صداو سیما: از مردم نظر خواهی می کنیم

نویسنده
فیروزه متین

» انتقادات به ضرغامی بالا گرفت

در حالی که تمامی شبکه های خبری بین المللی و از جمله شبکه های خبری فارسی زبان، ماجرای توافق هسته ای در ژنو را به طور زنده تحت پوشش خبری قرار دادند، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با وجود حضور چند خبرنگار در مقر مذاکرات، برنامه های عادی خود را متوقف نکرد و با این اتفاق در سطح یک خبر عادی برخورد کرد؛ اقدامی که خشم رسانه های طرفدار دولت را بر انگیخته و موجب شده تا موج انتقاد تازه ای، پس از”ویژه برنامه عاشورا” بر علیه عزت الله ضرغامی، به راه بیافتد.

در همین باره، سایت فرارو در یادداشتی نوشته است: “در حالی که خیلی‌ها تا صبح بیدار بودند و منتظر خبری‌هایی از ژنو، صدا و سیما آقای ضرغامی خوابیده بود و وقتی هم بیدار شد، با موزیکی تند و تصاویری شاد به ورزش صبحگاهی همیشگی خود پرداخت. صدا و سیمای ایران خوابیده بود که طلسم ۱۰ ساله شکست. پس از چهار روز ماراتن مذاکرات در ژنو، سرانجام کشورهای ۱+۵ حق غنی‌سازی در ایران را که سال‌ها مورد مخالفت برخی قدرت‌های جهانی بود، به رسمیت شناختند و توافق حاصل شد. روز آخر مذاکرات در حالی که وزرای خارجه قدرت‌های جهانی خود را به ژنو رسانده بودند و تمام شبکه های خبری جهان، به پوشش لحظه به لحظه آنچه در ژنو می گذشت، پرداختند، تنها منبع مردم منتظر ایران سایت‌های خبری و شبکه های خارجی و منابعی چون فیس بوک و تویتر بود در حالی که شنیده‌ها حاکی از این است که صدا و سیما یک تیم ۵۰ نفره برای پوشش خبری مذاکرات راهی ژنو کرده است!فارغ از این چند روز اول مذاکرات «ژنو ۳»، تقریبا از نیمه های شب گذشته تمامی شبکه های خبری دنیا برنامه های عادی خود را قطع و موضوع توافقنامه ژنو و موفقیت تیم مذاکره کننده ایران را مستقیم منعکس کردند، رسانه ملی اما به سادگی از کنار این دستاورد تاریخی گذشت. شبکه «یک» دیروز شش نوبت خبری داشت و جمعا حدود دوساعت از وقت برنامه های خود را به اخبار اختصاص داد، که سهم مذاکرات هسته ای بسیار ناچیز بود. این در حالی است که شبکه یک سیما بعد از شبکه خبر بیشترین بخش خبر را داراست. گزارش های روز جمعه و شنبه صدا و سیما از ژنو، بیشتر حول حواشی مذاکرات می‌چرخید، یا نهایتا پخش دو دقیقه از سخنان ظریف، بدون حتی یک پالس مثبت. گزارشگر صدا و سیما دائما و در بخش های مختلف خبری با تکرار اینکه احتمالا مذاکرات یک روز دیگر هم به طول خواهید انجامید، به نحوی با القای بی نتیجه بودن این گفتگوها، راه را بر هر گونه خوشبینی و امیدی بر مخاطب می‌بست!صدا و سیما در پوشش مذاکرات ژنو تنها به این هم اکتفا نکرد و در گزارش های تحلیلی خود که در روزهای جمعه و شنبه از برنامه مختلفی خبری پخش می شد، با استناد به گزارش دیلی تلگراف که - جزء معدود رسانه هایی بود که به نتیجه مذاکرات به دید نسبتا منفی نگاه می کرد و دستاورد مذاکرات را تنها تعلیق غنی سازی فعالیت های هسته ای ایران تعبیر می‌کرد- گزارش خبری خود را به گونه‌ای منعکس می‌کرد که نه تنها موفقیتی در راه نیست بلکه احتمال می رود یک توافقنامه ی یک جانبه علیه ایران صادر شود! ناگفته نماند که صدا و سیمای تحت مدیریت آقای ضرغامی، در دوره های قبلی مذاکرات ژنو نیز به همین منوال عمل کرد”.

فرارو افزوده است: “ضعف خبررسانی و پوشش جهت دار یک دستاورد مهم سیاسی توسط صدا و سیما، در نهایت بی اعتمادی و عدم اقبال بینندگان داخلی را به دنبال دارد و باعث روی آوردن آنان به دیگر کانال های کسب اخبار و اطلاعات منجر می‌شود، و این در حالی است که در مذمت ماهواره و شبکه های بیگانه، مرثیه ها ساخته‌اند و حنجره‌ها دریده اند”.

