مراجع تقلید: زن سیتزی و مسلمان کردن اجباری

اکبر گنجی
اکبر گنجی

نمونه ی پنجم: نگاه مراجع تقلید مردسالارانه و به شدت تبعیض آمیز است.به همین دلیل به شدت نسبت به کوچکترین روزنه هایی که برای زنان گشوده می شود، اعتراض دارند. آنان بر سر حضور زنان در کابینه، حضور زنان در ورزشگاه ها و مواردی از این قبیل با احمدی نژاد درگیرند.

هیأت رئیسه ی مجمع نمایندگان روحانی مجلس به دیدار مراجع تقلید به قم می روند.آیت الله مکارم شیرازی دلایل سردی روابط خود با احمدی نژاد را بازگو می کند. می گوید:

“ما نمی ‌دانیم با برخی موارد به وجود آمده در دولت چطور باید همچنان این ارتباط را حفظ کنیم مواردی همچون حمل قرآن با سرود و آواز، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اصرار به برخی مسائل همچون ورود زنان به کابینه، سبب جدا کردن روحانیت از دولت می ‌شود. در این موارد دولت باید روش خود را اصلاح کند”[17].

آیت الله صافی گلپایگانی هم به آنان گفته بود:

“برخی مسائل در جامعه رخ می ‌دهد که اگرچه ممکن است الان بد نباشد اما عواقب آن در آینده خوب نیست مثلا موضوع وزارت زنان اگرچه ممکن است در حال حاضر به حضور یک زن محجبه در دولت بینجامد اما ممکن است در آینده خانمی با روسری بیاید و دیگر چادر نداشته باشد”[18].

مراجع تقلید به شدت از احکام فقهی تبعیض آمیز نسبت به زنان دفاع می کنند و دائماً در حال برساختن این نوع احکام ظالمانه اند.آنها با اصلاحاتی که نظام تحت فشارهای بین المللی و داخلی در این زمینه صورت داده/می دهد، مخالفند.جهان مردسالارانه ی آنها، تبلیغ دیدگاه های زن ستیزانه را واجب می سازد.به عنوان نمونه، آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه ی 14 سوره ی آل عمران که زنان را هم به عنوان یکی از زینتها و متاع ناچیز دنیا یاد کرده، به نقل از طبرسی آورده است:

“راز تقدم زنان آن است که فتنه ی به وسیله ی آنان اعظم است.پیامبر فرمود:من پس از ارتحال خویش فتنه ای را زیانبارتر به حال مردان از زنان واننهادم؛ نیز فرمود: زنان ریسمان های شیطان اند”[19].

نمونه ی ششم: مسأله ی پوشش دختران/زنان؛ یکی دیگر از موارد اعتراضی مراجع تقلید است.

مراجع تقلید به شدت نسبت به پوشش زنان اعتراض دارند.آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و…بارها و بارها به دولت در این باره اعتراض کرده اند.آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با هیأت رئیسه ی مجمع نمایندگان روحانی مجلس به آنها گفته بود، “اخیرا یک عروسی در یکی از میادین قم بدون حجاب رقصیده است گشت ارشاد در این هنگام کجا بوده است”[20].

در سفر اخیر آیت الله خامنه ای به شهر قم، اعضای جامعه ی مدرسین در جلسه ی خصوصی با او، به شدت به پوشش خلاف شرع زنان و نگاه دولت به این مسأله انتقاد کردند، اما علی خامنه ای، در مقابل آنها ایستاد. ماجرا را از دهان یکی از اعضای جامعه ی مدرسین بشنوید:

“یکی از دوستان مسئله حجاب و عفاف را مطرح کرد و حرف‌های او تعریض به بی ‌توجهی برخی مسئولان نسبت به حجاب فقهی بود که آقا فرمودند “من این مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک‌هاست”.حضرت آقا فرمودند “فرضا دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می‌کند و یا در راهپیمایی 22 بهمن تصویر امام را می‌ گیرد، نمی ‌توان گفت که بی ‌دین است بلکه نمی ‌داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه کرد. باید در باب حجاب کتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فیلم‌های تلویزیونی حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد”. رهبر انقلاب با آنکه جهت‌گیری کلی دولت را تائید کردند و تصریح داشتند نمی‌ خواهند یک طرف را تأیید کنند اما این را به قاطعیت فرمودند که “مسئولین فعلی با حجاب فقهی مخالف نیستند ولی در تاکتیک‌ها اختلاف وجود دارد”[21].

