سخنگویان حضرت آقا

نویسنده
جلال یعقوبی

» مدیر کیهان از نارضایتی خامنه‫ای خبر داد

مدیر مسئول روزنامه کیهان اول این هفته یادداشتی نوشت و در آن ادعا کرد که رهبر جمهوری اسلامی از توافق صورت گرفته با غرب راضی نیست. این یادداشت که در واقع سخنگویی سیدعلی خامنه‫ای را بر عهده گرفته بود، موجب اعتراض برخی رسانه‫های داخل ایران شده و همچنین پاسخ  مشاور فرمانده کل سپاه شد.حمیدرضا مقدم فراز شریعتمداری پرسیده:«چگونه است که برادر انقلابی چون جنابعالی، اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند که رهبر انقلاب مثل من فکر می کند؟و مثل من می فهمد؟»

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشته بود: “برخی از نظرات ارائه شده این روزها که رهبر معظم انقلاب درباره متن توافق وین نظر مثبت و موافقی دارند، نمی‌تواند پایه و اساس قابل قبولی داشته باشد، چرا که بهره‌گیری از ترجیع بند «این متن تصویب بشود یا نشود» نشانه عدم اعتماد ایشان به متن برجام است و از دیگر سو، اگر توافق یاد شده با نگاه مثبت حضرت آقا روبرو شده بود، بر ضرورت بررسی متن در مجاری قانون - خطبه عیدفطر و پاسخ به نامه رئیس‌جمهور- تاکید نمی‌ورزیدند.”

 مدیر کیهان اضافه کرده بود: “ بیانات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه‌آفرین توافق یاد شده اطلاع‌ کامل دارند و با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچوجه از متن تهیه شده راضی نیستند و اگر غیر از این بود با توجه به اطلاع دقیق از توافق وین، تأکید حضرت  ایشان بر «متن تهیه شده تصویب بشود یا نشود از اصول انقلاب دست نخواهیم کشید» و تکرار چندباره آن ضرورتی نداشت.” شریعتمداری با توجه به همین مساله خواستار “پاسخ «نه» به کلیت برجام و رد کامل آن” شده بود.

باز کردن راه برای نیت‫خوانی و تفسیر “منویات” رهبر، در حالی که خودش هنوز زنده است و می‫تواند نظرش را به صراحت بیان کند، از جمله روش‫های حکومت‫داری سیدعلی خامنه‫ای است. این اولین بار نیست که مراکز و افرادی غیر از خود او ویا دفتر رسمی‫اش به توضیح نظریات پنهانی رهبر جمهوری اسلامی اقدام می‫کنند و از اقدامات آنها نیز جلوگیری نمی‫شود و اعتراضی هم برنمی‫انگیزد. با توجه به تصویری که از خامنه‫ای در ایران “ساخته” شده است، چنانچه این سخنان خلاف خواسته او بود، بلافاصله اعتراض و نارضایتی‫اش را برمی‫انگیخت و موجب تذکر یا برخورد شدید می‫شد. با اینهمه، برخی رسانه‫های داخلی ایران از اینکه نماینده خامنه‫ای در روزنامه کیهان از زبان او سخن گفته است ابراز نارضایتی کرده‫اند.

از جمله سایت عصر ایران در گزارشی با عنوان “وقتی کیهان به جای رهبری حرف می زند!” نوشت: “برغم آن که مقام معظم رهبری پیشتر تأکید و تصریح کرده اند که سخنگو ندارند و هر گاه لازم باشد درباره موضوعی اعلام موضع کنند، شخصاً از طریق تریبون های عمومی اقدام به این کار خواهند کردو برغم آن که دفتر ایشان هم بارها تصریح کرده اند که هر گونه انتساب مطلب به رهبری مردود است، شاهد آن هستیم برخی جریان های سیاسی و رسانه ای که گویا برای خود مصونیت آهنین قائل هستند، برای دست یافتن به اهداف مطلوب خود، منویات خودشان را به رهبر نسبت می دهند و با هزینه کرد از این جایگاه رفیع، حرف های خود را به خورد جامعه و مخصوصا قشر متدین و انقلابی می دهند!”

 نویسنده گزارش همچنین اظهارات چندی قبل خامنه‫ای را یادآوری کرده که گفته بود : “من خودم هنوز که الحمدلله زبانم از کار نیفتاده؛ حرف خود من که مقدّم به حرف آنها است. آنچه من میگویم، حرف من آن است؛ کسانی هم که حرف میزنند -نمایندگان رهبری و منصوبین رهبری و مانند اینها که تعداد زیادی‌اند- از قول رهبری نمیگویند؛ این را توّجه داشته باشید…شما حرف من را از خود من بشنوید.”

البته هم هواداران خامنه‫ای و هم منتقدان او می‫دانند که این سخنان تعارفی بیش نیست. در واقع کسانی که محذورات رهبر را مانع از گفتن صریح اعتقادات و خواسته‫هایش می‫دانند، این سخنان را هم با همان محذورات توضیح می‫دهند. از دیدگاه آنان خامنه‫ای محذوراتی دارد که حتی ناچار است بگوید که محذوری ندارد.

چندی پیش در جلسه غیرعلنی مجلس با محمدجواد ظریف که فیلم کوتاهی از آن منتشر شد، مهدی کوچک‫زاده خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از قول سیدعلی خامنه‫ای گفته بود: “ آن کسی که می‌گوید من با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستم، او به شما می‌گوید خائن. من از طرف او به شما می‌گویم.” و ظریف جواب داده بود: “بی‫جا می‫کنی که از زبان او حرف بزنی، اون خودش زبان بُرّای این نظامه!” اما با وجود فریادهای بلند ظریف در مجلس، سیدعلی خامنه‫ای تا کنون به کسانی که از جانب او حرف می‫زنند نگفته است که «بی‫جا» می‫کنند.

نقل قول از خامنه‫ای و اعلام نارضایتی او از مذاکرات طی دو سال گذشته بارها بیان شده است. برای نمونه، در اواخر سال گذشته جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس طی سخنانی در جلسه انصار حزب‫الله گفته بود: “برخی به خطوط قرمزها توجه نمی کنند، ما ضمن اعلام حمایت از تیم مذاکره نسبت به برخی اقدامات تیم مذاکره کننده اعتراض داریم، این تیم بداند درحال مذاکره با دشمن جمهوری اسلامی ایران است.”

 او تاکیدکرده بود: “ رهبر معظم انقلاب مخالفت خود را با توافق دو مرحله ای  بیان کرده بودند ولی بدلیل بی توجهی تیم مذاکره کننده، رهبر انقلاب مجبور شدند این مسئله را به عموم مردم بیان کنند.”

او پیش از آن هم پس از توافق اولیه در ژنو از قول خامنه‫ای گفته بود: “پس از انجام این توافقنامه، جلسه‫ای با حضور سران قوا و تیم مذاکره کننده نزد رهبر معظم انقلاب تشکیل شد. رهبری در آن جلسه می‫گویند من فقیه هستم و ۳ بار این متن را خوانده‫ام و از این متن تثبیت حق غنی‫سازی هسته‫ای ملت ایران بدست نمی‫آید و این توافقنامه ابهامات زیادی دارد و علت این مساله این هست که تیم مذاکره کننده بر حفظ حقوق هسته‫ای پافشاری نکرده است.”

به این ترتیب، چنانچه کریمی قدوسی و کوچک‫زاده بتوانند از جانب سیدعلی خامنه‫ای سخن بگویند، چرا حسین شریعتمداری که نماینده رسمی او در روزنامه کیهان هست نتواند؟