فراخوان تجمع در مقابل دادستانی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی در مصاحبه با خانواده ها

احکام محمد علی ابطحی و محمد عطریان فر، زندانیان سیاسی سرشناس که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند از سوی دادگاه انقلاب صادر شده است. قطع ملاقات های بند 209 اوین، انتقال دکتر ملکی به بیمارستان و نگرانی از وضعیت بهمن احمدی امویی خبرهایی است که روز گذشته درباره زندانیان سیاسی و مطبوعاتی مطرح بود. “روز” در گفتگو با خانواده های برخی از این زندانیان، آخرین وضعیت آنها را جویا شده است.

 

6 سال حبس برای ابطحی

محمد علی ابطحی، معاون سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات، به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد. این درحالیست که روز گذشته برخی رسانه ها از آزادی این فعال سیاسی خبر میدادند. فائزه ابطحی، دختر آقای ابطحی در گفتگو با “روز” ضمن تکذیب خبر آزادی پدرش گفت: روز گذشته پدرم به اتفاق 5 مامور به منزل آمد و ماموران منزل را بازرسی کردند و سپس پدرم را با خود بردند.

خانم ابطحی خبر صدور حکم 6 سال جبس برای پدرش را تایید کرد و گفت: به ما گفته اند برای پی گیری پرونده بابا، امروز به دادگاه مراجعه کنیم و قرار است وکیل پدرم امروز برای پی گیری به دادگاه برود.

ابطحی در دادگاه به “اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور، فعالیت تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، توهین به رئیس جمهوری، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی مورخ بیست و پنجم خرداد و نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده” متهم شده بود.

 

صدور حکم برای عطریان فر

حسین علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از صدور حکم اولیه برای موکلش خبر داد.

وی بدون اشاره به حکم صادر شده، به خبرگزاری فارس گفت: طبق قانون 20 روز فرصت داریم که نسبت به حکم صادره اعتراض و در خواست تجدید نظر خواهی ارائه بدهیم که این کار را هم خواهیم کرد.

علیزاده طباطبایی افزود: مقدمات تبدیل قرار عطریانفر در حال انجام است ولی فعلا مشخص نیست که چه نتیجه‌ای داشته باشد. امیدواریم که دادگاه با این درخواست موافقت کند.

 

وضعیت نگران کننده دکتر ملکی

دکتر محمد ملکی، مسن ترین زندانی سیاسی ایران به بیمارستان منتقل شده است. عمار ملکی، فرزند دکتر ملکی درباره وضعیت این زندانی سیاسی به “روز” گفت: خانواده با پدر یک شنبه دو هفته پیش پس از حدود 70 روز ممنوع الملاقات بودن، ملاقات داشت… پس از آن بالاخره سه شنبه هفته قبل دکتر ملکی را به بند عمومی انتقال دادند و او از آنجا با مادر تماس داشته و گفته بود که روزی 5 دقیقه میتواند تماس تلفنی بگیرد….اما ظاهرا دو روز بعد یعنی پنج شنبه پدر را از زندان به بیمارستان میبرند.

وی افزود: از آنروز ما هیچ خبری نداریم و دکتر تماسی با منزل نداشته و ما نمیدانیم که در کدام بیمارستان بستری هستند و وضعیت جسمی و سلامتی ایشان چگونه است.

وی با اشاره به نگرانی شدید خانواده دکتر ملکی از وضعیت این زندانی سیاسی گفت: با توجه به اینکه پدر از بیماریهای مختلف رنج میبردند و در زندان هم بدلیل تغییر داروها چند بار حالشان بد شده بود، ما به شدت از این بیخبری نگران هستیم.

 

وضعیت روحی و جسمی نامناسب فریبا پژوه

مینا جعفری، وکیل فریبا پژوه، روزنامه نگار زندانی درباره آخرین وضعیت موکلش به “روز” گفت: اتهامی که به فریبا تا کنون تفهیم شده، ‌فعالیت تبلیغی علیه نظام هست وبرای این اتهام تا حالا 3 ماه در زندان بازداشت است ؛‌در حالیکه این مدت
بازداشت با این اتهام همخوانی چندانی ندارد.

وی افزود: بارها و بارها به شعبه سوم بازپرسی مراجعه کردیم اما هیچ خبری از ارسال گردش کار پرونده که از سوی
بازجویان که مثلا ضابط محسوب می شوند به شعبه نیست.

خانم جعفری، وضعیت روحی و جسمی موکلش را نامناسب توصیف کرده و گفت: هم من و هم شوهر و مادرفریبا به دادستانی مراجعه کردیم و درباره وضعیت فریبا توضیحاتی دادیم و مثلا قول همکاری داده اند!. متاسفانه دوبار به زندان مراجعه کردم ولی تاحالا  اجازه ملاقات به من داده نشده و هربار به یک بهانه. در نهایت فرمی را که دردادستانی برای ملاقات هست را پر کردم که دو هفته از آن میگذرد اما تاحالا اجازه ندادند که ملاقاتش کنم.

 

آخرین وضعیت مسعود باستانی

وکیل مسعود باستانی با بیان اینکه حکم بدوی موکلش بدون حضور وکیل صادر شده از دادگاه تجدیدنظر خواست تا برای رسیدگی به اتهامات موکلش تشکیل جلسه دهد.

