احمدی‌نژاد: تحریم‌ها ادامه خواهد داشت

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست

ناصر کریمی

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌‌شنبه گفت تحریم‌ها حداکثر می‌تواند در برنامه هسته‌ای تهران یک وقفه کوچک ایجاد کند ولی آن را به طور کامل کند نمی‌کند.

وی گفته است که “غرب از پیشرفت ایران در زمینه تکنولوژی از جمله غنی‌سازی اورانیوم خشنود نیست.”

وی گفت: “فکر می‌کنید با توسل به بحران نفتی و ارزی می‌توانید ملت ایران را تحت فشار بگذارید و متوقف کنید؟ اشتباه می‌کنید. این امر می‌تواند مثل یک ترمز آنی باشد ولی ملت ایران راه خود را به سرعت پیدا می‌کند و ادامه می‌دهد.”

رهبران ایران همواره در واکنش به تنبیهات نفتی و بانکی آمریکا و اروپا موضعی سرکشانه داشته‌اند.

تولید نفت ایران تقریبا نصف شده و ارز کشور در ماه‌های گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

ایران دنبال کردن تکنولوژی ساخت سلاح را کتمان می‌کند و می‌گوید برنامه‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

احمدی‌نژاد پرسید: “آیا واقعا نگران بمب اتمی هستید؟ نه، این بهانه است. این‌ها دروغ است. ناراحت هستید چون ایران دارد پیشرفت می‌کند. می‌خواهید از ملت ایران انتقام بگیرید ولی نمی‌توانید.” وی گفت غرب باید به حقوق هسته‌ای ایران احترام بگذارد.

همچنین روز سه‌شنبه، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت که تهران ممکن است در مورد باز کردن درهای پارچین به روی بازرسان آژانس انرژی اتمی فکر کند.

وی گفت: “اگر (با غرب) به توافق برسیم و حقوق ما را به رسمیت بشناسند، ما هم برای رفع نگرانی‌های آژانس اقداماتی می‌کنیم.”

این بیانات تنها چند روز پس از اینکه تهران دسترسی بازرسان به پارچین را رد کرد صورت گرفت. آژانس این تاسیسات را با فعالیت‌های ساخت سلاح مرتبط می‌داند اما ایران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید پارچین یک مکان نظامی متعارف است.

فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت که ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد را، که غرب بیم آن دارد ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک می‌کند، متوقف نمی‌کند.

وی گفت: “ایران غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را تا رسیدن به نیازهای خود ادامه می‌دهد.”

اورانیوم غنی‌شده با درجه خلوص 90 درصد می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. اورانیوم 20 درصدی می‌تواند به سرعت به درجه خلوص تسلیحاتی برسد اما ایران می گوید درجه بالا را برای درمان سرطان و سوخت راکور تحقیقاتی تهران نیاز دارد.‌

منبع: هافینگتون پست - 18 دسامبر 2012