همکاری رسانه های نظام با وزارت اطلاعات

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دستگیری یک روزنامه نگار دیگر و اعتراف مصلحی

وزیر اطلاعات خبر داده که بازداشت گسترده روزنامه نگاران طی هفته های گذشته “مرهون همراهی و همکاری مجموعه رسانه‌ها و خبرنگاران پایبند نظام” بوده است.

حیدر مصلحی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت مدعی شده است که این اقدام توانست اپوزیسیون و شبکه‌های ماهواره‌ای را که علیه انقلاب فعالیت می‌کردند به هم بریزد.

این سخنان وزیر اطلاعات پس از آن مطرح می شود که وزارتخانه زیر نظر او تاکنون با انتشار سه اطلاعیه، روزنامه نگاران بازداشت شده را افراد مرتبط با بی بی سی و اعضای یک “شبکه رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار” معرفی کرده و مدعی شده که “این شبکه توسط سازمان عملیات روانی دولت انگلیس (موسوم به بی‌بی‌سی) با بهره برداری از تجارب مقطع فتنه ۸۸ احداث و با همکاری چند دولت غربی اداره می شد”.

محتوای این اطلاعیه ها پیش از انتشار توسط وزارت اطلاعات، در روزنامه کیهان و دیگر رسانه های امنیتی و حکومتی منتشر شده بود. تا آنجا که تنها دو روز پس از یورش نیروهای امنیتی به تحریریه های 5 روزنامه و هفته نامه در تهران و بازداشت فله ای روزنامه نگاران، روزنامه کیهان به صدور کیفرخواست برای روزنامه نگاران بازداشت شده برخاسته و مدعی شده بود که یکی از دلایل بازداشت این افراد ارتباط آنان با رسانه های معاند خارجی از جمله بی بی سی و برخی از سایت های خارجی ضدانقلاب است.

خبرگزای فارس هم با انتشار مطالب و مصاحبه هایی، روزنامه نگاران بازداشت شده را خائن، مجرم و وابسته به بیگانگان خوانده و از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت آنها قدردانی کرده بود.

 

فعالیت تا انتخابات ممنوع

در چنین فضایی سازمان گزارشگران بدون مرز از احضار روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی به شکل گسترده در سراسر کشور خبر داده و اعلام کرده است که “در بازجویی‌های انجام شده، ماموران امنیتی با تهدید به آنها گفته‌اند که باید متعهد شوند هیچ گونه فعالیتی در چارچوب انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال آینده انجام نخواهند داد.”

 موج احضارهای گسترده به وزارت اطلاعات پس از بازداشت فله ای بیش از ۱۷ روزنامه نگار از ۷ بهمن ماه آغاز شده است. در تازه‌ترین خبر‌ها احسان مازندرانی، خبرنگار حوزه سیاسی روزنامه اعتماد بازداشت شده است. او چهارمین روزنامه نگار روزنامه اعتماد است که بازداشت می‌شود. ۸ بهمن ماه و در پی یورش نیروهای امنیتی به تحریریه روزنامه اعتماد، جواد دلیری، سردبیر، نسرین تخیری، دبیر گروه اجتماعی و ساسان آقایی خبرنگار سیاسی این روزنامه بازداشت شده بودند. تاکنون جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد با قرار وثیقه آزاد شده اما از وضعیت دیگر همکاران زندانی روزنامه اعتماد خبری در دست نیست.

حسین یاغچی، روزنامه نگار هفته نامه آسمان هم روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شداما اکبر منتجبی، دیگر همکار هفته نامه آسمان که او نیز ۸ بهمن و در پی یورش نیروهای امنیتی به تحریریه این هفته نامه دستگیر شده بود همچنان در بازداشت به سر می برد. فاطمه ساغرچی، ادیتور سایت جماران و علی دهقان، دبیر گروه اقتصادی روزنامه بهار هم با قرار وثیقه آزاد شده بودند. مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان هم یک روز پس از بازداشت به دلیل ابتلا به بیماری ام اس آزاد شده بود.

در حال حاضر اما سلیمان محمدی (دبیر گروه حوادث روزنامه بهار)، میلاد فدایی اصل (دبیر گروه سیاسی خبرگزاری ایلنا)، نسرین تخیری (دبیر گروه اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (خبرنگار سیاسی روزنامه اعتماد)، اکبر منتجبی (دبیر اجرایی و سیاسی هفته نامه آسمان)، پوریا عالمی (همکار و طنز نویس روزنامه بهار)، پژمان موسوی (روزنامه نگار روزنامه بهار)، امیلی امرایی (خبرنگار فرهنگی روزنامه بهار)، نرگس جودکی (دبیر گروه اجتماعی روزنامه ارمان)، صبا آذرپیک (خبرنگار سایت بازتاب)، کیوان مهرگان (دبیر گروه سیاسی روزنامه توقیف شده روزگار)، ریحانه طباطبایی (خبرنگار سیاسی روزنامه بهار) و احسان مازندرانی (خبرنگار سیاسی روزنامه اعتماد) در زندان اوین در بازداشت به سر می برند.

این روزنامه نگاران همچنان به وکیل دسترسی ندارند و از حق ملاقات با خانواده های خود نیز محروم بوده اند. تنها ارتباط آنها با خارج از سلول های انفرادی و اتاق های بازجویی، تماس کوتاه تلفنی با خانواده هایشان بوده و فقط اجازه احوالپرسی با خانواده هایشان را یافته اند و درباره وضعیت نگهداری، اتهامات و نوع رفتارهایی که با آنها صورت می گیرد امکان سخن گفتن نداشته اند.

علی مطهری، نماینده مجلس پیش از این در مصاحبه با روزنامه بهار درباره علت اصلی بازداشت روزنامه نگاران اعلام کرده بود که چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم بخشی از حکومت می خواهد انتخابات را کنترل کند.