کمک مالی به سران فتنه

نویسنده
نازنین کامدار

» وزیر اطلاعات باز هم وعده افشاگری داد

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ادعای ماه گذشته خود مبنی بر کمک های مالی غرب به کسانی که “سران فتنه” نامیده بود راتغییر داد و مدعی شد “رسانه ها حرفهای من را بد منعکس کرده اند”. وی در عین حال، آن طورکه ایسنا به نقل ازکاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشته، مدعی “دریافت کمک به شیوه های گوناگون از سوی فتنه گران” شده است.

کاظم جلالی، نماینده محافظه کار مجلس درباره سخنان روز گذشته مصلحی به ایسنا می گوید: “در جلسه‌ کمیسیون، حجت‌الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات حضور یافت و به سئوالات چند تن از نمایندگان پاسخ داد. اولین سئوال مربوط به کواکبیان نماینده‌ سمنان بود که پرسید جزییات و مستندات سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر کمک یک میلیارد دلاری به آقایان خاتمی، موسوی و کروبی چیست؟”

جلالی افزوده است: “وزیر اطلاعات به شکل تفصیلی به این سئوال پاسخ داد و گفت در منشور براندازی که از بخشی از اصلاح طلبان به دست آمد آورده شده که نباید از امکانات و مقدورات انسانی و غیر انسانی خارج از کشور غافل شد. هم‌چنین در سند تاملات راهبردی حزب مشارکت آمده است که بخش مردم سالار باید از بحران‌هایی که کل سیستم سیاسی را تهدید می‌کند، استفاده نماید. وزیر اطلاعات همچنین بیان نمود که دشمن هفده میلیارد و هفتصد میلیون دلار در بحث جنگ نرم هزینه کرده‌ است. اسناد آن وجود دارد. البته این رقم غیر از رقمی است که به ضد انقلاب و گروه‌های تروریستی کمک شده و هم‌چنین غیر از رقم‌های مربوط به هزینه‌های علمی و پژوهشی و… می‌باشد”.

به گفته جلالی، مصلحی همچنین گفته است: “ما پشتیبانی‌های مالی که از جریان فتنه شده را بررسی مفصلی داشتیم و در آینده افشا خواهد شد. اعترافاتی وجود دارد مبنی بر اینکه CIA پول به آنها داده است و این افراد از چهره‌های موثر برخی ستادهای فتنه هستند.”

جلالی به ایسنا می گوید: “وزیر اطلاعات در پایان گفت سیستم‌های اطلاعاتی الزاما کمک‌ها را به شکل مستقیم به افراد نمی‌دهند، بلکه راه‌های ارائه این کمک‌ها به جریان فتنه بسیار متنوع و در عین حال پیچیده است و برخی رسانه‌ها مطالب مرا به‌گونه‌ای دیگر منعکس کرده‌اند”.

گفتنی است وزیر اطلاعات از شاگردان  موسسه محمدتقی مصباح در قم است، شهریور ماه و پس از سخنان جنجال برانگیز احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مدعی شده بود سخنان این روحانی افراطی صحت دارد و افزوده بود: “این موضوع نه تنها صحت دارد بلکه فراتر از این مبلغ است”.

 ادعای کمک مالی غرب به اصلاح طلبان اولین بار از سوی محمد تقی مصباح و در سال 78 مطرح شد؛ وی در سخنانی در نمازجمعه تهران مدعی شده بود که: “رئیس سابق سازمان سیا با چمدانی پر از دلار برای پرداخت به برخی از روزنامه ها و مراکز فرهنگی وارد ایران شده است”.

پس از آن حمید رسایی، یکی از طلبه های راه یافته به مجلس که به “وکیل الدوله” شهرت دارد و در تجمع مردادماه لباس شخصی ها در برابر مجلس، به عنوان “سازمان دهنده” حضور داشت نیز چند روز پس از سخنان احمد جنتی  و حیدر مصلحی، در گفت و گویی با خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای امنیتی نظامی مدعی شد که از میان مبالغ مورد ادعا، “تنها محمد خاتمی یک میلیارد دلار پول از استکبار جهانی دریافت کرده است”.

مجموعه این ادعا ها که منجر به انتشار نامه سرگشاده مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی خطاب به احمد جنتی شد، در هفته های بعد با واکنش محمد خاتمی همراه شد و بنا به نوشته سایت کلمه، رئیس جمهور سابق ایران در دیداری با خانواده شهدا در باره ادعاهای جنتی، مصلحی و رسایی گفت: “کاری ندارم که این ادعای مضحک که ظاهرش هم حکایتگر بطلان آن است از کجا و چرا مطرح شده است، ولی می‌گویم باید نسبت به سرنوشت جامعه نگران بود و باید دلمان برای انقلاب مان بسوزد و ناراحتی ما از این است که این گفتار‌ها و رفتارها پیش از هر چیز به نظامی لطمه می‌زند که برای آن، این همه هزینه پرداخت شده است”.
آنطور که کاظم جلالی گزارش داده، مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس که با طرح سئوال از مصلحی وی را به کمیسیون امنیت ملی کشانده بود، پس از سخنان او “قانع” شده است. اعلام پس گرفتن سئوال از سوی کواکبیان با استقبال گسترده رسانه های افراطی حامی دولت از جمله رجانیوز و جوان آنلاین مواجه شده و در مقابل بسیاری از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان حامی جنبش سبز اقدام کواکبیان را محکوم کرده اند.