نمایشگاه تصویرسازی “دنیای عجیب” از ۱۰ تا ۱۸ اسفند ماه در فرهنگسرای هنر (ارسباران) برگزار می شود.در این نمایشگاه آثاری از لیدا معتمد، مرجان مظاهری پور، نگین محزون، گلناز والا معتمد، بیتا مراد خانی، مهری برابری و مهشید راقمی به نمایش درآمده است.
میترا سلطانی - درنمایشگاه جمعی “دنیای عجیب”به چشم می آید موضوعات و مضامین مختلفی دیده می شود که هر یک از انها دارای جذابیت ها و شگردهای خاصی هستند.هفت هنرمند این نمایشگاه با خلق آثاری در قالب تصویر و تصویرسازی مخاطب خود را همراه با چهارچوب های به نمایش درامده به دنیایی راهی می کنند که درآن جهان بینی کودکانه ای دیده می شود….
هنر تصویر سازی یا فانتزی امروزه در میان جوامع بشری جایگاه نسبتا محکمی پیدا کرده است و اغلب هنرمندان این رشته با تجدید دنیای ذهنی خود با تصاویر متعدد بشری پای به سوی هدفی می گذارند که درآن شکل و گونه های تخیلی انسان ها قابل لمس و ستودنی است.این هنر یکی از بحث برانگیز ترین شیوه های هنری برای درک تجسم و مصورسازی به شماررفته و خلق عنصرهای غیرمعمول وذهنی به گونه وروشی که باورپذیر باشند کارسهل و ساده ای نیست.
تعریف هنر تخیلی (هنر فانتزی)شاخه ای از هنر فانتزی است که به تعریف فیلیپ رابرت جونز(philippe roberts-jones)،محقق هنری به این شکل توصیف شده است:منظور تصویری از یک رویای زیبا و رومانتیک از چیزی است که هرگز نبوده است وهرگز نخواهد بود- ودر پرتو نوری قرار دارد که بهتر از هر درخشش ممکن است-در سرزمینی که کسی نمی تواند آن را توصیف کند یا به خاطر بیاورد.معمولا تشریح تخیل یا فانتزی عملی است بسیار سخت،تخیل وتجسم امکان دارد وجوه ممکن وغیرممکن هرچیزی باشد،ولی فانتزی،نگرشی مشخص تر دارد،شاید خلق جهان و موجودات جدیددرهنر بتواند یکی از تعاریف هنر فنتزی باشد که تصویر سازی هم از عناصر اصلی ان است.
درمیان آثار متعددی که درنمایشگاه جمعی “دنیای عجیب”به چشم می آید موضوعات و مضامین مختلفی دیده می شود که هر یک از انها دارای جذابیت ها و شگردهای خاصی هستند.هفت هنرمند این نمایشگاه با خلق آثاری در قالب تصویر و تصویرسازی مخاطب خود را همراه با چهارچوب های به نمایش درامده به دنیایی راهی می کنند که درآن جهان بینی کودکانه ای دیده می شود.مهم ترین مبحثی که در آثار هریکی از این خانم های هنرمند دیده می شود کشف و ترسیم خطوط منحنی و چشم نوازی است که با رنگ آمیزی هوشمندانه ای شکل را برایمان تشریح می کنند.نصویرگران این نمایشگاه هریک برای خود شیوه و تکنیک خاصی را تعریف کرده اند اما وجه اشتراک همه تابلوها حلقه اتصال فیگورهای انسانی درچهارچوب رنگی است.البته همه این فیگورها نه تنها به شکل معمول دیده نمی شوند بلکه با طرفندهای دگرگونی یک فرم انسانی به دست آمده است.اغلب شخصیت های تصویرگران نمایشگاه با زمینه های انسانی شکلی نیمه انسانی و فرابشری را به خود می گیرند.به عنوان مثال وجود پری دریایی،غول های چراغ جادو،فرشته هایی با گیسوان بلند و حیوانات نیمه انسان ونیمه حیوان از جمله نشانه های تخیلی ساختن زمینه های آثار است.
تصویرگران به روش های مختلفی به این هدف دست می یابند اما رایج ترین حلقه اتصال فیگور انسان است.آثار هنری که در آنها حتی یک فرم انسانی قابل تشخیص نباشد،بسیار نادر هستند.البته این فیگور های انسانی دگرگون شده ودر قالب موجودات فرابشری مانند پری دریایی،فرشته،سنتور(centaur موجوداتی نیمه انسان نیمه اسب)و موجودات تغییر شکل دهنده ظاهر میشوند،اما همواره به اندازه ای که بیننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند،در آن ها صفات انسانی وجود دارد.
تصویرگران این نمایشگاه با خلق تصاویر آموزشی وفرهنگی سعی دارند آگاهی و اطلاعات بازدیدکنندگان نمایشگاه را ترفیع داده ودربرخی آثار تلاش داشته اند تا نکات جامعه شناسانه وکاستی های جامعه خود را از نگاه منتقدانه خود برروی بوم های خود انتقال دهند.