نمونه ی هفتم: جهاد ابتدایی(تهاجم به غیر مسلمانها و قرار دادن آنان بر سر دو راهی انتخاب مرگ یا مسلمانی)، به نظر بسیاری از فقیهان منوط به حضور امام معصوم است.اما برخی از فقیهان معتقد به ولایت فقیه، در صورت وجود حکومتی که در رأس آن ولی فقیه قرار داشته باشد، آن را مجاز می دانند.آیت الله جوادی آملی از این دسته اند[22].مطابق تفسیر جوادی آملی:

“در اسلام، دفاع از دین اصل است و دفاع از آب و خاک، جان و مال و ناموس و آبرو فرع.نخست باید از دین دفاع کرد، زیرا تنها در پرتو حفظ و سلامت دین، همه ی امور یاد شده در امان می ماند…هدف از جنگ، دفاع از دین الهی است؛نه صرف دفاع از خود…هدف از جنگ در اسلام، احیای کلمه ی الله و ابطال کلمه ی باطل است”[23].

 

جوادی آملی کوشش می کند تا حمله ی نظامی به دیگران و کشتن یا مسلمان کردن آنان را دفاع بنامد[24].می گوید پیامبران و دینداران بزرگترین مدافعان حقوق بشرند.حقوق بشر، همان احکام فقهی فقیهان است که باید اجرا شود، نه آنچه “مدافعان دروغین حقوق بشر” می گویند که “ پست ترین و پلیدترین کارها را که نوعی بیماری است از موارد حقوق بشر دانسته و آنها را ترویج و حمایت می کنند”[25].همه ی ادیان غیر از اسلام، باطل اند، پس این عین حقوق بشر و دفاع است که با جنگ آنها را نابود سازیم.جهانی شدن اسلام “جز با جنگ” تحقق نمی یابد و توحید و احکام فقهی “مهم ترین حقوق انسانی” اند[26].مسلمانها وقتی قدرت داشته باشند، باید شرک و کفر را محو سازند، کما این که با آمدن دستور جهاد ابتدایی، مشرکان فقط و فقط به شرطی می توانستند در جزیره العرب باقی بمانند، که مسلمان شوند.برنامه ی اساسی اسلام، “خشکاندن ریشه ی فتنه و شرک است”.جهاد ابتدایی هم چیزی جز جنگ “تهاجمی” نیست که باید آن را دفاع به شمار آورد[27]. می گوید:

“غیر از دین توحیدی هر دین و آئینی باید رخت بربندد.این جنگ برای فتنه زدایی  است”[28]. “این آیه قتال با کافران را تا رفع فتنه و شرک و پذیرش اسلام واجب می داند”[29]. “مبارزه را استمرار بخشید و بکوشید تا فتنه و شرک و حکومت طاغوت روی زمین نباشد و دین اسلام در آن حاکم شود”[30].“وظیفه ی حکومت، ادامه ی مبارزه تا رفع فتنه و پذیرش اسلام است…وقتی که کفر اهل کتاب هم مانند الحاد ملحدان یا شرک مشرکان فتنه زا باشد، جهاد برای خاموش کردن آن هم لازم است”[31].

جوادی آملی بر این باور است که حقانیت اسلام کاملاً روشن است و کسی که آن را پس از عرضه نمی پذیرد، “به جهت طغیان هواهای نفسانی یا زنجیرهای نامرئی ستمگران و طاغوتیان است”.جهاد ابتدایی فردرا از اسارت هواهای نفسانی و طغیانگریهایش نجات می دهد.“جهاد ابتدایی، دفاع از فطرت انسانی و زمینه ساز آزادی انتخاب دین است”[32].جوادی آملی یهودیت و مسیحیت و دیگر ادیان را “ باطل مطلق ” به شمار می آورد[33].وی لااکراه فی الدین (بقره، 256) را هم به طرق مختلف بی خاصیت می سازد. یکی از راه ها این است که می گوید:

“در فروع دین بعد از قبول اصل آن، اکراه و اجبار هست، بخشی از این اکراه در پوشش امر به معروف و نهی از منکر ظهور می کند که از انزجار قلبی آغاز شده و تا قتل متخلف پیش می رود …قسمتی دیگر از اکراه، به شکل حدود و تعزیرات نمود می کند…دلیل دیگر بر وجود اکراه و اجبار در محدوده ی فروع دین، وادار کردن نفس به انجام واجبات و ترک محرمات است”[34]. “پیام آیه ی مورد بحث تجویز لاابالی گری و اباحه مرامی نخواهد بود وگرنه با عذابهای توانفرسای معاد هماهنگ نمی شد”[35].

حال فرض کنید که ولی فقیه به فرامین این مرجع تقلید- و مراجع هم نظر او- بخواهد عمل کند، چه پیش خواهد آمد؟ با توجه به اعتقاد اینها به ولایت فقیه و اجرای احکام فقهی، پیامدهای امر روشن است که چیبست.

 

پاورقی ها:

17 و 18- ایلنا، 21مهر 1388.

محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، در 30آذر 1389 در مصاحبه ی با سایت تابناک گفته است:

“جامعه را رها کرده‌اند، حد و مرزها خراب شده‌اند. بی‌حجابی در جامعه زیاد شده است؛ رها بودن زنان خیابانی زمینه را برای وقوع چنین اعمالی فراهم می‌کند…مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند. چرا باید مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به امر رهبری تهیه شد، در دستگاه‌های دولتی بایگانی شود؟ طرح عفاف و حجاب بخشی از کار است، به تازگی آن را به وزارت کشور داده‌اند و وزارت کشور نیز با آن بازی می ‌کند و اصلا در کار جدی نیست و متأسفانه اصلا طرح و برنامه‌ای ندارد.نمایشگاه گذاشتن و مصاحبه کردن پاسخگویی نیست. وقتی جلوی نیروهای بازدارنده را می‌گیرند ـ چه ظاهری و چه معنوی ـ چه انتظاری می‌توان داشت… چند ماهی است از جانب علما و بزرگان فریادها بلند است که چرا مصوبه ی عفاف و حجاب اجرا نمی ‌شود و دولت که کم‌کاری و قصور می‌ کند و باید در پیشگاه حق و قانون و ملت پاسخگو باشد.

نیروی انتظامی خلع سلاح شده است، هیمنه ی آن شکسته شده است. از روزی که مصاحبه کردند که اگر کسی با مساله ی بدحجابی در جامعه برخورد کند، با آن برخورد می ‌شود و جلوی نیروی انتظامی را گرفتند، شاهد گسترش بیشتر فساد بوده‌ایم. وقتی که بزرگترین شخصیت اجرایی [احمدی نژاد] این گونه می‌ گوید، چه انتظاری باید داشت… ما هنوز دنباله ‌رو شیوه غرب هستیم. اسلام می ‌گوید دست سارق را ببرید، می‌گوید کسی که تجاوز به عنف کرد، باید اعدام شود. چرا این سستی‌ها باعث شده است، کار به جایی برسد که اثر مجازات از بین برود”.

19- آیت الله جوادی آملی، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد سیزدهم، مرکز نشر اسراء، ص 309.

20- ایلنا، 21مهر 1388.

21- رجوع شود به این  لینک

22- آیت الله جوادی آملی، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، مرکز نشر اسراء، صص 586- 585.

آیت الله جوادی آملی درباره ی اصل ولایت فقیه در تفسیر خود نوشته است:

“رهبر از آنجا که فقیه جامع الشرایط و نائب امام زمان است ، دارای شخصیت حقوقی است و مرجعیت، قضا، ولایت و حکومت دارد و در حقیقت، خدای سبحان در امر حکومت، شخصیت حقوقی یعنی فقاهت و عدالت را حاکم کرده است”(  تنسیم، تفسیر قرآن کریم، جلد 11 ، ص 624).

23-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، صص 574- 573.

24-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 586.

25-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 590.

26-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، صص 601- 600.

27-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، صص 618- 612.

28-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 625.

29-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 626.

30-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 627.

31-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد نهم، ص 631.

32- آیت الله جوادی آملی، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد دوازدهم، مرکز نشر اسراء، ص 175.

جوادی آملی می افزاید:

“در جهاد ابتدایی مسلمانان به دستور ولی امر خود به سوی کفار می روند و آنان را به پذیرش اسلام دعوت می کنند و با کلامی بلیغ و مبین، حق را از باطل روشن و با حق گریزان می جنگند، زیرا آنان زنجیرها به پا و غلها بر گردن طبقه ی محروم نهاده اند و مانع رسیدن پیام حیاتبخش وحی الهی به مستعدان اند”(  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد دوازدهم، ص 174).

33-  جوادی آملی نوشته است:

“دین تام و کامل خداپسند آن است که از نزد ذات اقدس خداوندی بر پیامبر خاتم در بیست و سه سال نازل شد و با بیان ولایت و امامت اهل بیت عصمت به حد نصاب خود رسید و به جهانیان عرضه شد…پس جز اسلام، دینی از کسی پذیرفته نمی شود، خواه آن دین(غیر اسلام) همه ی آن باطل باشد مانند بت پرستی؛ یا باطل نسبی باشد، مانند دین اهل کتاب که پس از ظهور حضرت خاتم در حکم باطل مطلق است”( تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد سیزدهم، صص 434- 432). “یهودیت مبتلا به نژاد پرستی که تنها فرزندان یعقوب را اهل نجات می داند و نیز نصرانیت گرفتار تثلیث که عیسی را پسر خدا می خواند و به حلول معتقد است، مطابق رهاورد انبیا نبوده و دین مرضی و پذیرفته ی الهی نیست”( تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد سیزدهم، ص 437).

34-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد دوازدهم، صص 166- 165.

35-  تسنیم، تفسیر قرآن کریم، جلد دوازدهم، ص 168.