سپاه در انتخابات دست نداشت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش نظامیان به افشاگری مطهری

پس از آن‌که علی مطهری٬ نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم٬ سپاه پاسداران را به دخالت در انتخابات مجلس نهم و حمایت از برخی کاندیداها متهم کرد٬ مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران٬ با تأکید بر “حق پیگرد قانونی این ادعا” گفت که این نهاد نظامی از هیچیک از جناح‌های سیاسی در جمهوری‌اسلامی حمایت نمی‌کند.

همزمان٬ یک وب‌سایت حامی احمدی‌نژاد نیز به انتقاد از دخالت سپاه پاسداران در سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی پرداخته است.

علی مطهری٬ نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم٬ در نطق پیش از دستور خود٬ ضمن انتقاد از سپاه پاسداران٬ گفت: “از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم با همه شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای موردنظر خود بود. بسیاری از کاندیداها، چه آنها که رأی آوردند و چه آنها که رأی نیاوردند، این واقعیت را تأیید می‌کنند. این امر آفتی برای سپاه و برای آینده انقلاب اسلامی و مخالف توصیه معروف امام (خمینی) است. وظیفه پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی که در اساسنامه سپاه آمده، به معنی دخالت در سیاست نیست بلکه به معنی مبارزه با گروه‌های مسلحی مانند مجاهدین خلق، فرقان و پژاک است که قیام مسلحانه کردند”.

این سخنان مطهری در مجلس با واکنش حمید رسایی مواجه شد. وی در تذکری اتهام علی مطهری به سپاه پاسداران را غیر واقعی خواند و گفت اگر هم کسی چنین دخالتی کرده ربطی به کلیت سپاه ندارد.

در بیرون از مجلس اما، سردار رمضان شریف٬ مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران٬با تکذیب سخنان مطهری گفت که سپاه حق پیگرد حقوقی در این مورد را برای خود محفوظ می داند.

وی گفته است که سپاه پیش از هر دو مرحله انتخابات اخیر “رسما عدم جانبداری خود را از اشخاص و جناح های سیاسی به اطلاع افکار عمومی رسانده بود”.

شریف افزوده است: “تجربه به ما آموخته است که بعد از برگزاری هر انتخابات در کشور اشخاص و جریان های سیاسی ادعای دخالت سپاه را مطرح می کنند”.

پیش از این علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز گفته بود که سپاه از هیچ‌کدام از جناح‌های حاضر در انتخابات مجلس حمایت نکرده است. وی اما افزوده بود که این نهاد نظامی “سعی کرده هدایت کلی را داشته باشد و معیارها را بگوید”.

این سخنان سعیدی در حالی بیان شده است که هم زمان با برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ مسوولان سپاه بارها از حمایت خود از اصول‌گرایان به صراحت سخن گفته بودند.

در همین حال٬ پس از نطق مطهری٬ حمید رسایی (از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس) گفت: “این تریبون جایگاهی نیست که هر کس هر چیزی که دلش بخواست بگوید و این تریبون بشود یک وسیله برای رسانه های بیگانه که نهادهای مقدس را متهم کنند.”

این نخستین بار نیست که نمایندگان مجلس به انتقاد از برخی دخالت‌ها و تخلفات در انتخابات مجلس نهم می‌پردازند.

مطهری در نطق خود همچنین با اشاره به بحث انتخاب رییس مجلس نهم٬ گفت که رییس آینده مجلس باید کسی باشد که: “اقتدار مجلس برای او موضوعیت داشته باشد و از سرکشی دولت نسبت به مجلس جلوگیری کند”. وی افزود که رئیس بعدی مجلس باید “مجلس را سپر ولی فقیه کند، نه مانند برخی که ولی فقیه را سپر مجلس می‌کنند”.

در حال حاضر علی لاریجانی و غلام‌علی حدادعادل٬ دو کاندیدای اصلی انتخاب رییس مجلس نهم هستند. مطهری هفته گذشته حدادعادل را فردی دانسته بود که مجلس را ذلیل خواهد کرد.

مطهری در سخنان خود همچنین به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد پرداخته و وی را متهم به تساهل و تسامح در امور فرهنگی کرده است.

وی با تهدید وزیر کشور به استیضاح٬‌گفته است: “تعلل وزیر کشور در اجرای قانون عفاف و حجاب و کوتاهی و سستی کمیسیون فرهنگی مجلس قابل گذشت نیست. به وزیر کشور اخطار می‌کنیم اگر همچنان تعلل ورزد و یکبار دیگر این بهانه را تکرار کند که مشایی و احمدی‌نژاد اجازه نمی‌دهند؛ او را در مجلس نهم استیضاح می‌کنیم. معنی ندارد که وزرا بگویند تحت فشار از بالا هستیم. یکی می‌گوید مرتضوی، فردی که چند پرونده قضایی دارد، به من تحمیل شده و کاری از من بر نمی‌آید. وزیر ارشاد هم که درباره فیلم‌های سینمایی و اسامی لاتین و غیره خود را مسلوب الاراده می‌داند. ما وزرای منفعل و بی‌اراده نمی‌خواهیم”.

مطهری همچنین درباره احمدی‌نژاد و مشایی نیز گفته است: “مشایی و احمدی‌نژاد صریحاً پاسخ بگویند که در مسئله پوشش آیا روش اسلام را قبول دارند که می‌گوید هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه ممنوع است و التذاذات جنسی منحصر به کادر خانواده است، یا روش غربی را قبول دارند که می‌گوید هرگونه تحریک جنسی در سطح جامعه آزاد است و برای آن‌که عقده‌های روانی پدید نیاید، اماکن ویژه ارضاء غریزه جنسی نیز برقرار است… آقایان مشائی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند که پوشش استاندارد شلوار و مانتوی آزاد تا زانو را تبدیل به وضعیت فعلی کرده‌اند و در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق تأسیس کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند، شاید آن زمان روحانیت ما و مردم متدین و حزب‌اللهی ما که در دوره اصلاحات با یک‌صدم وضعیت فعلی کفن‌پوش به خیابان می‌ریختند احساس مسئولیت کنند و اقدامی نمایند”.