ارز دارو خرج پروژه مسکن مهر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» افشاگری تازه درباره دولت

در حالی که وزیر بهداشت پس از مطرح شدن شایعاتی مبنی بر برکناری اش به دلیل تایید خبر تخصیص ارز دارو به واردات خودروی لوکس، دیروز از “خبرهای خوش” در مورد تامین داروی کشور خبرداده ، حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس که قبلا نیز ماجرای واردات خودرو با ارز دارو را فاش کرده بود، اعلام کرده که بخشی از ارز تخصیصی به حوزه سلامت، خرج تولید واحد های مسکن مهر شده است.

از سوی دیگر در حالیکه رئیس بانک مرکزی اعلام کرده  در نه ماه گذشته دو میلیارد و 300 میلیون دلار ارز به بخش دارو اختصاص یافته ، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرده که “تنها یک سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است”.

بر اساس گزارش ها به نظر می رسد تهدید مرضیه دستجردی به برکناری، موجب شده تا او نیز به عنوان متولی اصلی سلامت در کشور، دغدغه های دارویی را بازگو نکند و به جای آن، آنطور که فارس نوشته به دادن خبر خوش روی آورد.

به نوشته فارس، وزیر بهداشت کابینه احمدی نژاد گفته است: “خبرهای خوشی درباره تـــــامین ارز واردات دارو به زودی اعلام می شود؛ جلسات متعددی در این باره داشته ایم و تصمیمات خوبی نیز گرفته شده است و منتظریم این اقدامات به سرانجام برسد تا اعلام شود”.
او افزوده است: “ظرفیت ها و سهمیه های خاصی برای دارو و ملزومات اولویت دار پزشکی اختصاص داده شده که در حال عملی شدن است”.

این درحالیست که از سوی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین اتحادیه وارد کنندگان دارویی، “خبرهای خوشی” به گوش نمی رسد.

بنا به نوشته مهر، برخلاف ادعای بهمنی در مورد اختصاص دو میلیارد و 300 میلیون دلار ارز به بخش دارو، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می گوید: “همه ارز پرداختی بانک مرکزی در خصوص دارویی و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال 91 تا اوایل آذر ماه سال جاری، بر اساس اعلامیه ارزی صادر شده 977 میلیون یورو بوده است که دراین میان تنها معادل 637 میلیون یورو آن مستقیما به شرکتهای واردکننده دارو (اعضای این اتحادیه) پرداخت شده است”.

کاهش ارز واردات دارو به یک سوم بودجه تصویبی همزمان است با سخنان حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که ابعاد جدیدی از ماجرای اختصاص باقیمانده ارز به بخش های دیگر را فاش کرده است.

به نوشته تابناک، شهریاری گفته است: “۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه بخش درمان مردم به وزارت راه و شهرسازی داده شد و وزارت راه و شهرسازی گفت آن را صرف ساخت بیمارستان می‌کنیم ولی نهایتا متوجه شدیم آن را صرف مسکن مهر کرده‌اند.این اتفاق درست در زمانی صورت می گیرد که آژیر ورشکستگی بیمارستان‌های دولتی به علت هدفمندی یارانه‌ها از سال ۹۰ به صدا درآمده و برخی از بیمارستان‌ها از پس تهیه غذای بیمار خود برنمی‌آیند. این وضع وقتی در نگاه ما وخیم تر می شود که بدانیم اعتراض بیماران خاص چون سرطانی‌ها، هموفیلی‌ها، تالاسمی‌ها و… هم راه به جایی نبرده است. البته کمبود داروهای بی‌هوشی و قیمت‌های چندمیلیونی داروهای سرطانی که پیش از سونامی دلار به رایگان تهیه می شد را نیز باید به این سیاهه اضافه کرد”.

حسین علی حاجی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیزدر مصاحبه با فرارو گفته های شهریاری را تایید کرده و افزوده است: “متاسفانه بحث سلامت برای دولت در اولویت هجدهم بودجه قرار دارد و به نظر نمی رسد که این اولویت در بودجه سال 92 تغییری داشته باشد. البته معلوم نیست اولویت بخش مسکن به سلامت با توجه به جایگاه اول بخش سلامت در تمامی کشور های جهان چگونه از سوی دولت توجیه می شود؟ طبق قانون برنامه پنجم و قانون بودجه سال 1391 دولت می بایست از 60 هزار میلیارد تومانی که از محل ذخیره‌سازی یارانه‌ها پیش‌بینی می‌شد شش هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص می‌داد که دولت تاکنون به گفته وزیر بهداشت تنها یک سوم این مبلغ را اختصاص داده است”.

اختصاص ارز دارو به مسکن مهر از نگاه بسیاری از کارشناسان با اهداف انتخاباتی صورت گرفته است.