مسیحیان نگران دستگیری‌های بیشتر

نویسنده

» گزارش پرسکیوشن از وضعیت اقلیت های مذهبی در ایران

رهبران کلیسای ایران در میان نگرانی‌‌ها از یورش مقامات به کلیساهای خانگی و بازداشت مسیحیان در روزهای کریسمس و سال نو میلادی خواستار دعا برای مسیحیان ایران شدند. ‌

این درخواست پس از انتشار نامه‌ای از کشیش زندانی بهنام ایرانی، 41 ساله عنوان شد. فعالان می‌گویند ممکن است او نتواند تا پایان پنج سال باقی‌مانده دوران محکومیت خود دوام بیاورد.

مسیحیان ایرانی گفته‌اند که او قبلا توسط همبند‌ها و نگهبانان زندان قزل‌حصار کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

او همچنین در اثر بیماری خونی 5 کیلوگرم وزن کم کرده است.

به گفته فعالان، مقامات از فراهم آوردن امکانات پزشکی برای  درمان جراحات ناشی از ضرب وشتم او از زمان زندانی شدن در ماه مه سال گذشته، خودداری کرده‌اند.

فیروز خانجانی، عضو شورای کلیسای ایران می‌گوید، او ممکن توسط دادگاهی دیگر به جرم ارتداد به اعدام محکوم شود.

با این حال در نامه‌ای که از او برای کریسمس سال گذشته منتشر شد، از اعضای تحت فشار این کلیسا خواسته شده بود در زمان کریسمس شاد باشند.

او نوشته بود: “به رغم فشار و مشکلات زندان، سرخوشم که با شما لذت مسیحی‌ام را که قلیان می کند در عید کریسمس آتی سهیم شوم و می‌دانم که شما قدیسان و فرزندان معنوی خدا با این لذت آشنا هستید. به عنوان کشیش خدا به خود اجازه می‌دهم که از شما بخواهم شاد باشید. بدانید که شادی روی زمین نخستین میوه از لذت عظیمی است که در بهشت برایمان مهیاست.”

وی خاطر نشان کرد که نگرانی‌های آنان را از دستگیری ها، که تعدادی را به فرار واداشته است، درک می‌کند.

وی گفت، با این وجود “لطفا به چیزی که خدا در انجیل متی گفته توجه کنید: به پرندگان آسمان نگاه کنید؛ آن‌ها نه می‌کارند و نه درو می‌کنند و نه انبار می‌کنند و با این حال پدران بهشتی به آن‌ها خوراک می‌دهند. آیا شما از آن‌ها با ارزش‌تر نیستید؟”

رهبران کلیسای ایران خواستار دعا شده‌اند: “کسانی که به خاطر اعتقادشان در زندان هستند… حضور و آرامش عیسی را حس کنند و به زودی آزاد شوند” و این‌که “خانواده‌های آنان و کشیشان و دوستان نزدیک حضور، آرامش و محافظت عیسی را دریافت کنند.”

آن‌ها گفته‌اند که مهم است برای رهبران کلیساهای رسمی که تحت فشار قرار گرفته‌اند تا جشن‌های کریسمی را لغو یا محدود کنند، نیز دعا کنند.

به علاوه برای مسیحیان ایران که به خاطر از دست دادن شغل یا کمک به پرداخت وثیقه یا هزینه وکیل برای آزادی زندانیان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند خواستار دعا شدند.

مقامات ایران و کسانی که به دنبال آموختن بیشتر درباره مسیحیت هستند نیز شامل این دعا شده‌اند.

به رغم فشارها ممکن است حدود 100 هزار مسیحی انجیلی در ایران باشند که بسیاری قبلا مسلمان بوده‌اند. رهبر ایران سختگیری در مورد این افراد را مورد تایید و رشد کلیساهای خانگی را محکوم کرده است.

منبع: پرسکیوشن -  22 دسامبر