حضور زنان در بطن کارزار انتخاباتی

نویسنده

» نگاه فرانس ۲۴ به

زنان در زندگی سیاسی ایران نقش بسیار محدودی دارند، ولی رأی آنها برای نامزدهای انتخاباتی بسیار حائزاهمیت است. علی اکبر ولایتی، نامزد محافظه کار، این مسأله را به خوبی درک کرده. گزارش تهیه شده توسط گزارشگران اعزامی فرانس ۲۴ به ایران براین موضوع تأکید می کند.

ایران دارای ۷۷ میلیون جمعیت است که از این میان ۵۰ میلیون امکان رأی دهی دارند. از این میان نیز ۴۹ درصد را زنان تشکیل می دهند. ولی هیچ یک از شش نامزد باقی مانده زن نیستند.

با این حال، حدود ۳۰ نامزد زن امید انتخاب شدن به عنوان رییس اجرایی جمهوری اسلامی را داشتند. این امید بلافاصله توسط آیت الله محمد یزدی، وزیر سابق دادگستری و عضو فوق محافظه کار شورای نگهبان، به یأس تبدیل شد. او در تاریخ ۱۷ مه گفت: “قانون امکان رسیدن به منصب ریاست جمهوری را برای زنان ممنوع کرده.” ولی او مشخص نکرد که آیا این “قانون” برگرفته از تفسیرهای ایشان از قانون اساسی یا تفسیر شورای نگهبان است.

از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، هیچ زنی امکان انجام تبلیغات انتخاباتی را نداشته است. البته نمی توان گفت که آنها کمتر از مردان به عرصه های سیاسی وارد شده اند. گردهمایی کمپین نامزد محافظه کار علی اکبر ولایتی به خوبی این مسأله را نشان می دهد. روز دوشنبه ۱۰ ژوئن زنان به شکلی گسترده در این کمپین حضور داشتند تا از او حمایت کنند.

 

دسترسی بهتر به ورزش و محیط های کار

لیلا حبیبی، یک قابله که برای شنیدن سخنان علی اکبر ولایتی آمده، می گوید: “امروز اولویت زنان در جامعه اسلامی این است که درعین داشتن حجاب، بتوانند در صحنه سیاسی نیز نقش مهمی ایفا کنند.” او با چادر و یک عینک بزرگ سیاه رنگ در این کمپین شرکت کرده و پرچم ایران را نیز در دست دارد.

اشاره او به مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت، است. او تنها زنی بود که در دولت محمود احمدی نژاد حضور داشت. او در اواخر سال ۲۰۱۲، در همان روزهایی که به طور آشکار از سیاست اقتصادی دولت انتقاد کرد، از سمت خود برکنار شد.

پریسا، زن دیگری که در کمپین حضور پیدا کرده و مادر خانواده است، می گوید: “زنان جدا از اینکه در چه سطحی قرار دارند، باید در انتخاب محل کار خود آزاد باشند، ولی درواقعیت به طور کامل آزاد نیستند. درحقیقت می توان گفت که تنها ۳۰ درصد از زنان آزادند.”

علی اکبر ولایتی، با در نظر گرفتن خواسته های زنان، وعده های بسیاری را به نفع آنها در کمپین انتخاباتی خود گنجانده. او به ویژه قصد دارد دسترسی زنان به اماکن ورزشی و محیط های کاری را آسان تر کند. اینها گفته هایی است که به یک رؤیا بیشتر شباهت دارد. بهار، یک خانم ورزشکار و مربی بسکتبال، می گوید: “ما زنان با محدودیت های بسیاری روبرو هستیم. باید حجاب بر سر داشته باشیم. در فعالیت های اجتماعی و ورزشی خود بسیار محدودیم. از تجهیزات کمتری نسبت به مردان برخوردار هستیم، ولی امیدوارم که این شرایط خیلی زود عوض شود.”

منبع: فرانس ۲۴http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۱۱ ژوئن