پلیس مظلومدر ایوان شمس

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله به شرکت کنندگان جشنواره فیلم در تهران

به فاصله چهار روز از اظهارات محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره و مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری در افتتاحیه “نخستین جشنواره فیلم ویدئویی تهران” درباره رفتار خشونت آمیز پلیس با شهروندان و سینماها به بهانه “اجرای طرح امنیت اخلاقی”، یگان های ضد شورش نیروی انتظامی که از سوی راستگرایان “نماد مظلومیت” خوانده شده اند، با حمله به مرکزی نمایشی در تهران به نام “ایوان شمس”، محل برگزاری جشنواره فیلم ویدئویی تهران، شرکت کنندگان در این جشنواره را به دلیل “بد پوششی” بازداشت و بنا به گفته برخی شاهدان، تهدید کردند که در صورت واکنش مسئولان وزارت ارشاد از “نیروهای حزب الله” کمک خواهند گرفت.

محمدرضا عباسیان در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفته بود: “لحمدالله امنیت کامل در کشور به واسطه نیروی انتظامی حکم‌فرماست؛ همه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، در پارک‌ها هیچ کس مزاحم نوامیس مردم نمی‌شود و فقط مشکل سینما‌ها باقی بود که خدا را شکر آن هم با اقدام دیشب نیروی انتظامی در پلمپ دو سالن سینمایی در حال حل شدن است… من نمی‌خواستم این حرف‌ها را در این نشست بزنم، چون ممکن است به برخی از آقایان بر بخورد و جشنواره را به دلیل حرف‌های من تعطیل کنند. بعید هم نیست همین امروز موسسه رسانه‌های تصویری هم پلمپ شود”.

 پیش بینی او درباره برخورد پلیس با جشنواره فیلم های ویدئویی تهران درست از آب در آمد و یگان های ضد شورش پلیس روز گذشته به محل برگزاری این جشنواره حمله و برخی از بازدیدکنندگان را بازداشت کردند.

در گزارشی که ایسنا در اینباره منتشر کرده آمده است: “طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانکن‌ها در اماکن فرهنگی عصر روز دوشنبه در حاشیه افتتاح جشنواره فیلم‌های ویدیویی در ایوان شمس اجرا شد. ماموران پلیس پایتخت از چندی پیش در ادامه اجرای طرح امنیت محله محور و امنیت اجتماعی طرح تشدید برخورد با بدحجابی و مانکن‌ها در اماکن فرهنگی را به مرحله اجرا گذاشتند. مرحله اول اجرای این طرح از کنسرت‌های برج میلاد آغاز شد و ماموران پلیس امنیت اخلاقی در مرحله بعدی روز دوشنبه به محل افتتاح جشنواره فیلم‌های ویدیویی در ایوان شمس مراجعه و ضمن برخورد با افراد بدحجاب از ورود آنها جلوگیری کردند”.

بنا به گفته برخی از شاهدان، برخورد پلیس با بازدیدکنندگان از این نمایشگاه خشونت آمیز بوده به طوری که در چندین مورد، بین عوامل این نیرو با مردم درگیری هایی روی داده است.

عوامل پلیس هم در واکنش به اعتراض برگزار کنندگان اعلام کرده اند که “اگر ناچار شویم از برادران حزب الله کمک خواهیم خواست”.

به گفته شاهدان منظور پلیس از “برادران حزب الله”، عوامل لباس شخصی بودند که در اطراف محل برگزاری جشنواره گشت می زدند.

 اعلام نیروی انتظامی مبنی بر ادامه برخورد با مراکز فرهنگی تهران موجب شد تا برخی از مراکز فرهنگی و گالری ها برنامه های خود را به طور موقت قطع کنند و از طرق مختلف به اطلاع بازدید کنندگان برسانند که تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

برخورد با شهروندان به بهانه بدحجابی با انتقادات گسترده همراه شده از جمله هاشمی رفسنجانی نیز ،آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، در سخنان اخیر خود در جمع برخی از “فعالان فرهنگی تهران و شهر ری”، گفته است: “اسلام عزیز راه صحیح و غیرصحیح را به انسان معرفی کرده و در عین حال به بشر اختیار انتخاب داده که راه نور یا ظلمت را انتخاب و به بهشت یا جهنم برود و هیچ جا اشاره نشده است که باید به زور انسان‌ها را به بهشت برد”.

او افزوده است: “مطمئناً اگر معارف اسلامی به صورت صحیح به ذهن و دل انسان‌ها و به خصوص جوانان ارائه و در این راه از روش اقناع استفاده شود، مردم راه صلاح و رستگاری را انتخاب خواهند کرد. مسائل فرهنگی از جمله حجاب باید شاخص و الگوهای خاصی داشته باشد که اعمال سلیقه نتواند به آن آسیب بزند. البته برخورد با گروهی که عناد و دشمنی داشته و تمرّد از قانون می‌کنند، جداست.اگر بخش‌های حقوق مردم در قانون اساسی و بالعکس به طور کامل و بدون گزینش و تبعیض اجرا شود، در آن صورت حقوق حاکمیت و جامعه اجرا می‌شود”.

