آیا تحولی در مذاکرات ایجاد شده؟

نویسنده
تاگس شاو

» گزارش تاگس شاو از موانع موجود

ظاهراً در رویارویی هسته ای با ایران تحولاتی ایجاد شده. ایالات متحده در نظر دارد در حاشیه مذاکرات اتمی، دیدارهایی با ایران داشته باشد. ممکن است این کشور بتواند تا ۴۵۰۰ سانتریفوژ خود را حفظ کند؛ و این یعنی نیمی از سانتریفوژهای ایران. این موضوع ازسوی دیپلمات ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام شده است.

با این حال، تزریق اورانیوم در کارخانه ها که می توان از آن برای تولید سلاح اتمی بهره گرفت باید کاهش یابد. تاکنون ایالات متحده از ایران خواسته بود که تنها ۱۵۰۰ سانتریفوژ را برای مصارف غنی سازی نگاه دارد. ولی ایران همواره درتلاش بوده تا ۹۴۰۰ سانتریفوژ خود را حفظ کند، چرا که به گفته تهران، فن آوری استفاده شده در این سانتریفوژها صرفاً ماهیت صلح آمیز دارد. 

قبلاً نیز رییس جمهور حسن روحانی خود را آماده برای انجام مذاکرات نشان داده بود. او بلافاصله با توافق هسته ای پیشنهاد شده موافقت کرد [حتی قبل از ماه نوامبر] و اظهار داشت در صورتی که غرب منافع ایران را در نظر بگیرد و از خود انعطاف نشان دهد، این توافق عملی خواهد بود. به گفته او، همکاری در زمینه های دیگر، ازجمله مبارزه علیه افراط گرایی در خاورمیانه، نیز امکان پذیر است.

 

خوش بینی محتاطانه اشتاین مایر

روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز دیدار کرد. اشتاین مایر به شکلی محتاطانه ابراز خوش بینی کرد که اختلافات هسته ای برطرف خواهد شد. این درحالی است که طرفین طی ده سال اخیر هرگز تا این حد به یافت راه حل نزدیک نشده اند. اشتاین مایر دراین خصوص گفت: “ولی واقعیت این است که آخرین بخش از این راه که در برابر ما قرار گرفته، احتمالاً سخت ترین بخش است و هنوز موانعی وجود دارد که باید از آنها عبور کنیم.” او در ادامه ابراز امیدواری کرد که “ایران به ویژه با توجه به درگیری های خاورمیانه می داند که شکست در مذاکرات در این زمان به هیچ وجه جایز نیست”.

ایران از زمان به قدرت رسیدن روحانی در تابستان سال ۲۰۱۳ تلاش بسیاری کرده تا با غرب به مذاکره بپردازد و درهمین راستا توافق نامه ای مقدماتی میان طرفین در ماه نوامبر منعقد گردید. قرار است که مذاکرات تا تاریخ ۲۴ نوامبر به یک توافق جامع و نهایی منجر شود. با این حال اخیراً شاهد بودیم که مباحثات به سختی پیش می روند. کشورهای غربی قصد دارند درخصوص مقوله زمان به اطمینان برسند که ایران به تولید سلاح اتمی مبادرت نخواهد ورزید. به هرحال، دولت ایران خاطرنشان می سازد که چنین هدفی مد نظر نیست، ولی مصرانه به دنبال ادامه فعالیت های غنی سازی که صرفاً اهدافی صلح آمیز را دنبال می کنند می باشد.

تاگس شاو، ۲۶ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran