اسفنانی:نقد عملکرد نظام جرم امنیتی نیست

نویسنده

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه هر نوع نقدی جرم سیاسی محسوب نمی‌شود، گفت: پارامترهایی از قبیل اینکه فرد انگیزه سیاسی و قصد نقد داشته باشد در نظر گرفته شده است و طبق این پارامتر‌ها چنانچه فردی عملکرد نظام را نقد کند ممکن است جرم سیاسی تلقی بشود ولی قطعا جرم امنیتی نخواهد بود.

محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ایرادات حقوقدانان و فعالان سیاسی به طرح جرم سیاسی و اینکه گفته می‌شود در این طرح اصول قانون‌نویسی در مجازات‌ها از قبیل اصل قانونی بودن جرم و مجازات است رعایت نشده و رفتارهایی جرم‌انگاری شده اما برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده است، گفت: در این طرح بنا نبوده که جرم‌انگاری صورت گیرد چراکه بحث جرم سیاسی در واقع جرم‌انگاری جدید نیست. ما می‌خواستیم تعریفی داشته باشیم که در ماده یک این طرح تعریف را آورده‌ایم.

وی درباره اینکه در این طرح جرم سیاسی تعریف روشنی داشته و به بیان مصداق اکتفا شده است، اظهار کرد:‌ دراین طرح اول جرم سیاسی را تعریف و بعد از آن مصداق آورده‌ایم. اگر با این نگرش به این موضوع نگاه کنیم که جرم سیاسی تعریف و مصداق‌هایش هم مشخص شده، مشکل حل است. بنا هم نبوده مصداق‌های جدیدی تعریف شود که بگویند مثلا فلان عمل جرم سیاسی است.