شمارش معکوس برای بازداشت موسوی و کروبی؟

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله هماهنگ افراطیون

بزرگنمایی تجمع لباس شخصی ها در نهم دی با حملات بی سابقه ای به رهبران جنبش سبز همراه شد و علاوه بر سخنرانی های توهین آمیز در مهدیه تهران از سوی مداحان افراطی نزدیک به حکومت در پنجشنبه گذشته، به تهدید های دادستان تهران در سخنرانی اش در پیش خطبه های نماز جمعه رسید تا در روز شنبه نیز روزنامه  کیهان “بمب گذاری” و “ترور” را به عنوان تهدید جدیدی بر علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی مطرح کند و روز یکشنبه فراکسیون زنان مجلس هم خواستار بازداشت زهرا رهنورد شود.
خشم تندروهای حکومت در آستانه سالگرد آنچه که “روز دفن فتنه” می نامند، به دلیل سخنان اخیر محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران و تاکید وی بر آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات سالم و آزاد و نیز پایان دادن به فضای امنیتی بالا گرفت.
عوامل و دستگاه های تبلیغاتی حکومت سخنان خاتمی را به “شرط گذاری برای نظام مقدس” تعبیر کردند و کوشیدند تا در تهدید  او و دیگر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات از یکدیگر سبقت بگیرند.
در همین راستا، مهدی طائب، سخنران ثابت جلسات انصار حزب الله در سخنانی در مهدیه تهران که لباس شخصی ها به بهانه سالگرد 9 دی در آنجا تجمع کرده بودند، خواستار محاکمه خاتمی شد. سخنان او که از سیمای جمهوری اسلامی هم پخش می شد، با شعار های مرگ بر خاتمی و مرگ بر منافق همراه بود.
 صدا و سیما با وجود پخش با تاخیر این مراسم که  در زیر نویس تصاویر، ادعای “خودجوش” بودن تجمع را می کرد، شعارهای مرگ بر خاتمی را سانسور نکرد اما سخنران افراطی مراسم، خود از حاضران خواست که “اگر شعار مرگ می دهید فقط به آمریکا و اسرائیل بدهید”.
مهدی طائب در این مراسم خطاب به محمد خاتمی گفت:” شما قضیه نهم دی را دیدید یا نه ؟ چرا توبه نکردی و بازنگشتی ؟ شما باید ثابت می کردی در پازلی که دشمن برای اسقاط نظام پهن کرده، عنصری فعال هستی… گوش کن، اطلاعیه دادی که باید زندانی آزاد شود، فکر کن ببین کجایی و با کی حرف می زنی، ظاهرا باز خواب نما شده ای، کاش جسارت را از چاوز یاد می گرفتی که در سازمان ملل بوش را شیطان خواند، این فیلی که تو به آن تکیه کرده ای مردنی و بی جان شده که چاوز هم نخ در گوش آن می کند. پس دقت کن در مقابل تو ملتی ایستاده که خوب شما را شناخته و دیگر فریب تان را نمی خورد، بهتر است کمی فکر کنی! یادت رفته شعار آزادی مطرح ‌کردی حال اینکه خود نمی‌دانستی برای چه این شعار را می‌دهی”.
در این مراسم همچنین،  منصور ارضی، مداح نزدیک به آیت الله خامنه ای که این روزها توهین هایش به جنبش سبز بیشتر شده، خواستار اعدام میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی شد و خطاب به قوه قضاییه گفت: “در این شرایط قوه قضائیه چه می خواهد بکند؟ اگر واقعا کار اینها (سران فتنه) تمام است آنها را به ما بدهید، ما اعدام کنیم؛ چرا دست روی دست گذاشتید؟ مدرک می خواهید؟ این جلسات اینها با سفیر انگلیس مدرک نیست؟”
در شامگاه روز پنجشنبه نیز، دو چهره افراطی هوادار دولت، در برنامه “دیروز، امروز، فردا”ی صدا و سیماکه تهیه کننده آن سپاه پاسداران است، شرکت کردند و با نام بردن از رهبران جنبش سبز، علیه آنان  موضع گرفتند.
در این برنامه صفار هرندی با بیان اینکه “اگر خاتمی حیثیت رئیس جمهوری ایران را نداشت، راحت تر می توانستم درباره اش حرف بزنم” گفت: “ایشان خود می داند که سرنوشتی جز محاکمه به دلیل خیانت به ملت ایران و مقام عظمای ولایت ندارد. حالا دست پیش را پس گرفته و برای نظام شرط هم می گذارد…آقا کجای کاری؟…چیزی تا محاکمه ات باقی نمانده است”.
پناهیان، یک طلبه افراطی هم که معمولا در تجمع های لباس شخصی ها سخنرانی می کند وصدا و سیما وی را “پژوهشگر” معرفی کرد، گفت: “مردم در 9دی شعارهایی دادند که نمی توان گفت… الان این سران فتنه به دلیل نجابت نظام است که هنوز زنده اند. حالا اخیرا قوه قضاییه وعده هایی داده که بازداشت آقای خاتمی و موسوی و آن شیخ ساده دل نزدیک است. بسیار خب. ما هم صبر می کنیم. اما همه می دانید که در نه دی مردم می خواستند کار این عوامل را یکسره کنند. این خئنان 8 ماه خون به جگر ملت و ولایت کردند. و این از نجابت مردم و نظام است که هنوز زنده اند و به حیات خود اگرچه به صورت یک زندانی در تاریکخانه طرد شدن از ملت ادامه می دهند”.
درخواست مداحان و چهره های افراطی نزدیک به دولت برای بازداشت رهبران جنبش سبز که با پوشش صدا و سیما در روز پنجشنبه مطرح شد،  به حضور دادستان در خطبه های نماز جمعه منتهی شد تا وی نیز ضمن اعلام “قریب الوقوع بودن”برخورد با رهبران جنبش سبز، به محمد خاتمی توهین کند.
بنا به نوشته ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره سخنان اخیر محمد خاتمی گفته است: “متاسفانه برخی از فتنه‌گران برای جمهوری اسلامی شرط و شروط می‌گذارند اما باید گفت که این نظام اسلامی است که برای آن‌ها شرط می‌گذارد و اولین شرط، محاکمه‌ آن‌هاست”.
وی با اشاره به مطالبه لباس شخصی ها  و تندرو ها گفت: “سئوال اصلی که بارها مطرح شده این است که چرا با سران فتنه برخورد نمی‌شود؟ ما بارها در مواضع مختلف به این سئوال پاسخ داده‌ایم. رییس قوه‌ قضاییه نیز فرمودند که این افراد مجرمند و به پرونده‌ آن‌ها رسیدگی خواهد شد. علاوه بر این مسئولان قضایی به دفعات اعلام کردند که محاکمه‌ سران فتنه، قطعی است. ذکر یک نکته ضرورت دارد و آن اینکه وقتی ما در عقبه‌ این جریان، دست‌های پلید آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس را می‌بینیم باید با دقت بیشتری کار را پیش ببریم و به نحوی عمل کنیم که نه تنها سران فتنه مجالی برای رشد نداشته باشند بلکه محاکمه‌ آن‌ها نیز تیر خلاصی به سوی‌شان باشد”.
فشار افراطی ها برای بازداشت رهبران جنبش سبز و سخنان مداحان نزدیک به حکومت که با همراهی دادستان تهران توام بود، روز شنبه با تهدید مجدد رهبران جنبش سبز به بمب گذاری و ترور وارد فاز جدیدی شد.
روزنامه کیهان، به مدیرمسئولی نماینده آیت الله خامنه ای که پیش از این نیز با مقایسه خاتمی و بینظیر بوتو، وی را به ترور تهدید کرده بود، روز گذشته در قالب یک هشدار ادعا کرد که ممکن است با ترور و یا بمب گذاری بر ضد سران فتنه، غرب قصد صدمه زدن به نظام را داشته باشد!
فردی به نام مهدی محمدی، در سرمقاله دیروز کیهان نوشته است: “تحت این شرایط ناظر خارجی دریافته که بعید است کسی از این مجلس ترحیم جان سالم به در ببرد و به همین دلیل به این فکر می کند که گاه بهترین استفاده از یک دستمال آلوده و مصرف شده- در شرایطی که کار دیگری از دست هیچ کس ساخته نیست- این باشد که آن را به آتش بکشد؛ شاید از شعله این آتش، آسیبی به صاحب خانه برسد و این می شود بمب گذاری، عملیات تروریستی و…”.
این روزنامه تندرو می افزاید: “اکنون همگان می دانند که باید مواظب چه کسانی باشند و دست های آلوده از کدام آستین بیرون خواهد آمد. دست ها رو شده و پروژه ها سوخته است. آمریکایی ها هم دریافته اند که برای به راه انداختن یک بازی جدید امکانات چندانی در اختیار ندارند ضمن اینکه خسارت ناشی از سوختن و نفله شدن سربازان و مواجب بگیران و متلاشی شدن همه شبکه های تو در تو در داخل ایران را هم باید یک جوری علاج کنند. بدتر و خطرناک تر از همه برای آمریکایی ها کینه، خشم و نفرتی است که در جان مردم ایران افتاده و اراده دستجمعی که برای انتقام کشیدن از هر چه بوی آمریکا می دهد، بوجود آمده است. احتمالا فکرش را هم نمی کردند که قضیه به اینجاها ختم شود. بنا بود جنبش اجتماعی شود نه اینکه نیروهای اجتماعی به طور فراگیر به جان سرکردگان جنبش بیفتند و در این کار حتی دستگاه های مسئول از آنها جا بمانند. بله، یک پروژه برای بازسازی فتنه وجود دارد، ولی ظاهرا این ذهن منهدم شده استراتژیست های آمریکایی است که ابتدا باید بازسازی شود!”

 فراکسیون زنان راهیافته به مجلس هم دیروز به این حمله هماهنگ پیوست تا در رقابت برای برخورد با رهبران جنبش سبز، پیشنهاد بازداشت زهرا رهنورد را مطرح کند.
آنطور که سایت افراطی جوان نوشته، فراکسیون زنان در نامه ای به صادق لاریجانی خواستار محاکمه زهرا رهنورد به اتهام “توهین به امام و مقدسات” شده است.
طیبه صفایی، رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره این نامه گفته است: “رهنورد با اظهارات خود مانند مریم رجوی عمل می کند و سعی دارد خود را از انزوا بیرون آورد چرا که وی به دلیل مواضع ضد نظامش از سوی جامعه اسلامی بخصوص زنان مطرود شده است و فقط حمایت منافقین را دارد.فراکسیون زنان در واکنش به توهین های رهنورد به بنیانگذار انقلاب اسلامی و آرمان های ایشان خواستار محاکمه وی، از قوه قضاییه به عنوان یکی از سران فتنه می باشد”.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در دیدار اخیرشان، از این اقدامات به عنوان “رجزخوانی” یاد کرده بودند.