آمریکا و امارات، گفتگو بر سر ایران

نویسنده

» مقاله سیاتل تایمز درباره حرکات دولت اوباما در منطقه

لولیتا سی بالدور

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا پس از حضوری دو روزه در خط مقدم جنگ در افغانستان، توجه خود را به سوی کشورهای ایران و یمن معطوف کرد: دو کشوری که آمریکا مایل نیست وارد جنگی تمام عیار با آنها شود.

انتظار می رود گیتس در جریان دیدار با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی، درباره نگرانی های منطقه ای موجود در خصوص ایران، تهدیدات تروریستی در یمن و منافع امارات متحده عربی در توسعه یک سیستم پیچیده تر دفاع موشکی بحث و گفتگو کند. 

نشانه های فزاینده نگرانی از بلندپروازی های هسته ای ایران و حملات تروریستی مرتبط با القاعده بر علیه غرب در یمن، در لابلای اظهارات پنجشنبه گذشته گیتس در سفارت آمریکا در کابل به چشم می خورد. وی در جمع کارکنان سفارت در افغانستان گفت، ایالات متحده باید به کشورهایی که با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، کمک های مالی، دیپلماتیک و اقتصادی کند و این اقدامات باید پیش از آنکه دیر شود ولزوم اقدامات نظامی را باعث شود، انجام شود.

گیتس گفت: “صادقانه باید گفت مشخصه دموکراسی ها این است که دست زدن به اقدامات پیشگیرانه، با آنکه به مراتب بها و هزینه کمتری دارند، به ندرت صورت می گیرد. به نظر می رسد ما آنقدر منتظر می مانیم و دست روی دست می گذاریم تا یک بحران به وجود بیاید.”

مسؤولان تلاش کرده اند با ارائه تجهیزات، آموزش های لازم و سایر کمک ها به کشورهایی نظیر یمن و سومالی، دولت های این کشورها را قادر به مقابله با تهدیدات تروریستی در داخل مرزهای خود کنند.

گیتس گفت متقاعد کردن مجلس و افکار عمومی آمریکا در باره به صرفه بودن انجام اقدامات پیشگیرانه کار دشواری است. اقدامات پیشگیرانه می توانند مانع از صرف هزینه بسیار بیشتر و گسیل هزاران نیروی نظامی شود.

دیدار گیتس از ابوظبی که چهارمین سفر وی به این کشور در مقام وزیر دفاع محسوب می شود، در آستانه اجلاس شش کشور عربی متحد آمریکا در حوزه خلیج فارس صورت می گیرد. رهبران عرب بر لزوم پایان دادن به مناقشه موجود بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای ایران با شیوه ای صلح آمیز تأکید کرده اند. آنها در پی اتخاذ موضع قوی تری در گفتگو با ایران هستند.  

ایران و شش قدرت بزرگ دنیا در هفته جاری در ژنو، در حالی به گفتگوهای خود پایان دادند که با از سرگیری مذاکرات در اوائل سال آینده در استانبول توافق کردند. مقامات آمریکایی می گویند تهران هیچ تعهدی نداده است که درباره درخواست های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم  نیز گفتگو شود. غنی سازی می تواند هم کاربرد صلح جویانه و هم نظامی داشته باشد.

منبع: سیاتل تایمز- 9 دسامبر