 در برابر افزایش اعتراضات نسبت به طرح سرکوب پلیس به بهانه حجاب، رسانه های دست راستی از هفته گذشته بارها از “مظلومیت” و “تنها ماندن” عوامل سرکوب نیروی انتظامی نوشته اند.

در این میان، فردی به نام محمد صادق کوشکی که در جریان پرونده سازی برای برخی از فیلمسازان به بهانه “جاسوسی برای بی.بی.سی” نقش داشته و در ماجرای پخش فیلمی موسوم به “چشم روباه” از شبکه “پرس تی.وی” نیز در کنار اعترافات برخی روزنامه نگاران، به عنوان “تحلیل گر” اظهار نظر کرده، در یادداشتی در سایت مشرق با عنوان “ناجا تنها در اجرای دیانت” نوشته است: “کسانی که ناجا را در خصوص اقدامات چند هفته اخیر (ممانعت از نمایش شبانه فوتبال در سینماها، برخورد با موارد خلاف شرع و اخلاق در کنسرت برج میلاد و…) سرزنش می کنند از دو حال خارج نیستند! یا نسبت به قوانین کشور جاهلند و نمی دانند که رفتارهای خلاف شرع در عرصه های عمومی و اجتماعی ( حتی اگر از سوی افراد غیر مسلمان صورت بگیرد) به تصریح قوانین جاری کشور مصادیق بارز جرائم مشهودند و ناجا مکلف به برخورد با این قانون شکنی ها است، یا مغرضند و قانون شکن و طرفدار قانون شکنان!”.

او افزوده است: “برای آگاهان مسائل امنیتی بدیهی است که وضعیت نابسامان و افتضاح بی حجابی امروز جامعه نتیجه خط دادنهای سازمان یافته و حساب شده آمریکا، صهیونیسم و سایر دشمنان نظام و انقلاب است که توسط برخی مدیران جاهل یا مغرض درون نظام حمایت و پشتیبانی شده و از طریق نمایشگاه ها و اماکنی مانند کنسرت ها و توسط بازیگران سینما و… گسترش و ترویج می یابد. و دقیقا به همین دلیل است که ورود ناجا به این حوزه ها نشان از دقت نظر و نگرش کارشناسانه دارد! و به همین علت نیز فریاد برخی افراد و جریانات مسأله دار از این اقدامات قانونی و حساب شده ناجا به هوا برخاسته است! بدون تردید اگر ناجا امسال نیز همانند سالهای گذشته وارد مقابله با بی حجابی و… می شد این افراد ( متاسفانه مسئول و صاحب تریبون) این گونه آشفته نمی شدند!”.

این عامل امنیتی که خود را “سرباز جنگ نرم” معرفی کرده اینچنین ادامه داده است: “فرماندهی کل قوا اولویت اول ناجا را حفظ امنیت اخلاقی و روانی جامعه دانسته اند و به همین دلیل است که ناجا بایستی حرکت صحیح و قانونی اخیر خود را با استقامت ادامه دهد و از سرزنش افراد جاهل و مغرض نهراسد و بداند که همین مخالفتها بهترین دلیل درستی مسیری است که ناجا و معاونت اجتماعی آن در پیش گرفته اند! بدون تعارف ناجا در این مسیر صحیح تنها مانده است و فعلا امیدی به ورود دولت و سایر دستگاه های مسئول در جهت حمایت از این حرکت نیست! امروز ناجا مانند مدافعین روزهای اول جنگ تحمیلی تنهاست و این وظیفه مومنان و ائمه جمعه و جماعات و مبلغان مذهبی است که ناجا را در این مبارزه بزرگ همراهی و حمایت کنند و البته باید از چهره های شاخص تبلیغی پرسید که چرا در این میانه ساکت و تماشاچی اند!”

فرمانده نیروی “تنها” و “مظلوم” انتظامی نیز به نوشته مهر، دو روز قبل در واکنش به انتقادات از سرکوب ها گفته بود: “اینکه برخی به نحوه برخورد نیروی انتظامی با کسانی که با پوشش و ظاهر خود اقدام به هنجارشکنی می‌کنند اعتراض دارند امری طبیعی است. اساسا هر طرحی که در کشور اجرا می‌شود اعم از طرح‌های مربوط به آب، برق، هدفمندی یارانه‌ها و… معترضان و منتقدینی را نیز در پی داشته و افراد زیادی شروع به انتقاد می‌کنند. اینگونه انتقاد کردن سبب سردرگمی مخاطبین طرح‌های مربوطه شده و شائبه اینکه برای اجرای اینگونه طرح‌ها در کشور تصمیم گیرنده اساسی وجود ندارد شدت می‌گیرد”.

 او افزوده: “منتقدین به جای انتقاد غیرسازنده و بدون راهکار، طرح‌ها و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به این فرماندهی انتقال دهند. البته ما منکر وجود برخی نواقص در اجرای طرح امنیت اخلاقی نبوده و از نظرات جدید مردم، کارشناسان و منتقدین طرح نیز استفاده می‌کنیم”.