خفقان، استبداد، دیکتاتوری

نویسنده
نیما فرح آبادی

» تحلیل فائزه هاشمی از شرایط کشور:

فائزه هاشمی با انتقاد شدید از شرایط کشور گفت این وضعیت در یک کلام “دیکتاتوری” است.

دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت و گو باروزنامه لاوان گواردیا چاپ اسپانیا، با بیان اینکه جنبش اعتراضی ملت ایران موسوم به جنبش سبز زنده است، انتقادات تندی را علیه حکومت جمهوری اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد مطرح کرد.وی با تشبیه حکومت جمهوری اسلامی به حکومت های دیکتاتوری و استبدادی گفت: “فرد دیکتاتور اجازه نمی دهد که افراد دیگر در قدرت سهم داشته باشند و بخواهند افکار خود را ابراز کنند.”

به گفته فائزه هاشمی “چنین مواردی در دولت هایی که منتخب رای مردم نیستند و خواسته های مردم را برآورده نمی کنند، اتفاق می افتد.”

 

فائزه هاشمی و “دولت نکبت”

اظهارات شدیداللحن دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه دولت و نظام سیاسی جمهوری اسلامی در شرایطی عنوان می شود که فشارها برای برخورد قضایی با وی و دیگر فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، بخصوص مهدی هاشمی افزایش یافته است.

مهدی هاشمی هم اکنون در لندن پایتخت بریتانیا به سر می برد و طرفداران دولت احمدی نژاد و برخی مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، با متهم کردن او به دخالت در سازماندهی آنچه از آن به عنوان “فتنه 88” نام می برند، خواهان بازگشت وی به کشور و محاکمه او شده اند.

فائزه هاشمی نیز در ماه های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری توسط طرفداران احمدی نژاد و برخی نهادهای امنیتی و نظامی مانند بسیج تحت فشار بوده است.او در جریان این انتخابات از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده و در سخنرانی های تبلیغاتی خود به نفع وی، دولت محمود احمدی نژاد را “نکبت” خوانده بود.

پس از انتخابات نیز فائزه هاشمی در اکثر تظاهرات ها و اعتراضات خیابانی حضور یافت و یکبار نیز در جریان تظاهرات خونین 30 خرداد 88 که توسط ماموران انتظامی و نیروهای بسیج به شدت سرکوب شد، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

 

جنبش سبز زنده است

فائزه هاشمی در جریان گفت و گوی اخیر خود، در پاسخ به این پرسش که آیا جنبش سبز مرده است؟ گفت: “من اینطور فکر نمی‌کنم! اعتراضات، تنفر و ناراحتی ها هنوز ادامه دارند و نه تنها کاهش نیافته بلکه گسترش یافته اند و عمیق تر شده اند. هر چند که از بیرون به درون خانه ها رفته است؛ زیرا مردم نمی توانند به طور همگانی ابراز نارضایتی کنند.”

وی همچنین درباره سرکوب جنبش سبز توسط حکومت و سانسور رسانه ها در ایران اظهار کرد: “مطبوعات تحت کنترل هستند، آنها نمی توانند نام رهبران اصلاح طلب مانند موسوی، کروبی و خاتمی را بیاورند و اظهارات سیاسی من را منتشر کنند. تصور می‌شود که مردم آرام شده‌اند اما این ناشی از فشاری است که هر روز افزایش می یابد.”

فائزه هاشمی با اشاره به مخالفت دولت احمدی نژاد با پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: “دولتیان پدرم را برای خود یک سد معبر می بینند. اگر او را برکنار کنند کشور را زودتر نابود خواهند کرد. هر پروژه ای که امروز افتتاح شود ریشه خود را در زمان ریاست جمهوری او خواهد یافت.”

دختر هاشمی رفسنجانی با اشاره به حمله ماموران امنیتی به دفتر خود و کنترل تلفن ها و ایمیل شخصیش توسط دولت، وضعیت موجود را دیکتاتوری و استبداد توصیف کرد و گفت: “زنان هم مانند رقبای دولت به دلایل مشابهی سرکوب می شوند.”

وی در پایان با اشاره به “شکاف بزرگ” ایجاد شده بین “مردم و حاکم” گفت: “باید درنظر داشت که جامعه ما نیز خیلی سنتی است به نظر می رسد که در پایتخت به ویژه در نقاط بالای شهر تهران افراد متفکر بیشتر هستند اما در حقیقت ما یک جامعه سنتی داریم و قانع کردن اکثر آنها برای تغییربعضی از قوانین قدیمی کار دشواری است، نمی شود گفت که دولت مسئول همه اتفاقات است.”

نیروهای امنیتی روز هشت خرداد گذشته با حمله به دفتر فائزه هاشمی در فدراسیون اسلامی ورزش های زنان، وسایل دفتر و قفل درها را شکسته و مدارک و اسناد موجود در آن را با خود بردند.

سایت خبری “پارلمان نیوز” در آن هنگام گزارش داده بود که: “این افراد که با خود از شربت و آب پرتقال نیز پذیرایی کردند اقدام به جابجایی گاوصندوق و شکستن قفل آن بدون دست زدن به داخل آن، صدمه زدن به پنکه‌ها، شکستن المنت سماور، ریختن مقادیر زیادی دستمال در توالت و جاگذاشتن رشته کلید‌های ساخته شده کردند و تنها یک مانیتور مستعمل و دو جعبه خاتم را با خود بردند.”