گمانه زنی درباره تلافی ویروسی

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره ادامه ماجرای حمله سایبری

تحلیلگران می گویند ایران برای تلافی آنچه یک حمله سایبری به نظر می رسد و سبب آلودگی رایانه های موجود در

تنها نیروگاه هسته ای کشور شده است، ظرفیت محدودی دارد. با این حال، برخی نگران آن هستند که این کشور به شیوه های دیگری متوسل شود.

کارشناسان امنیتی می گویند انتشار کرم رایانه ای استاکس نت ممکن است حمله ای تحت پشتیبانی یک دولت برعلیه برنامه هسته ای ایران باشد و به احتمال زیاد، مبدأ آن ایالات متحده و یا اسرائیل بوده است. آنها در عین حال می گویند ممکن است امکان دسترسی به واقعیت هیچوقت وجود نداشته باشد.

اطلاعات ناچیزی در خصوص میزان خسارت وارد آمده توسط استاکس نت بر تأسیسات هسته ای و زیرساختی ایران در دست است و احتمالاً تهران هرگز جزئیات امر را در اختیار نخواهد گذاشت. مقامات ایران روز یکشنبه اعلام کردند این کرم رایانه ای به رایانه های کارکنان نیروگاه هسته ای بوشهر راه یافته است اما اثری بر سیستم های اصلی نیروگاه نگذاشته است. 

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند ایران از خرابکاری های گسترده تری رنج می برد که به کند شدن روند بلندپروازی های هسته ای این کشور منجر شده است؛ این امر با اشکالات فنی بوجود آمده برای تعدادی از سانتریفوژهای غنی سازی ایران مطابقت دارد.

کارشناسان امنیتی اعتقاد دارند تهران در کوتاه مدت اولویت را به تعیین منبع این حمله و نحوه راه یافتن کرم رایانه ای به سیستم های خود خواهد داد. فرد بورتون کارشناس ضد اطلاعات و معاون رئیس نهاد مشاور استراتفورد، می گوید: «نهادهای امنیت داخلی و ضد اطلاعات ایران ابتدا باید راه نفوذ را ببندند و سپس به بقیه ماجرا بپردازد.»

اما یافتن شواهد قابل اعتماد برای تعیین کشور و یا گروه های مسؤول این حمله غیرممکن است. همین مسأله احتمال بروز یک واکنش غیر رسمی و قابل تکذیب از سوی ایران را افزایش می دهد.

برخی از تحلیلگران می گویند ممکن است ایران به یک حمله سایبری علیه اسرائیل و یا غرب دست بزند اما در مورد توانمندی ایران در این زمینه شک و تردید وجود دارد.

جسیکا آشو تحلیلگر منطقه ای گفت: “فکر نمی کنم باید انتظار زیادی از حملات تلافی جویانه سایبری داشته باشیم. ایرانی ها توانمندی فنی لازم برای ترتیب دادن حملات مشابهی به سیستم های حفاظت شده را ندارند. همانطور که مشهود است، آنها برای کنترل و مراقبت از خود در برابر این حملات، دچار مشکل هستند.”

با این حال، کارشناسان می گویند ایران پیشرفت در  توانمندی جاسوسی سایبری را به یک اولویت تبدیل کرده و احتمالاً در پی ارتقای ظرفیت های خود ظرف چند سال آینده خواهد بود.

برخی نگران آن هستند که ایران یا به تشدید فعالیت ها در خصوص برنامه هسته ای خود روی بیاورد و یا اینکه تأسیسات هسته ای غرب را هدف بگیرد.

مارک فیت مدیر شرکت اطلاعاتی ان- 49 که به شرکت های خاورمیانه ای مشاوره می دهد گفت: “ما تا چه اندازه آماده این وضعیت هستیم و آیا این رخداد می تواند سبب تسریع برنامه هسته ای به نحوی ناخواسته شود؟”

ایران از نظر واکنش های غیرمتعارف به طور بالقوه می تواند از نمایندگان خود نظیر حزب الله لبنان و حماس در غزه و نیز ستیزه جویان مستقر در عراق و افغانستان استفاده کند.

فیت گفت: “آنها می توانند به کمک شبکه های مستقر در افغانستان و خلیج فارس، از تاکتیک های هوشمندانه غیرمتعارف و شیوه های غیرمنظم برای حمله تلافی جویانه استفاده کنند.”

بازار نفت به طور خاص می تواند نسبت به هرگونه اقدام تلافی جویانه مستقیم یا باواسطه ایران در خصوص حمل و نقل از خلیج فارس و تنگه هرمز، تحت تأثیر قرار بگیرد.

آسیب سطحی که در سال جاری و در نتیجه آنچه کارشناسان امنیتی یک حمله انتحاری علیه نفتکش ژاپنی خوانده اند، و نیز حوادث مشابه سبب به صدا درآمدن زنگ خطر شده است.

تحلیلگران می گویند صرفنظر از آنکه چه اتفاقی بیفتد، حمله استاکس نت نشانه ای زودرس از نحوه مناقشه کشورها در قرن 21 است.

این برمر رئیس گروه مشاوره یورو آسیا می گوید: “این به هیچ وجه تنها رویداد از این دست نخواهد بود. من فکر می کنم ما شاهد  نمونه های بیشتری خواهیم بود.”

 

منبع: فاکس نیوز- 27 سپتامبر