دادگاه متجاوزین کهریزک علنی برگزار شود

نویسنده

» رئیس فراکسیون اقلیت: بر جنایات سرپوش نگذارید

همزمان با درخواست رئیس فراکسیون خط امام برای محاکمه علنی عاملان جنایات اخیر در بازداشتگاه های کشور، مهدی کروبی به دیدار خانواده یکی دیگر از کشته شدگان ناارامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری رفت و این در حالی است که خبر ها از افزایش آمار کشته شدگان حکایت دارد.

دبیر کل فراکسیون خط امام در مجلس هشتم با انتشار نامه ای خواستار آن شد که عاملان اقدامات “زشت” در بازداشتگاه ها در  دادگاه های “علنی” مجازات شوند. محمدرضا تابش در نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه دادگاه علنی را چنین توصیف کرد: “منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسیدگی است. خبرنگاران رسانه‌ها می توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و متشکی عنه باشد منتشر نماید.”

در حالی که زندانیان سیاسی اصلاح طلب در دادگاه های علنی در حال محاکمه هستند و مشروح این دادگاه از صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش می شود، تابش با تاکید بر اینکه شخصیت متخلفانی که متهم به بدرفتاری شدید به بازداشت شدگان – از جمله تجاوز -  هستند بالاتر از شخصیت زندانیان سیاسی نیست، خواستار آن شد تا  از “سرپوش” گذاشتن بر اینگونه جنایت خودداری شود. در بخشی دیگر از این نامه تابش با زیر سوال بردن ادعای محمود احمدی نژاد مبنی بر آنکه متجاوزین و متخلفین در کهریزک “عامل نفوذی دشمن” بوده اند، چنین مواضعی را سبب افزایش “ابهامات” درباره این قضیه دانست.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که مهدی کروبی در هفته های اخیر به طور مستند از وقوع تجاوز به زندانیان در بازداشتگاه های جمهوری اسلامی پرده برداشته است. کروبی گفته حاضر است شاهدانی که خود مورد تجاوز قرار گرفته اند را در اختیار نهادهای قضائی قرار دهد تا صحت ادعایش اثبات شود. اما در دو روز گذشته خبر رسیده است که به علت رفتار زننده ظابطان قضائی با یکی از شاهدان آقای کروبی، وی ناپدید شده است.

 

دیدار کروبی با خانواده یکی دیگر از کشته شدگان

در خبری دیگر در خصوص وقوع جنایات پس از انتخابات 22 خرداد، همسر یکی از کشته شدگان، دیروز در دیدار با مهدی کروبی نحوه کشته شدن شوهر خود را برای وی تشریح کرده است. به گقته همسر مرحوم “نجفی” وی کارگری بوده است که از 6 صبح تا اوایل شب به کار مشغول بوده است. به گفته وی، نامبرده روز 25 خرداد با چهره ای خونین به منزل باز می گردد و می گوید در حین بازگشت به خانه عده ای مسلح با باتوم وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند تا بی هوش می شود. او پس از به هوش امدن خود را در یک اتومبیل می یابد: “متوجه شدم که چند نفر دیگر نیز در وضعیت من هستند و گویی آنان مرده و یا بی‌هوش هستند و مرا روی آن‌ها انداخته‌اند.” او سپس با خواهش از نیروهای داخل ماشین می خواهد تا او را پیاده کنند که با دلسوزی یکی از آنان مواجه می شود و ماشین را ترک می کند.

طبق اظهارات خدیجه حیدری، همسر مجروح وی کمتر از دو هفته پس از حمله ماموران به وی جان می دهد، صبح فوت آقای نجفی رئیس اورژانس از آنان می خواهد تا به 110 زنگ بزنند. جسد وی به پزشکی قانونی کهریزک برده می شود در آنجا در می یابند که نجفی در روز 25 خرداد مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. آنها از خانواده نجفی تعهد می گیرند تا از کسی شکایت نکنند و از چگونگی مرگ آن مرحوم چیزی نگویند. پدر آقای نجفی در دیدار با مهدی کروبی با بیان اینکه هنوز نیز “ترس” دارد، از دلگرمی خود در خصوص اقدامات اخیر کروبی سخن می گوید: “بعد از این که متوجه شدیم جناب‌عالی پیگیر مسائل مربوط به کشته‌شدگان و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات هستید، دلگرم شدیم و به خدمتتان آمدیم تا اجازه ندهید خون فرزند ما پای‌مال شود.”
مهدی کروبی نیز با “دردناک” خواندن حوادث اخیر، قتل آنان را “ناحق” عنوان و با اشاره به آیه ای از قرآن،  تصریح می کند چنین جنایاتی معادل قتل “همه انسان های روی زمین” قلمداد شده است.

