولا دیدگاه های آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران را منعکس می کند. آقای شریعتمداری به جمعی از دانشجویان گفت: “آنهایی که پیشنهاد سازش در مساله هسته ای می دهند متوجه نیستند که آمریکا پس از آن تحریم های بیشتری اعمال خواهد کرد زیرا هدف آنها تغییر جمهوری اسلامی است.”

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امور خارجه مجلس ایران نیز گفته است: “مساله هسته ای برای ما مهم است ولی برخی از افراد می گویند “مگر اهمیت برنامه هسته ای چه میزان است که باید تا این حد فشارها و تحریم ها را تحمل کرد؟”

تنگ شدن دایره تحریم ها فشار عظیمی بر اقتصاد ایران وارد آورده است. تحریم صنایع نفت ایران توسط اتحادیه اروپا و برقراری تحریم‌های جدید بر نهادهای مالی و بیمه، تاثیر شدیدی بر این صنایع گذاشته است. صدارت نفت ایران در ماه سپتامبر ۸۶۰ هزار بشکه در روز بوده است، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۱ معادل ۳.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

با توجه به اینکه صادرات نفت ایران اکنون ۳۷ درصد سال گذشته است، ایران میلیارد‌ها دلار از درآمد خود را از دست داده است.

فقدان سرمایه گذاری در صنایع نفت نیز بازدهی آن را شدیدا کاهش داده است. حتی تا ماه ژوئن نیز ایران هنوز دومین صادر کننده اوپک، پس از عربستان سعودی، به شمار می‌آمد ک روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام استخراج می‌کرد. ولی در ماه سپتامبر، ایران در میان کشورهای اوپک به مقام پنجم تنزل کرد و تنها معادل ۶۳.۲ بشکه نفت در روز استخراج کرد؛ کشورهای عراق، کویت و امارات متحده عربی اکنون جلوتر از ایران قرار دارند.

نایجل کوشنر، مدیر یک شرکت وکالت حقوقی، در توصیه به مشتریان ایرانی خود در زمینه تحریم ها گفته است که اظهار نظر های اخیر “با آنچه او از آن خبر دارد سازگار است.”

او گفت: “کاملا آشکار است که عده ای وجود دارند که می گویند “دیگر بس است”. البته بیان چنین چیزی به صورت علنی در ایران بسیار مشکل است. به نظر ما کاملا واضح است. من فکر می کنم نتیجه ای که باید از این وضعیت گرفت آن است که این امر به بالاترین مقامات رژیم و به راس هرم نیز رسیده است.”

منبع: نیویورک تایمز - 26 اکتبر 2012