پشت ویترین

نویسنده

“فیلسوفان صلح و جنگ” در “اسلام، سنت، دولت مدرن “

داستان؛ ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی

نویسنده: رابرت مک کی

مترجم: محمد گذر آبادی

ناشر: هرمس

تعداد صفحه: ۳۲۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۷

داستان نه تنها پربار‌ترین و شایع‌ترین فرم هنری است بلکه رقیبی جدی برای دیگر فعالیت‌های ما ـ کار، بازی، خوردن غذا، ورزش ـ در ساعات بیداری است.

ما به‌‌ همان اندازه که می‌خوابیم، گوینده و شنونده داستانیم ـ و تازه درخواب نیز به رویا فرو می‌رویم، چرا؟

چرا چنین بخش بزرگی از زندگی ما درون داستان‌ها می‌گذرد؟

زیرا به قول کنت برک منتقد داستان‌ها ابزار زندگی‌اند.

کتاب داستان که در مورد ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی می‌باشد، به عنوان کتاب آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزش گاه‌های سینمایی دنیا، تدریس می‌شود. کتاب داستان چهار بخش دارد، در بخش اول در مورد نویسنده و هنر داستان گویی بحث می‌شود. بخش دوم، که اصلیترین بخش کتاب می‌باشد در مورد عناصر داستان است. این بخش ابتدا به ساختار داستان و سپس به نسبت ساختار با موقعیت، ژانر، شخصیت و معنا می‌پردازد.

بخش سوم مربوط به اصول طراحی داستان است. اما بخش چهارم جنبهٔ پرورشی نویسنده را مدنظر قرار می‌دهد.

جامعیت این کتاب، همراه با مثال آوردن متناسب با هر موضوع و مبحث، ترکیبی را ساخته است که خواننده را با ریسمانی نامحسوس به دنبال خویش می‌کشد.

 

 

الیور تویست

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: مهدی غبرائی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۲۷

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

برای یک پسربچه ده ساله گرسنه، یتیم، بدون خانواده و آشنا، بدن خانه و سرپناه با تنها یک پنی در جیب که بشود با آن یک تکه نان خرید، لندن سال ۱۸۳۰ جای مناسبی نبود.

اما الیورتویست دوستانی پیدا می‌کند. فاگین، داجر زبردست و چارلی بیتس. آن‌ها به او غذا می‌دهند و با او بازی می‌کنند. اما چند روزی نمی‌گذرد که الیور در می‌یابد، که این دوستان از چه قماشی هستند و بازی آن‌ها چه نوع بازی است…

 

 

اسلام، سنت، دولت مدرن

نویسنده: سید علی میر موسوی

ناشر: نشر نی

تعداد صفحه: ۴۳۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲

بر اهل نظر پوشیده نیست که زندگی سیاسی نیازمند اندیشه سیاسی است و زندگی سیاسی در دوران جدید، نیازمند اندیشه سیاسی جدید است.

عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم عصر جهانی شدن دولت - ملت است وما به ناچار وارد گردونه زندگی سیاسی در این دوران شده‌ایم که انزوا وکناره گیری از آن، جز به بهای گزاف خارج شدن از عرصه فرهنگ و تمدن جدید ممکن نیست.

بنابراین، ما بر سر دوراهی تقلید یا تاسیس قرار گرفته‌ایم. تقلید به دلیل تفاوت در شرایط و مقتضیات گرهی از کار فروبسته نمی‌گشاید.

تاسیس نیز تنها از مسیر تامل و بازاندیشی در وضعیت کنونی فکر واندیشه سیاسی و دشواره‌های آن امکان پذیر خواهد بود؛ هدفی که این نوشتار کوششی در راه دستیابی به آن است.

 

 

فیلسوفان صلح و جنگ

نویسنده: و. ب. گالی

مترجم: محسن حکیمی

ناشر: نشر مرکز

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۲

فیلسوفان جنگ و صلح با این باور نوشته شده که ما می‌توانیم با توجه ژرف‌تر به نظریه‌های پنج اندیشمند مطرح در این کتاب، وضعیت کنونی جهان خود را بهتر درک کنیم.

آثار این پنج تن به یک نظریهٔ یگانه درباره صلح و جنگ نمی‌انجامید، بلکه هر یک چشم اندازی متمایز درباره ستیزه‌های میان آدمیان و راههای پرهیزاز آن به دست می‌دهد.

ارزیابی درباره‌ای از صلح پایدار کانت، که ارتباط آن را با زمان ما نشان می‌دهد، روشنی بخشیدن به مفهوم جنگ مطلق کلاوزویتس، برداشتی نو از سیر اندیشه‌های نظامی انگلس، و کندو کاوی در تحلیل تولستوی از نظامیگری و خشونت سیاسی در آثار چون جنگ و صلح و ملکوت خدا در باطن توست از بحث‌های عمده کتابند.

