سرنوشت دبیر اندیشه شرق وسردبیر کلمه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه "روز" با خانواده های معتمدنیا و بهشتی شیرازی

رحمان بوذری، دبیر سرویس اندیشه روزنامه شرق بازداشت شد و خانواده های محمدرضا معتمدنیا و علیرضا بهشتی شیرازی در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت این دو زندانی سیاسی سخن گفتند.

همزمان 6 حقوقدان زندانی از بند 350 زندان اوین برای همکاری در تدوین قانونی برای زندان ها اعلام آمادگی کردند.

رحمان بوذری، روزنامه نگار و دبیر سرویس اندیشه روزنامه شرق روز شنبه برای گذراندن دو سال محکومیت حبس به زندان اوین منتقل شد. او که در خرداد ماه 1390 توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، پیش از این و در دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شده بود؛حکمی که عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.
آقای بوذری،که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه است،در آستانه دفاع از پایان نامه خود بود و بر اساس توافقی قبلی مسئولان اجرای احکام زندان اوین پذیرفته بودند که او را پس از دفاع از پایان نامه به زندان فراخوانند. اما بر خلاف توافق قبلی، روز شنبه در تماسی تلفنی این روزنامه نگار را به زندان اوین فرا خواندند و برای گذراندن حبس بازداشت کردند.

 

آخرین وضعیت بهشتی شیرازی

همزمان خانواده یک روزنامه نگار دیگر در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت او سخن گفتند.

علیرضا بهشتی شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز و از مشاوران میرحسین موسوی در بند 350 زندان اوین، زندانی است. اوروز گذشته به بیمارستان طالقانی منتقل ش. فرزندش در مصاحبه با “روز” توضیح می دهد: پدرم مشکل تیروئید دارد و تیروئید او ملتهب شده و وضعیت حادی دارد. پزشک زندان اوین به او آنتی بیوتیک داده بود در حالیکه او می بایستی توسط پزشک متخصص ویزیت می شد. ده روزی که این آنتی بیوتیک ها را مصرف کرد بالاخره مسئولان موافقت کردند و او را برای ویزیت توسط دکتر متخصص به بیمارستان طالقانی بردند. ما هم صبح دیروز متوجه شدیم و به بیمارستان رفتیم اما اجازه ندادند به پدرم نزدیک شویم و در نهایت هم مرا از بیمارستان بیرون کردند.

صدرالدین بهشتی شیرازی می افزاید: تا خواستم پدرم را بغل کنم ماموران اجازه ندادند و بعد هم او را به سی تی اسکن بردند. پدرم به شدت عصبانی شده بود،تاکنون او را این چنین ندیده بودم در حالیکه استرس هم برای او خوب نیست. بعد هم سربازی که همراه او آمده بود از حراست بیمارستان خواست مرا از بیمارستان بیرون کنند و آنها هم چنین کردند.

آقای شیرازی می گوید که دلیل این همه حساسیت بر روی پدرش را نمی داند: “پدر من روی عقاید خودش ایستاده اما وضعیت کشور به گونه ای نیست که نیازی به این حساسیت ها باشد. برای عروسی من دو ماه تمام رفتیم و آمدیم تا فقط سه روز مرخصی دادند. نمی دانم چرا این همه روی پدرم حساسیت دارند.”

علیرضا بهشتی شیرازی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده. او در دولت میرحسین موسوی نیز دبیر هیات دولت بود.

 

معتمدنیا همچنان در اعتصاب غذا

آن سوتر محمد رضا معتمدنیا، دیگر مشاور میرحسین موسوی که از 42 روز پیش در اعتصاب غذا است و اعلام کرده تنها در صورت پیام میرحسین موسوی به اعتصاب خود پایان خواهد داد همچنان از پیام نخست وزیر زمان جنگ برای شکستن اعتصابش بی خبر است.

میثم معتمدنیا، فرزند آقای معتمدنیا به “روز” میگوید: پیام میرحسین موسوی یک پیروزی برای جنبش سبز بود اینکه بعد از مدتها بی خبری از او و خانم رهنورد، خبری از آنها آمد مطمئنا اگر مهندس موسوی در حصر نبود پیام مفصلی می داد اما همین پیام ایشان بسیار مایه دلگرمی ما شد بخصوص در شرایطی که خود ایشان دارند و زندانی هستند اما همچنان دغدغه زندانیان را دارند. هرچند هنوز پدرم از این پیام بی خبر است و اجازه نداده اند پیام به گوش او برسد.

