مرتضوی، حداد و حیدری فر مجرم شناخته شدند

نویسنده
نازنین کامدار

» پرونده ۳۰۸۵ صفحه ای کهریزک

همزمان با انتشار تذکر کتبی ۸ نماینده مجلس به وزیر کار درباره انتصاب غیر قانونی سعید مرتضوی به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی و تهدید مجدد وی به استیضاح، خبرگزاری ایسنا از صدور قرار مجرمیت درباره پرونده او و دو قاضی دیگر بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک خبر داد.

ایسنا در خبری نوشته است: “پرونده پرحادثه و بحث‌برانگیز کهریزک سرانجام و پس از گذشت حدود سه سال دادرسی با صدور قرار مجرمیت برای قضات متهم آن به دادگاه رفته است تا این بار قاضی «مدیرخراسانی» درباره سه متهم این پرونده تصمیم‌گیری کند. پرونده‌ی کهریزک که شاید بتوان گفت از جنجالی‌ترین پرونده‌های مرتبط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است، ابتدا در دادسرای قضات تشکیل و سپس برای تکمیل به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد. این پرونده پس از چند مرحله رسیدگی، صدور قرار و اعتراض یه این قرار‌ها در نهایت پس از گذشت ۳ سال با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای سه متهم آن که هر سه از قضات سابق دادگستری استان تهران هستند، به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده است”.
افکار نیوز هم به نقل از یک منبع آگاه می نویسد: “پرونده کهریزک مشتمل بر ۳ هزار و ۸۵ صفحه کیفرخواست به متهمان تفهیم اتهام شده است. متهمان این پرونده ۳ قاضی مرتبط با پرونده کهریزک شامل سعید مرتضوی دادستان وقت عمومی و انقلاب تهران، حسن زارع دهنوی، معروف به قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران و علی اکبر حیدری فرد، معاون سعید مرتضوی که احکام اعزام افراد بازداشت شده به کهریزک را امضا کرده بود، هستند”.
این منبع آگاه افزوده است: “تلاش های زیادی برای برقراری ارتباط از سوی این افراد با شاکیان پرونده برای دیدار قبل از جلسه دادگاه صورت گرفته که این دیدارها را پذیرفته نشده است. خانواده های افراد جانباخته در حادثه کهریزک به دنبال برگزاری علنی جلسه دادگاه پرونده کهریزک هستند، اما درعین حال تصمیم در خصوص علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه برعهده قاضی پرونده است. با توجه به زمانی که برای بررسی این پرونده حجیم مورد نیاز است، احتمال دارد ظرف یکماه آینده جلسه دادگاه حادثه کهریزک برگزار شود”.
گفتنی است، قاضی مدیرخراسانی پیش از این به خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت قضات برکنار شده کهریزک گفته بود: “این پرونده با صدور کیفرخواست برای سه متهم آن به دادگاه فرستاده شد. در حال حاضر مطالعه پرونده را آغاز کرده ایم و پس از بررسی کامل پرونده زمان محاکمه را مشخص می کنیم. هنوز نمی توان درباره زمان محاکمه اظهار نظر کرد”.
در همین حال روز گذشته ۸ نماینده مجلس در تذکری کتبی به حسین شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت محمود احمدی نژاد هشدار دادند که در صورت ادامه حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی وی را استیضاح خواهند کرد.
به گزارش الف، در متن این تذکر آمده است: “دیوان عدالت اداری حکم انتصاب آقای مرتضوی به سمت مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی را به دلیل مغایرت با قانون ابطال نمود. لیکن هیات وزیران با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر عنوان این صندوق به سازمان تامین اجتماعی و اصلاح شرایط انتصاب و تصدی رییس این سازمان، سعی کرد حکم ابطال دیوان عدالت اداری را بلاموضوع سازد و آقای مرتضوی را مطابق اساسنامه اصلاحی به سمت رییس سازمان منصوب نماید. اساسنامه اصلاحی مطابق اصل ۱۳۸ قانون اساسی به موجب نظر رییس مجلس به عنوان مرجع نظارت بر انطباق مصوبات دولت با قوانین در موارد مربوط به اصلاح عنوان صندوق تامین اجتماعی و نحوه انتصاب و شرایط تصدی ارکان صندوق و برخی موارد دیگر مغایر قانون تشخیص داده شده است”.
این تذکر افزوده ست: “به تبع غیرقانونی تشخیص داده شدن اساسنامه اصلاحی در موارد مذکور و همچنین لغو انتصاب پیشین آقای مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق به حکم دیوان عدالت اداری، انتصاب جدید وی نیز به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی با توجه به غیرقانونی بودن اساسنامه اصلاحی نیز باطل و بلااثر می‌باشد. ه شما تذکر می دهیم که از ادامه تصدی آقای مرتضوی جلوگیری نمایید؛ چراکه در غیر این صورت برای اجرای قانون از ابزارهای دیگر استفاده خواهیم کرد”.
بر اساس این گزارش، این نامه به امضای احمد توکلی،‌ علی مطهری،‌ الیاس نادران، حسین نجابت، مسعود پزشکیان، بهروز نعمتی، محمددهقان و حسین دهدشتی رسیده است.

در همین حال رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که خود را “دوست مرتضوی” خوانده معتقد است که او می تواند از ۱۰۰ پیچ دیگر هم به سلامت عبور کند.عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی در مصاحبه با روزنامه بهار می گوید: “یک نفر می‌آید خدمت می‌کند بعد خوب که رسش را ‌کشیدند می‌گویند بفرما برو بیرون. همین الان بعضی از این آقایان که‌ گیر داده‌اند به آقای مرتضوی، موضوع برایشان شخصی شده. ماجرای آقای مرتضوی اصلا پیچیده نیست، یک عده پیچیده‌اش می‌کنند. این همه در این مملکت پست و سازمان مهم‌تر از تامین اجتماعی وجود دارد آن وقت عده‌ای به این مرتضوی که در حال خدمت است ‌گیر داده‌اند. البته این پیچ که چه عرض کنم، دکتر مرتضوی صد تا پیچ دیگر را هم رد می‌کند”.او درباره قربانیان کهریزک هم گفته است: “مگر در کهریزک چند نفر مردند؟ سه نفر! آن شخصی هم که فوت شده خیلی آدم محترمی بوده، پسر روح‌الامینی آدم خیلی خوبی هم بوده. دو نفر دیگر هم محترم بودند؛ اما به قتل رسیدن آدم‌ها ربطی به محترم بودن و محترم نبودن‌شان ندارد. بله! آن‌ها هم محترم بودند ولی فرزند آقای روح‌الامینی شناخته‌شده‌ بود. حرف من این است که وقتی شما یک مانور انجام می‌دهید، باید بپذیرید که تعدادی کشته هم می‌دهید. ارتش و سپاه در مانورها دو‌ درصد کشته بدهند، می‌گویند اشکالی ندارد.”