تغییر در هیات مذاکره با ایران

نویسنده
شیکاگو تریبیون

» گزارش شیکاگو تریبیون از تغییر در تیم مقابل ایران

مذاکره‌کننده اصلی فرانسه در مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی، در لحظات حساسی که کمتر از دو ماه به مهلت توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده، از سمت خود کنار می‌رود.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد، ژاک اودیبر که موضع سختی در مورد ایران داشت، به سمتی بالاتر در تیم دیپلماتیک فرانسوا اولاند برگزیده شده است.

پاریس همواره در مذاکرات موضع سرسختی داشته است. در این گفتگوها آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه سعی دارند اگر ایران نگرانی‌ها در مورد ساخت سلاح هسته‌ای را از بین ببرد، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را کاهش دهند. ایران اتهام در مورد ساخت سلاح را رد می‌کند.

در دوران اودیبر این موضع سخت‌تر شد. وقتی نگرانی‌های دشمنان ایران، خصوصا اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد این‌که آمریکا در مقابل ایران نرم‌تر شده بالا گرفت، فرانسه تبدیل به نقش‌آفرین اصلی در دفاع از منافع آنان شد.

این کشور در سال ۲۰۱۱ موفق شد اتحادیه اروپا را راضی به تحریم نفت و کنترل بانک مرکزی ایران کند.

پس از آن‌که ماراتن گفتگوها در ماه نوامبر منجر به توافق اولیه با ایران شد، اودیبر با این نگرانی که توافق هنوز بسیار ضعیف است، از وزیر خارجه خود خواست تا وارد مذاکرات شود. معاهده در نهایت تقویت و توافق اولیه در ۲۰ ژانویه اجرایی شد.

طبق این توافق، ایران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را در عوض کاهش محدود تحریم‌های بین‌المللی که اقتصاد کشور را با مشکلات شدیدی مواجه کرده، متوقف کرد.

طرفین اوایل این ماه قصد داشتند پیش‌نویس توافق نهایی را تهیه کنند و به ده سال دشمنی و بی‌اعتمادی خاتمه دهند. اما پیشرفت اندکی داشتند و شک‌ها را در مورد عملی شدن مهلت ۲۰ ژوئیه بالا بردند.

آنها قرار است در ماه ژوئن دوباره با یکدیگر دیدار کنند.

خروج اودیبر زمانی صورت می‌گیرد که کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هماهنگ ‌کننده اصلی مذاکرات از سال ۲۰۱۰ بوده، همچنین قصد دارد در ماه اکتبر کنار برود.

هرگونه تاخیر پس از ژوئیه می‌تواند به دلیل تغییر اعضای مذاکره‌کننده، عدم قطعیت را در مورد نتیجه نهایی افزایش دهد.

اودیبر که قبلا روزنامه‌نگار رادیویی بود، از سال ۲۰۰۹ مدیرکل امور سیاسی و امنیت وزارت خارجه فرانسه بوده است. قرار است جایگزین او به زودی تعیین شود.

منبع: شیکاگو تریبیون - 23 مه 2014