از او می پرسم فکر می کنید به چه دلیلی اجازه نمی دهند پیام میرحسین موسوی به پدرتان برسد و اعتصابش را بشکند؟ می گوید: چون برایشان سخت است که شکست را بپذیرند. حاکمیت دوست نداشت چنین اتفاقی بیفتد. متاسفانه اتفاقی هم که برای شهید هدی صابر افتاد برای آقایان درس عبرت نشده گویی خود را به خواب زده اند. بیدار کردن آدمی که خواب است آسان است اما نمی توان آدمی که خود را به خواب زده بیدار کرد.امیدوارم خودشان هر چه زودتر به خود بیایند و نگذارند فاجعه دیگری رخ دهد.

او می افزاید: رساندن یک پیام کار زیاد سختی نیست اما کوتاهی کرده اند و ما در ملاقات حتما به پدرم این پیام را خواهیم رساند. هرچند وقتی او را به بیمارستان منتقل کردند تلاش کردیم با او ملاقات کنیم و پیام را برسانیم اما اجازه ندادند

فرزند آقای معتمدنیا سپس با اشاره به اینکه 42 روز از اعتصاب غذای پدرش می گذرد می گوید: 5 روز این مدت پدرم در اعتصاب خشک بود. او 62 سال دارد و در این مدت فشار بسیار شدیدی بر او وارد شده و ما واقعا نگران ایم و امیدوارم مشکلی پیش نیاید و بتوانیم با او ملاقات کنیم و پیام مهندس موسوی را برسانیم.

آقای معتمدنیا از 21 فروردین ماه در اعتراض به “ همه ظلم ها و نامردی ها و اعمال فشار نا به جا و نا عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی مان، تا رفع کامل حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی” دست به اعتصاب غذا زده است.

او که مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ ایران و عراق و نماینده ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بوده اینک به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده و در اوین زندانی است.

او اعلام کرده تنها در صورتی که میرحسین موسوی پیام دهد اعتصابش را خواهد شکست. میرحسین موسوی هم براساس گزارش وب سایت کلمه در پیامی خواهان پایان یافتن اعتصاب غذای آقای معتمدنیا شده اما خانواده آقای معتمدنیا میگویند که از انتقال این پیام به این زندانی سیاسی جلوگیری شده است.

آیت الله صانعی، مرجع تقلید مقیم قم نیز روز گذشته در دیدار با خانواده محمدرضا معتمدنیا با اشاره به اینکه “سلامتی و مبارزه ی شما خاری است در چشم دشمنان”، از خانواده ی معتمدنیا درخواست کرد به وی تذکر داده شود که حفظ سلامتی ایشان از هر امری واجب تر است.

 

نامه 6 حقوقدان از بند 350 اوین

در بند 350 زندان اوین نیز 6 حقوقدان زندانی نامه ای خطاب به رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نوشته و اعلام کرده اند: گر چه تجربه نشان می دهد که علت اصلی خودداری مسئولین ذیربط از عمل به تکالیف قانونی و برپایی نظامی قانونمند و شفاف برای اداره زندان ها و بازداشتگاه های کشور و اعمال جدی بر عملکرد بازجویان، ناشی از وجود روحیه قانون گریزی و نیز زمینه سازی برای توجیه رفتارهای خودسرانه و ناقض حقوق شهروندان است. همانگونه که مسئولین ذیربط در طول 33 سال گذشته از تصویب قانون خاصی جهت تعریف جرم سیاسی طفره رفته و این ملت را که ناشی از اصل 68 قانون اساسی است ضایع کرده اند – لیکن با توجه به شناختی که از سطح عملی و تجربی دست اندرکاران تهیه لوایح قضایی داریم، به نظر می رسد یکی دیگر از علل عدم ورود آن سازمان به چنین حوزه ای عدم برخورداری از توان عملی و تخصصی کارشناسان خبره در این امور است که برای جبران چنین نقیصه ای اینجانبان امضا کنندگان این نوشته – که خود قربانیان نقض آشکار قانون بوده و به کرات طعم بازداشت های خودسرانه و مجازات های مقرر در احکام خلاف قانون را چشیده ایم – ضمن توصیه اکید به قانونگرایی و دعوت از مسئولین ذیربط به عمل به تکالیف قانونی، اعلام می کنیم که در صورت حضور کارشناسان آن سازمان در بند 350 اوین (اندرزگاه 3) نظریات کارشناسانه و تجربیات گران سنگ خود را – که با پرداخت هزینه سنگینی به دست آورده ایم- در اختیار آنان قرار داده و راهنمایی های لازم را به عمل خواهیم آورد. باشد که با این اقدام انسان دوستانه گامی موٍر جهت بهبود شرایط بازداشتگاه ها و زندان ها برداشته شود.

عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده، قاسم شعله سعدی، حسن اسدی زیدآبادی، مصطفی نیلی و فرشید یدالهی نویسندگان این نامه هستند.