حمله دوباره فرمانده بسیج به حسن روحانی

نویسنده
مهشید برومند

» نقدی:عکس گرفتن با وزرای خارجی حاصلی ندارد

فرمانده بسیج در تداوم حملات خود به حسن روحانی از وی به خاطر دیدار با وزرای خارجه کشورهای اروپایی و عکس گرفتن با آنها، انتقاد و رییس دولت جمهوری اسلامی را متهم کرده که “هرمشکلی را به تحریم گره می زند” و به جای “اقتصاد مقاومتی” مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی به دنبال “اقتصاد عاریتی” است.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در جریان “همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه خراسان و قم”، بدون نام بردن از حسن روحانی گفته: “بسیاری از افراد هر مشکلی را تصمیم دارند به تحریم ها گره می زنند و تصور می کنند که با حضور بیگانگان در کشور و یا به قول خودشان سرمایه گذاران خارجی تمامی مشکلات کشور حل می شود.”

جانشین فرمانده سپاه در بسیج اضافه کرده است: “امروز برخی ها در این خیال هستند که پس از رفع تحریم‌ها غربی‌ها می‌آیند و در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند اما سوال بنده این است در شرایط خاص که تحریم روی ماشه است کدام غربی می‌آید سرمایه‌گذاری کند و به چه اطمینانی.”

او با کنایه به رییس دولت جمهوری اسلامی که در هفته های اخیر میزبان وزرای کشورهای اروپایی بود،افزوده: “عکس گرفتن‌های پیاپی با وزرای خارجی و میهمانان خارجی حاصلی برای ما نداشته و مشکل اقتصاد این کشور را حل نمی کند.دشمن، دشمن است و دشمنی‌اش را می‌کند و لذا دیروز با تحریم و امروز با رفت و آمدهای خود دشمنی اش را ادامه می دهد و مطمئن باشید که رفت‌ و آمدهای امروز در تحریم‌های دیروز هیچ فرقی نمی‌کند.”

این مقام ارشد سپاه همچنین تاکید کرده: “اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است اما در این راستا عده ای به اقتصاد عاریتی اعتقاد دارند بدین معنا که وقتی با آمریکا رابطمان خوب شد علم را از غرب وارد کنیم.”

محمدرضا نقدی در واکنش به گفته های اخیر حسن روحانی پس از دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه نیز مدعی شده که “غربی ها از سر دلسوزی و کمک به ما راه ایران را در پیش نگرفته اند تکنولوژی‌هایی را که غرب به ما داده همواره مشکل‌ساز بوده است. همین صنعت خودروسازی که از غرب گرفتیم تا کنون مریض و بیمار بوده اما در علم و تکنولوژی که خودمان داشتیم و بومی کشور بوده نظیر علم هسته‌ای و یا موشکی همیشه سربلند بوده‌ایم.”

وی همچنین در بخش دیگری از گفته های خود با تاکید بر اینکه “باید با تکیه بر دانش و توان خود برای حل مشکلات قدم برداریم و حل هر مشکلی را به ارتباط با غربی ها و رفع تحریم ها گره نزنیم” افزوده: “به طور مثال همه جا فریاد کمبود آب دارند و عده ای «ژست می‌گیرند» و معتقدند «سیاست نکاشت» را باید در پیش بگیریم و این حرف بدین معنا است که برو در خانه‌ات بخواب.”

او که در این بخش نیز حسن روحانی را مخاطب گفته های خود قرار داده با گفتن اینکه “این راه حل برون رفت از مشکل کم آبی نیست” بار دیگر نارضایتی خود از بی توجهی رییس دولت به نامه نگاری هایش را پیش کشیده است: “بارها نامه‌ زده‌ایم که بسیج پای کار است و می تواند این مشکل را حل کند اما برخی حتی مشکل آب را به تحریم گره می زنند در حالیکه با تکیه بر توان داخل می‌توان این مشکل را حل کرد.”

این اشاره نقدی به گفته های حسن روحانی درباره تاثیر تحریم ها بر صنعت سدسازی و تاکید او در ۱۷ خردادماه است که گفته بود: “ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.”

کنایه های اخیر فرمانده بسیج و مخالفت او با حسن روحانی در حالی است که رییس دولت جمهوری اسلامی پس از توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ در وین در تهران میزبان معاون صدراعظم آلمان، وزرای خارجه فرانسه و ایتالیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی بوده و خبر و تصاویر دیدارهای اودر رسانه های داخلی و اروپایی منتشر شده است.

۸ مردادماه یک روز پس از دیدار حسن روحانی با لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه نیز محمدرضا نقدی در جریان یک مراسم بسیج در دانشگاه شهید بهشتی تهران مقامات کشورهای اروپایی را به “جنایتکاران” تشبیه کرده و گفته بود: “آمدن و رفتن این جنایتکاران خونخوار به ایران هیچ گره ای از اقتصاد ما نخواهد گشود. عکس یادگاری با سران جنایتکار اروپا دردی از اقتصاد ایران دوا نمی کند.”