سایت خبرآنلاین هم به نقل از یک کارشناس رسانه ای می نویسد: “موفقیت مذاکرات هسته ای همه را به وجد آورد،مردم را تاصبح پای شبکه های تلویزیونی بین المللی بیدار نگه داشت و همه دل نگران اما بسیار امیدوار اخبار را دنبال کردند. دوصد هزار مرتبه شکر. صد هزار اول چون مردم شاد از خانه بیرون آمدند صد هزار دوم اینقدر در شبکه های داخلی اخبار به خوبی پوشش داده شد که نیازی به شبکه های خارجی ماهواره ای نبود!!! خیلی با خودم کلنجار رفتم بگویم یا نه ؟ دیدم نمیتوانم با خودم کنارآمده و سکوت کنم.! بله درست است دیپلماسی هوشمندانه جواب داد،منطق جواب داد،صبر جواب داد و کلید اعتدال بزرگ ترین قفل سیاست خارجی و مشکلات کشور را گشود. ایران در ژنو برنده ماراتن هسته ای شد. این دست آورد کمی است؟ارزیابی این موفقیت بزرگ با شما ملت ایران. اما نمیتوانم خون دل خوردن خود راپنهان کنم. در حالی که از نیمه های شب تمامی شبکه های خبری دنیا برنامه های عادی خود را قطع و موضوع توافقنامه ژنو و موفقیت دیپلماسی ایران را مستقیم منعکس میکردند رسانه ملی از کنار موضوع به سادگی میگذشت و فیلم و شعر و گل و بلبل خودرا پخش میکرد. حتی تا زمانیکه آفتاب شوق طلوع کرد و شهر روشن شد برنامه ها ی رسانه ملی کارتون و ورزش و دیدنی های ایران بود و خیلی خیلی کم رنگ گویی اتفاقی نیافتاده موضوع را منعکس کرد!! شما را به خدا ایراد نگیرید چرا مردم ماهواره نگاه میکنند؟در این شرایط حساس آنهم با این موفقیت بزرگ مردم چه کار دیگری باید میکردند در حالی که بسیاری تا صبح دل نگران بیدار بودند اما شادمان از خانه بیرون زدند. برادر عزیزم آقای ضرغامی! من به نوبه خودم این موفقیت را به شما تبریک میگویم. کام شما هم شیرین باد. همین”.

در واکنش به این انتقادات، روابط عمومی صدا و سیما در اطلاعیه ای مدعی شد که دهها ساعت از برنامه های خود را به پوشش مذاکرات ژنو اختصاص داده است.

به نوشته ایسنا، در بخشی از این اطلاعیه آمده است: “تیم‌های ویژه خبری صدا و سیما از زمان آغاز مذاکرات، کار پوشش تصویری و خبری این رویداد بزرگ خبری را به عهده گرفتند و مخاطبان این رسانه را از چند و چون گفت‌وگو‌ها مطلع کردند. بخش‌های اصلی خبر در شبکه‌های سراسری و شبکه خبر هم‌چنین شبکه‌های مختلف رادیویی، باکس ویژه‌ای را به این امر اختصاص دادند و در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و مسؤولان سیاست خارجی کشور، در ارتباطات تلفنی یا حضور میهمان در استودیو، به تبیین مرحله به مرحله مذاکرات پرداختند. در طول مذاکرات هسته‌ای در این دوره و در دوره های قبل، با اعزام تیم‌های خبری به ژنو تلاش کردند از جریان اصلی اطلاعات در این رویداد عقب نمانند”.

در همین حال، سیدرمضان شجاعی‌کیاسری نایب رییس هیات نظارت بر صدا و سیما در باره عملکرد ضعیف این رسانه که از بودجه عمومی ارتزاق می کند گفته است که در اینباره از طریق یک سایت و با رای مردم تصمیم گرفته خواهد شد.

او به بهار نیوز گفته است: “ما از طریق سایتی که متعلق به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما است نظرات مردم را در ارتباط با برنامه‌های صدا و سیما می‌پرسیم و اعلام این تخلفات بر اساس نظر سنجی‌های مردمی است. بر اساس درصدی که از نظر مردم گرفته می‌شود، صدا و سیما تشویق می‌شود و یا اخطار می‌گیرد. معمولا نظرات شورای نظارت بر صدا و سیما رسانه‌ای نمی‌شود و مستقیم به مراجع سه‌گانه فرستاده می‌شود”.

گفتنیست رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی با حکم آیت الله خامنه ای منصوب می شود،و به طور معمول مواضع وی را منعکس می کند.