غربی‌ها حیات دنیوی خودشان را تبلیغ می‌کنند

نویسنده
جلال یعقوبی

» عبارت جدید مورد علاقه خامنه‌ای: "نفوذ دشمن"

آیت‌الله صادق لاریجانی طی سخنانی در جلسه مسئولان قوه قضائیه، از آنچه که “تحمیل حیات دنیوی غربی” نامیده، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، صادق لاریجانی “توجه به زندگی و حیات معنوی و تلاش برای قرب الی‌الله” را نقطه مقابل “زندگی مادی و گرایش‌های دنیوی حاکم بر دنیای معاصر به ویژه جهان غرب” دانست و تأکید کرد: “غربی‌ها تمام همتشان را بکار می‌گیرند که حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل کنند و از همین رو می‌بینیم که حسب برخی گزارشها، بیش از ۱۰۰ کانال ماهواره‌ای فارسی زبان به راه انداخته‌اند که نشان از تلاش آنان برای نفوذ فرهنگی در جامعه ماست. آنچه ما را در مقابل این هجوم فرهنگی بیمه می‌کند توجه به حیات طیبه الهی یعنی همان «عبودیت نسبت به حق متعال و ارتقای معنوی» است که در قرآن و معارف وحیانی مورد تأکید قرار گرفته است.”

بعد از نهایی شدن توافق هسته‌ای با غرب، مدتی است که مسئولان جمهوری اسلامی از آنچه که “نفوذ غرب در ایران” نامیده می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند. در واقع اولین بار سیدعلی خامنه‌ای از نفوذ امریکا در ایران ابراز نگرانی کرد و بعد از او هم مطابق معمول، دیگر مسئولان راستگرای جمهوری اسلامی سخنان او را تکرار کردند.

اواخر مرداد ماه گذشته، سیدعلی خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های عمومی‌اش گفته بود: “امریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند، اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی‌ها نمی‌دهیم.”

خامنه‌ای پس از آن نیز بارها از خطر نفوذ دشمن در ایران سخن گفت. او اوایل شهریور در جریان دیدار با اعضای هیات دولت هشدار داد: “هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر میشود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ی فرهنگی ما را -مثلاً فرض کنید مهدکودک‌ها را- به یک شکل خاصّی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجّه نداشته؛ اینها رخنه است.”

او چند روز بعد در یک سخنرانی عمومی با تاکید بر اینکه هیچکس نباید امریکا را “بزک” کند، گفته بود: “ملّت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد؛ نباید بگذاریم دوباره برگردد؛ نباید بگذاریم از در رفت، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند؛ دشمنی اینها تمام نمی‌شود.”

خامنه‌ای هجدهم شهریور ماه در یک سخنرانی دیگر اعلام کرد: “دنبال چیزی به نام مذاکره‌ با ایرانند؛ [امّا] مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواستها است. ما فقط در قضیّهی هسته‌ای به دلایل مشخّصی که مکرّر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره‌کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند؛ امّا در عرصه‌های دیگر ما اجازه‌ی مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.”

او سپس در جمع اعضای سپاه پاسداران باز هم این سخنان را تکرار کرد و گفت: “ما همین‌طور مدام درباره‌ی نفوذ دشمن تکرار میکنیم، تأکید میکنیم- ایجاد خلل در باورها است؛ باور انقلابی، باور دینی. در معرفتهای انقلابی و دینی اختلال ایجاد میکنند؛ رخنه کردن در اینها است. و از همه‌ی طرق هم استفاده میکنند و آدمهای گوناگونی هم دارند؛ استاد دانشگاه هم دارند، فعّال دانشجویی هم دارند، نخبه‌ی فکری و علمی هم دارند؛ همه‌جور آدمی برای ایجاد این رخنه‌ها هستند. برادران در سطوح مختلف سپاه بایستی این آمادگی را و این اقتدار منطقی را داشته باشند.” او در همین جمع طبق معمول نفوذ فرهنگی را از همه نفوذهای دیگر خطرناک‌تر دانسته بود.

خامنه‌ای چند روز پیش و در جمع فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران، باز هم از مساله نفوذ دشمن سخن گفت و تاکید کرد: “جمهوری اسلامی، به توفیق الهی و به حول‌وقوّه‌ی الهی، نه فقط مانع نفوذ دشمن در درون خود می‌شود، بلکه تا حدود زیادی مانع پیاده کردن نقشه‌های دشمن در منطقه هم شده است؛ این توفیق پروردگار است، این قدرت الهی است که به برکت همین عزمها و اراده‌هایی است که شما جوانها دارید. خیلی از نقشه‌های اینها به‌خاطر اقتدار و حضور و ورود جمهوری اسلامی در آن جاهایی که باید وارد می‌شده، ناکام مانده، خنثی شده است؛ لذا خب، بیشترین تمرکز آنها برای دشمنی، نظام جمهوری اسلامی است و هر کار بتوانند می‌کنند و این هم که دم از مذاکره و گفتگو می‌زنند، برای نفوذ است.”

چنانچه گذشت، سیدعلی خامنه‌ای در طول تنها دو ماه گذشته تقریبا در تمامی سخنرانی‌ها و دیدارهای عمومی‌اش از آنچه که “خطر نفوذ دشمن” نامیده، سخن گفته است. بنابراین چندان عجیب نیست که دیگر متحدان و نزدیکانش همین سخنان را با زبانی دیگر تکرار کرده باشند. تنها در چند روز اخیر تعداد زیادی از مسئولان نزدیک به خامنه‌ای نسبت به خطر نفوذ دشمن هشدار داده‌اند.

برای نمونه روز ۲۵ مهر، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران در یک مراسم عمومی با اشاره به سخنان خامنه‌ای درباره “نفوذ دشمن” گفته بود: “قطعاً منظور معظمٌ له نفوذ جغرافیایی نیست بلکه نفوذ در عرصه فرهنگ و باورها و اعتقادات مردم است.” او معتقد بود: “لذا می‌طلبد مردم فهیم و با بصیرت، با شناخت فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و انجام درست این رسالت عظیم دینی خود ضمن جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمنان اسلام گام مهمی نیز در جهت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه بردارند.”

پیش از او هم غلامعلی حداد عادل، نماینده راستگرای مجلس و از نزدیکان سببی سیدعلی خامنه‌ای در همایش گفتمان عزت و پیشرفت اعلام کرد: “ما می‌توانیم بر اساس سخنان مقام معظم رهبری بگوییم که امروز موضوع نفوذ آمریکا در ایران باید در دستور کار همه باشد.” او تاکید داشت: “آمریکایی‌ها طراحی جدی کرده‌اند که در ایران نفوذ داشته باشند، از این رو نگرانی این است که مبادا در داخل کشور در درون دستگاه نظام کسانی باشند که دانسته و یا ندانسته راه نفوذ را باز کنند و در واقع عده‌ای در را باز کرده و فرش قرمز پهن کنند.” حدادعادل اضافه کرده بود: “در واقع تشخیص ایشان این است که آمریکایی‌ها خیالات دیگری برای آینده انقلاب دارند، از این رو ایشان همه را به آینده‌نگری دعوت می‌کنند و صحبت‌های اخیر مهم ایشان نیز شایسته توجه است و بصیرتی که رهبر انقلاب از آن صحبت می‌کنند مصداقش در اینجا است که ما فکر کنیم آمریکایی‌ها چه خوابی برای آینده در ایران دیده‌اند.”