متهم شدن سران سه قوه به خیانت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس‌لرزه‌های حادثه قم ادامه دارد

پس‌لرزه‌های اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم همچنان ادامه دارد. سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و فراکسیون حامی لاریجانی در مجلس گفته است که از پشت پرده این حوادث خبر دارد، اما به دلیل احترام به رهبر جمهوری اسلامی از افشای آن خودداری می‌کند. هم‌زمان سایت تابناک ـ– نزدیک به محسن رضایی ـ– اقدام به انتشار فیلم این حمله کرده است.

فراکسیون رهروان ولایت –ـ که فراکسیون حامی علی لاریجانی در مجلس است ـ– با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حمله به علی لاریجانی در شهر قم، خواستار برخورد با عوامل این حادثه شد: “گروهی اندک و کم شمار… با حرکت ناپسند و دشمن شاد کن خود ، مصداق تعبیر «خیانت به کشور» را رقم زدند و موجبات تاثر و تالم مراجع عظام تقلید ، علمای و مردم قم را فراهم آوردند. فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت… از بیان ناگفته‌های مرتبط و عوامل اصلی و پشت پرده این اقدام بنا بر حفظ مصالح نظام و رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری صرف نظر می کند و از ارگان ها و دستگاه های ذی ربط می خواهد تا در اسرع وقت ، به طور قاطع با عوامل و ریشه های این اقدام خلاف امنیت ملی کشور برخورد نمایند”.

این بیانیه در حالی صادر شده که دیگر نمایندگان مجلس،همچون ابوترابی‌فر، کاظم جلالی، مهرداد بذرپاش و سبحانی‌فر هم این ماجرا را محکوم کرده و خواستار برخورد با عوامل آن شده‌اند؛ مضمونی که در بیانیه فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نیز تکرار شده است.

اصول‌گرایان از “جریان انحرافی” با عنوان مسبب اصلی حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم نام می‌برند و مدعی‌اند که فیلمی از جلسه تشکیلاتی برای حمله به این سخنرانی نیز موجود است. علی مطهری، نماینده منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، نیز استاندار قم و برخی نهادهای امنیتی را به دست داشتن در حمله به لاریجانی متهم کرده بود.

روز ۲۲ بهمن، هم‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای گروه صد نفره ای از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

پیش از این سایت مجلس، معترضان را “عده‌ای اندک” توصیف کرده و مدعی شده بود که این افراد “برای ایجاد آشوب از قبل ساماندهی شده بودند”. این سایت همچنین اقدام به انتشار عکس‌هایی از این افراد کرده بود، اما ایرنا – خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی - معترضان را “ولایت‌مدار” خوانده بود. ایلنا هم نوشته بود که صبح روز ۲۲ بهمن و پس از حضور لاریجانی در تظاهرات شهر قم، “جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر مقام معظم انقلاب را با شعار زنده باد بهار و تو به ما جرأت طوفان دادی را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی شعارهای لاریجانی بصیرت بصیرت و رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم سردادند”.

در تحولی دیگر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، خواستار “برخورد قاطعانه” با برخی “اقدامات وحدت‌شکنانه” شد که آن را “بازی در زمین طراحی شده دشمن” توصیف کرده است. هم‌زمان شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز در بیانیه‌ای خطاب به سران قوا نوشت که “در صورت ادامه اختلافات، با چشم یک خیانت کار به آنها خواهد نگریست و قطعا آنگونه که شایسته است با آنها برخورد خواهد کرد”. این نهاد که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد، به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و صادق لاریجانی پرداخته و اختلاف میان آن‌ها را به اختلاف میان آیت‌الله خمینی و ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس جمهوری اسلامی، تشبیه کرده است.