 

 

زمان و مکان در داستان مدرن

نویسنده: وسلی کورت

مترجم: فرناز گنجی - محمدباقر اسماعیل‌پور

ناشر: کتاب آوند دانش

تعداد صفحه: ۳۷۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

داستان مدرن چیست؟ چه گونه بدانیم یک داستان مدرن است؟ ویژگی‌های یک داستان مدرن چیست؟ تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن با مدرن چیست؟

این پرسش‌ها که ذهن مخاطبان داستان و حتا نویسندگان آن را به خود معطوف می‌کند از جمله پرسش‌هایی است که منابع بسیار محدودی در زمینهٔ آن‌ها وجود دارد و همین اندک منابع هم پراکنده و غیر منسجم به آن‌ها پرداخته‌اند…

کتاب حاضر، نقد فضای فرهنگی رمان شش نویسنده ادبیات را به دست می‌دهد. انعکاس حوادث و شخصیت‌ها در داستان‌های توماس هاردی، جوزف کنراد، ویلیام گلدینگ، فورس‌تر، گراهام گرین و موریل اسپارک، مبنای نقد فضا و مکان جامعه قرار گرفته است…

آوازهای کوچکی برای ماه

نویسنده: گوستاو فلوبر - ژرژ ساند

مترجم: گلاره جمشیدی

ناشر: افق

تعداد صفحه: ۴۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

دوستی گوستاو فلوبر، نویسندهٔ مادام بوواری، و ژرژ ساند، بانوی نویسنده، هم‌ رنگ و بوی عشق دارد و هم باور و احترامی دوجانبه است. نامه‌نگاری این دو شمایل بزرگ قرن نوزدهم حال و هوای زندگی روشنفکران، نویسندگان، اشراف، دعواهای ادبی، سلیقه و نگاه‌های متفاوت به هنر و ادبیات در قرن نوزدهم را ترسیم می‌کند.

این اثر دربرگیرنده نامه‌نگاری‌های گوستاو فلوبر با ژرژ ساند، نویسنده فرانسوی درباره موضوعات مختلف است. در این کتاب بیش از ۳۰۰ نامه از این دو نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم آمده و ترجمه این نامه‌ها حدود چهار سال طول کشیده است.

در خلال این نامه‌ها، صحبت‌های بسیاری درباره ادبیات آن دوران و نویسنده‌هایی چون ایوان تورگینف یا ویکتور هوگو و شاعران فرانسوی مطرح می‌شود. بر همین اساس از خلال این نامه‌ها می‌توان اطلاعات بسیاری درباره نویسندگان و شاعران آن دوران به دست آورد.

از سوی دیگر این نامه‌ها بسیار فراگیر است و هر دو نویسنده در ژانر‌ها و موضوعات مختلفی به یکدیگر نامه نوشته‌اند. برای مثال درباره با انقلاب فرانسه، جنگ و ویرانی‌های ناشی از جنگ یا اوضاع پس از جنگ مسایلی در این نامه‌ها مطرح شده است. این در حالی است که پس از جنگ و انقلاب فرانسه سمت و سوی نامه‌ها به سوی فضای صلح و مسایل عاطفی کشیده می‌شود.

 

 

ثانیه‌ها

نویسنده: محمدرضا فیاض

ناشر: زاوش

تعداد صفحه: ۲۹۵

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

ثانیه‌ها خیلی بی‌حیا‌تر از آنی هستند که بخواهند تولد لحظه‌ایشان را فریاد بکشند. خدا بیامرزد پدر و مادر کســـی را که یک‌جوری پای عقربهٔ ثانیه‌شمار را به ساعت‌ها باز کرد.

هر که بود آن‌قدر مرد بود که هم خودش گذشت زمان راباور کردوهم تمام جانش را کند تا به باقی همنوعانش بفهماند عمر همهٔ جانوران، عمر با معنا یا شاید هم بی‌معنای آن همه آدم، وعمر کره‌ای رویش قدم بر می‌دارند، از جمع شدن همین واحدای کوچک به ظاهربی‌آزار به وجود آمده.

حالا که راهی نبود تا این مخترع شریف جلو گذشت قطره قطرهٔ آن‌ها را بگیرد، فقط می‌توانست با یک مشت پیچ‌و مهرهٔ ظریف، صدای تیک‌و تاکی ضعیف را مثل زنجیر به پای آن لحظه‌های مجرم ببندد تا حداقل انسان صدای نابودی و برگشت‌ناپذیری «همین حالا» را بشنود.

 

 

زن زیادی

نویسنده: جلال آل احمد

ناشر: آدینه - زرین

تعداد صفحه: ۱۵۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

دود همه حیاط را گرفته بود و جنجال و بیا برو بیش از همه سال بود.

زن‌ها ناهارشان را سرپا خورده بودند و هرچه کرده بودند نتوانسته بودند بچه‌ها را بخوابانند.

مرد‌ها را از خانه بیرون کرده بودند تا بتوانند چادر‌هاشان را از سر بردارند و توی بخچه بگذارند و به راحتی ایتطرف و آنطرف بدوند