در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی اقدام جدی برای پیگیری جنایات اخیر انجام نداده اند، این کاندیدای اصلاح طلب دهمین انتخابات ریاست جمهوری، مسئولان کشور را مکلف دانسته است تا در خصوص  این جنایات “پاسخگو” باشند.
آقای کروبی همچنین در تاکید بر پیگیری در مورد وقایع اخیر تصریح کرده است: “من نیز نهایت تلاش خود را می‌کنم که از همه خانواده‌های داغدار از جمله خانواده مرحوم رئیسی‌نجفی، حمایت کنم و در راستای احقاق حق آنان بکوشم.”

 

قدردانی کروبی از حمایت آیت الله منتظری
از سوی دیگر،  مهدی کروبی که این روزها مورد حملات شدید رسانه ها و چهره های سیاسی محافظه کار قرار گرفته طی نامه ای به آیت الله العظمی منتظری از وی برای حمایت از خود در هفته های اخیر قدردانی کرده است. او با اشاره به تعرض و توهین ها و نا ملایماتی که بر وی روا شده، آنها را “بی اهمیت” تلقی و به تناقض حاکمیت در اجرای قانون و نا دیده گرفتن اصول مسلم آن اشاره کرده است: “ برخی اصول آن تا حد آیات قرآن بزرگ داشته شود و برخی اصول که حاوی اساسی ترین حقوق ملت و آزادی های فردی و اجتماعی است و پرهیز از خودکامگی و دیکتاتوری را برای جامعه تضمین می کند براحتی زیر پا گذاشته شود”

مهدی کروبی در نامه ای که دیروز در  پایگاه اینترنتی حزب اعتماد ملی منتشر کرد  تحمل شرایط کنونی را بسیار “دردناک تر” و “ناگوارتر” از آن دانست که اشخاص به خاطر دفاع از حقوق ملت  دچار “تهاجم فیزیکی” شوند.

در نماز جمعه ای که اواخر تیرماه به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد، مهدی کروبی مورد حمله فیزیکی طرفداران محمود احمدی نژاد قرار گرفت.

 

افزایش تعداد کشته شدگان

همزمان با نگرانی کروبی نسبت به کشته شدن شهروندان در نا آرامی های اخیر، گزارش ها حکایت از آن دارد که آمار رسمی کشته شدگان افزایش  یافته است. نماینده میرحسین موسوی در کمیته پیگیری جانباختگان حوادث اخیر که پیشتر در دیدار با نمایندگان مجلس تعداد کشته شدگان را 69 تن اعلام کرده بود، با اشاره به اینکه سه نفر دیگر به لیست کشته شدگان افزوده شده اند، از افزایش احتمالی این آمار خبر داد: “هنوز خانواده شهدایی هستند که به دلیل جو حاکم بر جامعه به این کمیته مراجعه نکرده اند.”

در حالی که فرمانده سپاه اخیرا مدعی شده بود 9 شهروند و 20 نیروی بسیج در حوادث پس از انتخابات کشته شده اند، سید علیرضا بهشتی اظهار داشت: “ اگر آمار ارائه شده از سوی فرمانده محترم سپاه پاسداران در مورد شهدای بسیج دقیق باشد این مساله نشان می دهد که آمار شهدا بسیار بیشتر از تعدادی است که در لیست کمیته پیگیری امور زندانیان و جانباختگان حوادث پس از انتخابات وجود دارد چرا که هیچ یک از شهدایی که نامشان در این لیست وجود دارد از اعضای بسیج نیستند.”

او همچنین آمادگی کمیته پیگیری برای تطبیق لیست 29 نفره سرلشکر جعفری با لیست 72 نفره این کمیته اعلام کرد.