از سوی دیگر حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، در سرمقاله‌ای با اشاره به یادداشت پیشین خود درباره حمله به علی لاریجانی در شهر قم، نوشته است: “بعد از ماجرای یکشنبه استیضاح، علاوه بر مقصر اصلی، برخی از اطرافیان نزدیک وی نیز، آن جلسه را چیزی شبیه یک «دوئل» ارزیابی کرده بودند که برخلاف آنچه پیشاپیش طراحی کرده و انتظار داشتند، به شکست سخت آغازکننده ماجرا و مقصر اصلی منجر شده بود. اخلال در مراسم ۲۲ بهمن قم اقدامی عجولانه بود که برای کاستن از آثار شکننده این شکست طراحی شده بود”.

شریعتمداری برای نخستین بار از احمدی‌نژاد به عنوان مقصر اصلی اتفاق‌های رخ داده در روز استیضاح وزیر کار نام برده و نوشته است که برخی حامیان احمدی‌نژاد “سعی داشتند جرم بزرگ عامل اصلی واقعه تلخ جلسه استیضاح روز یکشنبه را به رئیس مجلس نسبت دهند و اعتراض به لاریجانی را نشانه حمایت از رئیس جمهور قلمداد کنند… جای مقصر اصلی و آغازکننده ماجرای روز یکشنبه استیضاح را با کسی عوض کنند که اگرچه، آغازکننده نبود ولی در پاسخ به آغازکننده ماجرا تندی غیرقابل توجیه و اهانت آمیزی کرده بود… با فرصت طلبی و به قیمت ایجاد اخلال در مراسم دشمن شکن جشن انقلاب، برای مقصود ناشایسته خود به اصطلاح «سند» بتراشند و- همانگونه که بلافاصله دست به کار شدند- اخلال یاد شده را به حساب حمایت مردم قم از جریان متبوع خود بنویسند”.

شریعتمداری پیش از این درگیری هفته قبل در مجلس و اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی را “دستاویزی برای یک حرکت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوی آب ها” دانسته و خبر داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “یکشنبه انتقام، پاسخی به یکشنبه سیاه! دست خدا از آستین مردم بیرون آمد”.

سایت الف –ـ متعلق به احمد توکلی ـ– نیز در تحلیلی نوشته است که تعلل در بازداشت دادستان سابق تهران: “باعث شود که مرتضوی چاله ای بکند که خود رئیس قوه قضائیه و همینطور رئیس جمهور و رئیس مجلس در آن بیفتند”.

جهان‌نیوز، وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به سخنان محمود احمدی‌نژاد در روز ۲۲ بهمن و پخش فیلم در جلسه استیضاح نوشته است: “بازی یکشنبه استیضاح در مجلس لااقل برای احمدی نژاد تمام نشده است. او در سراشیبی قرار گرفته است که یا باید به همین سیاق (پخش فیلم های محرمانه جلسات محفلی، انتشار سندگونه های به اصطلاح مخفی و…) ادامه بدهد و یا اینکه با رفتاری که بوی عذرخواهی بدهد از راه رفته بازگردد. تأکید شد که احمدی نژاد آنطور که تاکنون نشان داده است هرگز از راه رفته باز نمی گردد اما در عین حال به این مسئله نیز باید اشاره کرد که این دفعه برای آقای رئیس جمهور همانند بارهای قبل نیست و حتی پس از ورود مقام معظم رهبری به ماجرا و اشاره معظم له به عبارت «بداخلاقی» اوضاع برای اطرافیان رئیس جمهور رنگ دیگری به خود گرفته است. رنگ دیگری که باید امیدوار بود دولتی ها و شخص رئیس جمهور را بر سر سفره توبه و عذرخواهی بنشاند و از تکرار اشتباهات و بد اخلاقی ها بر حذر دارد”.

دور جدید اختلاف‌ها میان سران سه قوه، با استیضاح وزیر کار در مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی آغاز شد. در آن جلسه محمود احمدی‌نژاد اقدام به انتشار فیلمی از ملاقات خصوصی فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی کرد؛ مساله ای که با واکنش تند علی لاریجانی همراه شد و احمدی‌نژاد نیز با قهر مجلس را ترک کرد. یک روز پس از آن سعید مرتضوی بازداشت شد، گرچه بازداشت وی کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید.