ایران و عراق علیه صدور نفت عربستان متحد شدند

نویسنده

» گزارشی از تلگراف

اندرو کریچلو

عراق آماده است که تا سال ۲۰۲۰، بازار نفت را با سه برابر ظرفیت خود پر و برای این اقدام استراتژیک که قدرت عربستان در اوپک را به چالش می کشد، با ایران همکاری کند.

حسین الشهرستانی، معاون وزیر انرژی عراق در حالی که در انتظار شروع کنفرانس صنعت نفت خاورمیانه بود، گفت: “ما حس می کنیم که دنیا نیاز دارد تا برای رشد اقتصادی از مقدار کافی نفت مطمئن شود.”

الشهرستانی روز سه شنبه گفت  از آنجایی که عراق قصد دارد وضعیت اقتصادی اش را بهبود ببخشد، توانایی تولید نفت اش را تا پایان این دهه به ۹ میلیون بشکه در روز می رساند. عراق بر اثر جنگ داخلی ویران است. این کشور در ماه دسامبر ۳ میلیون بشکه در روز تولید نفت داشته است.

هدف عراق از به چالش کشیدن موقعیت عربستان سعودی به عنوان تولید کننده اصلی اوپک، منجر به پایین آمدن شدید قیمت نفت می شود. عراق با این کار بیش از سهمیه فروشی که در اوپک توافق شده است، نفت می فروشد.

آقای الشهرستانی می گوید:« پیش بینی تقاضای بازار امروز در سال ۲۰۲۰ بسیار مشکل است زیرا اقتصاد جهانی قابل پیش بینی نیست.»

دو شرکت نفتی بزرگ انگلستان،بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل نیز از این برنامه بلندپروازانه عراق استقبال کردند. هر دو شرکت دو میدان نفتی بزرگ در جنوب عراق را اداره می کند که برای رسیدن عراق به این هدف حیاتی هستند.

در هر صورت حتی اگر عراق بتواند به این هدف برسد، بعید به نظر می رسد برای صادرات، بندر و لوله های کافی در اختیار داشته باشد.

پایانه صادراتی مهم عراق در فاو در نزدیکی بصره است که برای راه اندازی شبکه لوله ها نیاز به میلیارد ها پوند دارد.

این برنامه بلندپروازانه را می شود نشانه اختلاف عراق با عربستان سعودی تلقی کرد که از قدرتش در اوپک برای نگه داشتن قیمت نفت به بشکه ای ۱۰۰ دلار، استفاده کرده است. خود عربستان نیز تحت فشار است که برای حفظ سهمیه بازار تولیدش را افزایش بدهد. عربستان در ماه دسامبر ۹.۸ میلیون بشکه در روز تولید کرد که نسبت به ماه قبل از آن صدهزار بشکه افزایش داشت.

کارشناسان می گویند  اوپک که تولید کننده ۳۰ درصد نفت خام جهان است ممکن است توجه اش را به سمت تولید بیشتر اعضای گروه ببرد که می کوشند برای حمایت از سهم خود در بازار این کار را بکنند.   

اوپک در اوایل ماه دسامبر برای نگه داشتن قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه،توافق  تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز را بمدت نصف سال، تمدید کرد. از آنجایی که برای افزایش بالاتر از سهمیه جریمه ای تعیین نشده ، این کار بسیار مشکل است. عراق بعد از جنگ خلیج فارس در سال ۲۰۰۳، از این قانون مستثنی شده بود تا بتواند فشار فزاینده اقتصادی را تاب بیاورد.

صندوق بین المللی پول این هفته هشدار داد که اقتصاد ضعیف عراق در معرض نوسانات بازار نفت است. صادرات نفت خام ۹۳ درصد درآمد دولت عراق را تشکیل می دهد. صندوق بین المللی پول تخمین می زند که عراق باید هر بشکه نفت را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۶.۹ دلار بفروشد تا بودجه اش را متعادل کند که در سال ۲۰۱۱ به دلیل مخارج بالا به ۹۵ دلار رسیده بود.

با وجود امیدواری آقای الشهرستانی برای تقویت بخش انرژی، نگرانی های زیادی در مورد وضعیت امنیتی عراق وجود دارد که ممکن است بار دیگر منجر به جنگ بین شیعیان و سنی ها دراین کشور بشود.

آقای شهرستانی با اشاره به اینکه عراق و ایران برای جلب سرمایه گذار، قبل از برداشته شدن تحریم های احتمالی این کشور،تلاش می کنند،گفت: “آنها با ما در تماس هستند و می خواهند از تجربیات ما استفاده ببرند.”

ترکیب ذخیره های نفتی ایران و عراق از ذخیره نفت عربستان بیشتر است و کمک های بین المللی می تواند ظرفیت تولید نفت این کشور را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز، برساند.

تلگراف، ۲۹ ژانویه