فشارها بر ایران فزونی می گیرد

نویسنده

» نگاه سانفرانسیسکو کرونیکل به پرونده هسته ای

اسلوبودان لکیک

نمایندگان شش قدرت بزرگ جهان روز جمعه از ایران خواستند طرح سازمان ملل را که برای به تعویق انداخن توانائی آن کشور در تولید تسلیحات هسته ای تنظیم شده، بپذیرد. در همین حال، آژانس هسته ای سازمان ملل نیز از تهران خواست، فرصت موجود برای حل و فصل مناقشه هسته ای را از دست ندهد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت در نشست دیپلمات های ارشد پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، صحبتی از برقراری تحریم علیه ایران به دلیل امتناع آن کشور از تعلیق غنی سازی اورانیوم به میان نیامده است.

این مقام اروپائی که به خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: “این مسائل به زمان ربط پیدا می کند و اکنون زمان مناسبی برای طرح آن موضوع نبود.”

گفتگوهای بروکسل در سطح مدیران سیاسی و مقامات وزارت خارجه کشورها در سطوح پائینتر از وزیر برگزار شد. نمایندگی ایالات متحده برعهده ویلیام برنز و نمایندگی روسیه در این نشست برعهده سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه آن کشور بود.

این گفتگوها یک روز پس از آن برگزار شد که باراک اوباما اعلام کرد شش کشور بزرگ دنیا، دست اندرکار تهیه بسته تنبیهی جدی در ظرف هفته های آینده خواهند شد. اوباما از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد.

تهران روز چهارشنبه گفته بود اورانیوم غنی شده خود را برای غنی سازی بیشتر، به خارج از کشور نخواهد فرستاد. این موضع سبب شکست طرح آژانس بین المللی انرژی هسته ای می شود که بر پایه به تعویق انداختن توانائی ایران در تولید یک بمب هسته ای تنظیم شده است.

به موجب طرح سازمان ملل، ایران اورانیوم خود را برای غنی سازی به روسیه و فرانسه ارسال می کند تا درآنجا به میله های سوختی تبدیل شود. سپس این میله ها  ظرف یکسال به ایران بازگردانده می شوند. میله های سوختی قابلیت تبدیل شدن به مواد با درجه خلوص تسلیحاتی را ندارند.

در بیانیه صادر شده از سوی مدیران سیاسی شش قدرت بزرگ جهان نسبت به ناتوانی ایران برای مشارکت در گفتگوهای منظم از زمان تعهد به پذیرش توافق اول اکتبر گذشته، ابراز نارضایتی شده است. غرب می گوید تهران در جریان گفتگوهای ژنو با اصل صادر کردن اورانیوم خود موافقت کرده بود اما مقامات ایرانی این ادعا را رد می کنند.

ضمناً در این بیانیه خاطرنشان شده است که تهران پاسخ مثبتی به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی هسته ای نداده است.

“ما از ایران می خواهیم به تجدیدنظر در بررسی فرصت ارائه شده از طریق این توافق بپردازد…. و به تماس جدی با ما از طریق گفتگو و مذاکره ادامه دهد.”

مقامات می گویند تعدادی نشست دیگر نیز در حوالی عید کریسمس در پیش خواهد بود.

محمد البرادعی رئیس آژانس هسته ای که در برلین حضور دارد، به ایران اصرار کرد تا با جامعه بین المللی همکاری کند.

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 21 نوامبر