بنا بر ادعای نقدی “آنها تا دیروز با تحریم، پول های ما را بلوکه کرده بودند و بانک هایشان از گردش مالی دلارهای نفتی ایران سود بردند حالا که قرار است پول های بلوکه شده ایران آزاد شود می خواهند دلارهای نفتی ما را از طریق در دست گرفتن بازارهای ایران غارت کنند. اگر دولتمردان ما خیلی زرنگ باشند، دادن بازار به اروپایی ها را مشروط به «انتقال تکنولوژی» به ایران خواهند کرد. آن وقت چه می شود.”

این گفته های فرمانده بسیج البته همچون گذشته از سوی حسن روحانی بی پاسخ نماند. او شب ۱۱ مردادماه در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی از نگرانی “برخی ها” از واردات پس از رفع تحریم های بین المللی استقبال کرده و البته آمارهای دولت گذشته را مطرح کرد.

او گفت: “این نگرانی برخلاف نگرانی در «حوزه نظامی» بجاست. ما در حوزه نظامی نگرانی نداریم اما در حوزه واردات بی رویه سابقه خوبی نداشتیم. روزگاری درآمد ارزی ما خیلی خوب بود و ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت خرج شد اما ۲ هزار واحد اقتصادی تعطیل و ۵۰۰ هزار نفر بیکار شدند.”

وی در کنایه به فرمانده بسیج گفته بود: “ما به دنبال این هستیم که پس از اجرای توافق رونق اقتصادی و اشتغال برای کشور ایجاد شود،‌ «برخی» فکر می کنند ما رفت و آمد با خارجی ها را دوست داریم و دلمان برای کشورهای غربی لک زده در حالی که ما به دنبال ایجاد اشتغال هستیم.”

رییس دولت جمهوری اسلامی به ویژه با اشاره به دیدار خود با لوران فابیوس تلویحا پاسخ فرمانده بسیج درباره “انتقال تکنولوژی” را به این ترتیب داد: “من به وی(فابیوس) گفتم ما به هر کشوری که حاضر باشد سرمایه و تکنولوژی به ایران بیاورد و براساس صادرات مشترک اقدام کند خوش آمد می‌گوییم. فابیوس هم گفت من در پاریس به شرکت‌های فرانسوی گفتم دوره قبلی سپری شده و باید این شرکت ها اکنون سرمایه و تکنولوژی به ایران ببرند.”

هرچند مخالفت های فرماندهان سپاه با حسن روحانی از ابتدای آغاز به کار دولت جدید وجود و تاکنون نیز استمرار داشته است اما دو طرف سعی در پنهان کردن این اختلافات و چالش ها در اظهارات رسمی خود دارند و با بکار بردن “برخی ها” و “بعضی ها” و کدهایی از گفته هایشان یکدیگر را مخاطب قرار می دهند.

سپاه پاسداران و بسیج به عنوان نهادهای نظامی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی در سالهای اخیر، به ویژه از سال ۱۳۸۴ و پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، علاوه بر دریافت بودجه های کلان تحت عنوان نهادهای نظامی با تاسیس بانک، حضوردر مناقصه های نفتی و پتروشیمی، تاسیسات دریایی و نفتی، سد و راه سازی، هتل داری،مخابرات، ورزش و… به عرصه اقتصاد کشور ورود کرده و بخش های بزرگی از آن را در اختیار گرفته اند. تداوم این حضور از ابتدای روی کارآمدن دولت جدید همچنان به عنوان یکی از چالش های حسن روحانی در سالهای پیش رو به شمار می رود.

در این میان آنها تا پیش از توافق هسته ای وین با تعیین خطوط قرمز مختلف با روند مذاکرات مخالفت کرده و یکی از چالش های دولت در زمینه سیاست خارجی محسوب می شده و همچنان می شوند.

با قوت گرفتن توافق هسته ای نیز پس از لغو تحریم های بین المللی و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران در جریان قطعنامه های تحریمی، شرکت ها و سرمایه گذاران کشورهای خارجی نیز خواهند توانست در عرصه اقتصادی ایران مشارکت دوباره داشته باشند اما آنگونه که از اظهارات فرماندهان ارشد سپاه و بسیج (که در سالهای تحریم جمهوری اسلامی در تمامی عرصه های اقتصادی حضور پررنگی داشته اند) به نظر می رسد آنها از این موضوع خشنود نیستند.

محمدرضا نقدی پیش از این نیز حسن روحانی را “انقلابی قلابی” و “تنبل” خوانده و در بهمن ماه سال گذشته حتی مدعی شده بود که جمهوری اسلامی باید کشورهای غربی را تحریم کند.