بازداشت وکلا، محکومیت دراویش

نویسنده
آکام مکری

» آخرین اخبار زندانیان و فعالان اجتماعی

همزمان با بازداشت سه وکیل دادگستری، احکامی برای ۲۴ درویش گنابادی صادر شد. وزارت اطلاعات خانواده های چهار فعال دانشجویی زندانی را تهدید کرد و شماری از فعالان دانشجویی در دادگاه نظامی محاکمه شدند.

نیروهای امنیتی، سارا صباغیان، مریم کیان ارثی و مریم کرباسی، سه وکیل دادگستری را پس از بازگشت از ترکیه، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت کردند.هنوز دلیل بازداشت این سه وکیل و محل نگهداری آنها مشخص نشده است. بازداشت این سه وکیل دادگستری در حالی است که نسرین ستوده، دیگر وکیل دادگستری که کماکان در بازداشت بسر می برد، در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. رضا خندان، همسر نسرین ستوده اعلام کرده است همسرش اعتصاب خود را به شکلی که فقط از آب استفاده کند، ادامه خواهد داد.

 محکومیت ۲۴ درویش گنابادی
به گزارش سایت مجذوبان نور، ۲۴ درویش گنابادی از سوی شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی به حبس، شلاق و تبعید محکوم شدند.محکوم شدگان عبارتند از: عبدالرضا کاشانی، علیرضا عباسی، نظرعلی مروی، محمد مروی شهری، شکرالله حسینی بیدختی، علی کاشانی، محمد کاشانی، سعید کاشانی، امیر روشن مجاور صوفی، علی محمد امانیان، روح‌الله صفری، احسان امانیان، علی عباسی بیدختی، ابراهیم عباس‌زاده، محمد علی جعفری، حسین مهدوی، حسین عباس‌زاده بیدختی، رحمت حسینی، رامین سلطان‌خواه، رضا کاخکی، بهروز مجاور صوفی، علی میر، ظفر علی مقیمی و حسن بلوچی بیدختی.
‎بر اساس این گزارش، ۱۴  تن از دراویش به تحمل سه ماه و یک روز حبس و بیست و پنج ضربه شلاق تعلیقی (به مدت سه سال) محکوم و ۱۰ تن دیگر نیز به اتهام شرکت در تجمع دراویش در تیرماه سال گذشته، به تحمل پنج سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و نیز تبعید به مدت یک سال در مناطق محروم محکوم شده اند‫.

محاکمه دانشجویان در دادگاه نظامی
سایت کلمه طی گزارشی با این تیتر که “دانشجویان به جای آمران محاکمه می شوند” از محاکمه شماری  از دانشجویان در دادگاه نظامی خبر داده است.به نوشته این سایت‌ “بهانه مسوولان برای این کار این است که چون متهمان پرونده کوی دانشگاه از ماموران انتظامی بوده اند پس محاکمه  دانشجویان هم باید در این دادگاه ها برگزار شود.”
کلمه در ادامه نوشته است: “اولین جلسه رسیدگی به پرونده ۲۷ نفر از متهمان حمله به کوی دانشگاه تهران در «شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران» در سیزدهم مهر سال جاری تشکیل شد و ۲۳ نفر از متهمان حوادث کوی دانشگاه و وکلای آنان و تعدادی از شاکیان در آن حضور یافتند.”
‎یکی از دانشجویان دانشگاه تهران درباره این دادگاهها گفته: “چه دادگاهی؟ این جلسات از ماه ها پیش تشکیل و منجر به صدور احکام زندان برای دانشجویان شده است.”

تهدید خانواده اعضای دفتر تحکیم وحدت
خانواده های چهار عضو بازداشتی دفتر تحکیم وحدت می گویند از سوی وزارت اطلاعات تهدید شده اند تا درباره وضعیت فرزندانشان اطلاع رسانی نکنند.علی قلی زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده  چهارعضو منتخب شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، هفته گذشته پس از دستگیری از سوی نهادهای امنیتی به زندان اوین منتقل شده اند.
 در همین ارتباط مادر علی قلی زاده به  وال استریت ژورنال گفته است که خانواده ها را داغان کرده  و با این وجود تهدید می کنند در مورد پسرشان با رسانه ها مصاحبه نکنند.“او افزوده: “پسرم هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده است. چرا اینها با باهوش ترین جوان این مملکت اینچنین می کنند؟”

دیدار محمد داوری با مادرش
به گزارش بامداد خبر، محمد داوری، روزنامه نگار زندانی پس از چهار ماه با مادرش ملاقات کرد.
 مادر محمد داوری پس از این ملاقات در خصوص وضعیت فرزندش گفت: “قول داده بودم وقتی به دیدار فرزندم می‌روم گریه نکنم اما کدام مادری است که فرزند بیمار و رنجورش را ببیند ولی بغضش را در گلو خفه کند؟! محمد با آنچه که قبلا دیده بودم خیلی فرق داشت. صورتش رنگ پریده و لاغر بود، دائم سرفه می‌کرد و از درد سینه شکایت داشت. می‌گفت ترکش‌های زمان جنگ اذیت‌اش می‌کنند اما کاری نمی‌تواند انجام دهد، کسی هم به حرفش گوش نمی‌کند. باز هم فریاد بر می‌آورم؛ خدایا این ظلم را به کجا ببرم! منِ مادر کیلومترها راه می‌آیم تا با فرزندم به مدت ۲۰ دقیقه دیدار کنم، حتی از شنیدن صدایش به صورت تلفنی نیز محرومم. نه تنها پسرم بلکه سایر هم‌بندی‌هایش نیز وضعیت بهتری ندارند؛ خواستم گریه نکنم اما نتوانستم، مگر جز گریه کار دیگری هم از دستم بر می‌آید؟ چرا کسی صدای مرا نمی‌شنود؟ خوب می‌دانم که خدا بهترین قاضی است، شکایتم را به خدا می‌برم”.
 
۱۳ سال حبس برای فعال سنی مذهب
جمال سلیمانی، فرزند امین فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان جوانرود توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به 13 سال زندان محکوم  شد.به گزارش هرانا، این حکم روز چهارشنبه 19 آبان ماه به وی ابلاغ شده است. او از زمان دستگیری تاکنون در بازداشتگاه اوین به سر می برد واکنون به بند عمومی این زندان انتقال یافته است.اتهام جمال سلیمانی، عضویت در یکی از گروه های مذهبی مخالف جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.