محمد شریف در گفتگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده مسعود باستانی اظهارداشت: “موکلم قبل از بازداشت، با بنده وکالت‌نامه‌ای امضا کرده‌بود و پس از بازداشت علیرغم پیگیری‌های مکرر در دادسرای انقلاب از شعبه‌ای که پرونده باستانی را رسیدگی می‌کرد، آگاه نشدم. بدون اینکه شعبه بازپرسی موکلم را پیدا کنم، پرونده وی به دادگاه ارسال شد و به این لحاظ مسعود باستانی بدون وکیل در دادگاه حاضر شد. پس از آن به دادگاه برای ثبت وکالتنامه مراجعه کردم اما دادگاه با این استدلال که پرونده در شعبه بدوی مختومه شده از ثبت وکالت‌نامه خودداری کرد.”

وی با بیان اینکه پرونده در دادگاه تجدید نظرمطرح است، گفت: “به ناچار باید در مرحله‌ تجدید نظر به عنوان وکیل اقدام کنم و امیدوارم هفته آتی و پس از ثبت وکالت‌نامه‌، پرونده جهت مطالعه اخذ شود و با مطالعه‌ پرونده‌، لایحه تدوین و به دادگاه ارائه شود. امیدوارم دادگاه تجدید نظر با تقاضای اینجانب مبنی بر تشکیل جلسه موافقت کند و باید توجه داشت که عموما دادگاه تجدید نظر صرفا براساس لایحه دفاعیه رسیدگی کرده و حکم صادر خواهد کرد مگر آنکه ضرورت تشکیل جلسه رسیدگی در مرحله تجدید نظر احراز شود”.

 

قطع ملاقات ها و نگرانی از تکرار وقایع دهه شصت

ملاقات های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بند 209 اوین قطع شده است. سایت کلمه به نقل از خانواده های این زندانیان خبر داد: زندانیان سیاسی در تماس‌های جداگانه‌ای در روزهای گذشته، اعلام کردند تمامی ملاقات‌هایشان در روز یکشنبه لغو شده است.

سپهرناز پناهی ابوذر در این زمینه با باراز نگرانی از وضعیت همسرش گفت: دیشب دیر وقت در تماسی تلفنی به من خبر لغو ملاقات داده شد و وقتی دلیلش را پرسیدم گفتند به علت ایراد فنی. من واقعا معنای این حرف را نمی دانم. ایراد فنی یعنی چه؟ و چه ربطی به ملاقات های ما دارد؟

او افزود: منوع الملاقات شدن عزیزان مان، آن هم بدون دلیل مشخص بچه ها را نگران کرده است.آنها نگران آن هستند که بر سر پدرشان چه خواهد افتاد و به یاد وقایع دهه شصت می افتند و نگرانی شان بیشتر می شود.

همسرآقای لیلاز از حکمی که قرار است هفته آینده برای این روزنامه نگار دربند، صادر شود، نگران است و از گلایه های همسرش در دادگاه می گوید: ” هفته گذشته برای لیلاز دادگاهی برگزار شد و او برای دفاع از شش اتهام سنگینی که متوجه او کرده بودند زمان خیلی کمی داشت.او از فرصت کمی که برای دفاع به او داد شده بود، بسیار ناراحت است.

 

نگرانی از وضعیت بهمن احمدی امویی

پس از انتقال بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، به سلول انفرادی نه فقط داروهایی که به طور معمول مصرف می کند، قطع شده بلکه داروهای مربوط به آنفلوانزا که به آن مبتلا شده است نیز در اختیار او قرار نمی گیرد.

این روزنامه نگار در آخرین تماس خود که مربوط به چهار روز قبل است خبر از تشدید بیماری و افزایش تب خود داده بود. به همین دلیل و با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای نوع “آ” خانواده اش در باره وضعیت او اظهار نگرانی می کنند.

 

خانواده های زندانیان تجمع می کنند

خانواده های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای اعلام کردند که در اعتراض به ادامه بازداشت فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی امروز در مقابل دادستانی تهران تجمع خواهند کرد.

در این بیانیه، خانواده های زندانیان سیاسی خواستار آزادی عزیزان دربند خود شده و نوشته اند: تجمع سوم خانواده ها که در مقابل قوق قضائیه برگزار شد، با این شرط پایان یافت که وقت ملاقاتی توسط ریاست این قوه برای خانواده ها در نظر گرفته شود که این درخواست به وعده ملاقات با دادستان کل کشور تقلیل یافت و متأسفانه در کمال تعجب شاهد آن بودیم که آقای دادستان براین حداقل خواسته خانواده های مظلوم زندانیان بی گناه نیز چشم بسته و نامه را به بایگانی سپرده اند، غافل از آن که آرشیو تاریخ سترگ کشورمان نگاهبان خوبی برای حفظ این اسناد برای آیندگان است که فارغ از بده و بستان های صاحبان قدرت و شرایط غیر شفاف موجود، به قضاوت اعمال امروز ما خواهند نشست.

در این بیانیه تصریح شده است: اینک روی سخن ما با دادستان کل کشور است که دستگاه قضایی، ایشان را موظف به پاسخگویی دانسته اند و استنکاف ورزیده اند. روز دوشنبه همین هفته، دوم آذرماه مطابق با پنجم ذی الحجه، با شناخت راه حقمان، احرام بسته، دعوت الهی را لبیک می گوییم و برای اجابت فرمان عدم سکوت در برابر ظلم، این بار با حضور اعضای خانواده های فعالان سیاسی و مدیران و خدمتگزاران و روزنامه نگاران اصلاح طلب و اسرای کمیل سبز و سایر عزیزانی که بر اساس سناریوی بدفرجام بددلان بی اخلاق، هم اینک از کانون گرم خانواده جدا شده در زندان به سر می برند، تجمع اعتراض آمیز خود را مقابل دادستانی کل کشور، برگزار خواهیم کرد. و امیدواریم با توجه مسئولین و هشدارهای به موقع دلسوزان نظام و کشورمان، از اقدامات بعدی بی نیاز شویم.