موضوعات مختلف، تکنیک های مختلف اجرایی را نیز می طلبد.تکنیک دقیقا با فکر طراح در ارتباط است. تصویرگری که به تکنیک های زیادی مسلط است همانند مترجمی است که به زبان های مختلف جهانی آشنا می باشد.هریک از هنرمندان این نمایشگاه برای بیان اعتقادات و تخیلات ذهنی خود دارای تکنیک به خصوصی هستند. اکرلیک،مداد رنگی وپاستیل موادی هستد که دربرخورد با تابلوی هریک از این تصویرسازان جوان دیده می شود.
این نمایشگاه به جز روزهای جمعه یا تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۹ در گالری شماره ی ۱ فرهنگسرای هنر برپا خواهد شد.
حر فهای مهری برابری
تصویر سازی برای انبار کردن…
مهری برابری یکی از هنرمندان تصویرسازی است که در این نمایشگاه 6 اثر دیدنی دارد. با اوگفت درحاشیه نمایشگاه گپی زده ایم.
لطفا کمی از فعالیت های هنری اتان برایمان بگویید.
من متولد شهریور ماه سال 1359 هستم.رشته درسی من در دانشگاه مرکز مطالعات رسانه ها گرافیک بوده و سال ها است که دراین زمینه فعالیت می کنم.
این چندمین نمایشگاه شما است؟
پیشتر نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعددی را در داخل ایران برگزار کرده ام.یک نمایشگاه گروهی هم در دانشگاه هنر کلن آلمان داشته ام که یکی از آثارم به عنوان اثر نمونه همان نمایشگاه در آرشیو کارهای برترقرار گرفت.
تکنیک های متفاوتی در خلق آثار نمایشگاه دیده می شود.لطفا در مورد این تتوع کاری برایمان بگویید.
بله.درارائه آثار سعی داشتیم تا با بیشترین تنوع تکنیکی در قالب های متفاوت عمل کنیم.بنابراین محدودیت ها را کنار گذاشته و هرکدام از ما آثاری را را که به آن علاقمند بودیم به گالری معرفی کردیم.خود من با اکلریک غلیظ کار کرده ام و اصلا تخصص من همین است.دوستان دیگر هم با تکنیک هایی چون :خط،ماژیک،گ.اش،روان نویس،مدادرنگی و…تصاویر خود را پیاده کرده اند.
تفاوت های میان هنر تصویرسازی و گرافیک را درچه می بینید؟
تصویر سازی یکی از شاخه ها و زیرمجموعه های گرافیک است و اصلا گرافیک مادر هنرهای تجسمی است.تصویر سازی انتقال هیجانات وتصورات و تخیلات ذهنی هنرمند با ابداعات وخطوط واقعی و غیرواقعی را شامل می شود.درتصویرسازی ظرافت بسیارزیادی موجود است که آن را به سمت و سوی کاریکاتور می کشاندو هنرمند تصویر ساز باید در خلق اثر خود به نکات و مطالبی توجه کند که تفسیر بیننده ازتصویر او یک کاریکاتور نباشد.
فرآیند برپایی این نمایشگاه به چه شکلی بوده است؟
همه دوستانم که کارهای خودرا به این نمایشگاه آورده اند از شاگردان آقای بنی اسدی هستند.ایشان درامرآموزش و تربیت ما به شدت تلاش کرده ودلسوزانه به طور مداوم همراه ما بوده است.ما هرساله یک بار با همین همکاران برای برپایی یک نمایشگاه جمعی اقدام می کنیم وبا پی گیری های لازم کارهایمان را درمعرض عموم علاقمندان قرار می دهیم.
همه کارهایی که ارائه دادید پذیرفته شدند؟
خیر. ما یک گروه 10 نفره بودیم واز میان ما کارهای سه نفررد وباطل اعلام شد و مجبور شدیم برای برپایی نمایشگاه همین تعداد اقدام کنیم.
آیا تصویرسازی در ایران به گونه ای شکل گرفته که هنرمندان آن از این طریق بتوانند امرار معاش کنند؟
با اینکه دنیا به سمت و سویی در حال حرکت است که به تدریج گرافیک و هنرهای زیرمجموعه آن قادر است حتی سیاست های کلی هر گروهی سامان دهی می کند، اما متاسفانه در ایران ودرمورد این رشته هم کاستی هایی موجود است که باعث تاسف است.تصویرسازی درایران برای کننده گان کار یک مبحث کاملا شخصی و خصوصی است و به جزء مصورسازی کتاب کودکان واندک نشریات موجود تقریبا همه کارهای تولیدی به کمدها وآرشیو خصوصی هنرمندان گره می خورد.